måndag 1 juni 2015

Och hur gick det sen ....

Jag skrev ett inlägg om min ros 'Munstead Woods' för ett tag sedan och hade lite undringar om och hur jag skulle klippa den. Jag bestämde mig för att klippa ner den till ungefär hälften.

Den vänstra långa grenen såg jag inga "ögon" på, men jag trodde att det möjligen skulle kunna komma ett på ett visst ställe (jag kommer faktiskt inte ihåg varför jag trodde det, men det fanns väl en liten liten antydan till det). Den högra längre grenen klippte jag strax ovanför en nybildad sidogren.
Så här såg rosen ut innan klippningen.

  

I dag ser rosen ut så här (nedan).
Den vänstra grenen har början till små sidogrenar på tre ställen, i toppen kan man skymta en av dem. På den högra grenen fortsätter sidogrenen i toppen att växa, MEN, inga nya sidogrenar har visat sig på huvudgrenen. Jag är verkligen urdålig på rosor, men av detta skulle man ju kunna dra slutsatsen, att finns det en enda, ganska kraftig sidogren, så kommer den antagligen att ta all kraft och därför produceras inga ytterliga sidogrenar. Observera jag vet, som skrivet, inte mycket om rosor. Testa på egen risk!

Halvgott resultat.

12 kommentarer:

  1. Återkom i augusti, men ingen gödsel efter midsommar - för då hinner stackars rosen inte komma i vintervila ♥

    SvaraRadera
  2. Jag tror nog att din ros med tiden kommer bli bra, men att det tar sin tid.... Som med mig! Innan jag åkte in planterade jag 41 krukor med sommarblommor (penséteaterns 15 inkluderade) och då blev Rolle lite sur och tyckte det var för många som han skulle hålla ordning på.
    Vadå, jag hade ju minskat från 65 förra året upplyste jag honom genast om!
    Nu är han så snäll - som ett litet lamm - så nu blev det en stor växt till. Kan ju inte ha en spaljé på vägen utan något på, så där har hänger en nymålad stor svart bastkruka och den MÅSTE ju ha en vacker grupp i sig. Fast idag är inget väder för att planterade den, det är 12 grader, regn och blåst... som vanligt! VAR ÄR VÄRMEN OCH SOLEN OCH SOMMAREN.....!?
    kram
    Susie

    SvaraRadera
  3. Intressant läsning tycker jag (som inte heller kan så mycket om rosor:-)

    SvaraRadera
  4. Min enbenta drottning fortsätter också att halta fram.Men jag tror banne mig att jag kapar det benet nu. Hellre vettig tillväxt än blom detta år :)

    SvaraRadera
  5. Man brukar kunna "tvinga fram" ögon med beskärning. Det finns en anledning till att Austin rekommenderar att hans rosor ska planteras tre och tre tillsammans för att bilda en bra buske, de är som regel väldigt taniga. Men lycka till!

    SvaraRadera
  6. Intressant! Jag är inte alls duktig med mina rosor, klipper lite si och så hur som haver... Ingen reda! Det märks på resultatet, tyvärr. Ja, så inspirerande att läsa och kanske prova själv att göra en mer genomtänkt beskärning...
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  7. När du kommer hit kan vi väl ha dejt på Feskekörka

    SvaraRadera
  8. Den kommer att bli perfekt med tiden. Tack för tipset om Tante Malis Gartenblog :)
    Jag kommer nog härma det mesta där..... ;)
    Men de där mormorspantalongerna skulle jag göra vad som helst för att få ha hängande i Italienska trädgården :)

    Kram

    SvaraRadera
  9. Very great post. I simply stumbled upon your blog and wanted to say that I have really enjoyed browsing your weblog posts. After all I’ll be subscribing on your feed and I am hoping you write again very soon!

    SvaraRadera
  10. Du skulle nog ha gått lite hårdare fram med sekatören!
    Jag har opererats tidigare men aldrig råkat ut för sånt här trassel med sårvätska. Det fortsätter rinna ut mig och jag blir väldans trött eftersom det tydligen tyder på en infektion i kroppen - dock inga problem i själva operationssåret, utan bara i det jättestora yttre såret som nu har tre stora hål. Kommer ta "evigheter" innan det läker och tills dess får jag inte göra något alls. Men å andra sidan orkar jag inte eftersom jag äter MASSOR av jättestarka antibiotikatabletter. Så stackars Rolle har fullt upp.....
    Men det är konstigt, när man är frisk längtar man efter att bara lata sig en dag. Läsa, sola. surfa och bada i poolen. Nu "klättrar" jag uttråkad på väggarna - och poolen har inte blivit av med sitt vinterskydd ens. Ja ja, så kan det gå från ena dagen till den andra.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  11. Testin, testing / Gittan (vi har lite kommentarsproblem, du kan radera den sen)

    SvaraRadera