onsdag 29 juni 2011

Drömparken

Drömparken i Enköping har jag aldrig besökt så här tidigt på säsongen förut, så jag kände inte riktigt igen mig. Nu visade den upp sig i en helt annan skepnad än tidigare. Först imponerades jag av denna fantastiska blomning av hundratals martagonliljor (det är ändå bara en bråkdel som syns på fotot).

Lilium 'Mrs. R. O. Backhouse' 
 Inte en enda liljebagge i sikte och inte ett enda ätet blad, hur kan sådant gå till?

Drömparkens gräs, som i vanliga fall nästan tar andan ur en, hade
inte riktigt kommit I SVING, som dansken säger, utan det var
Eremurus 'Cleopatras Needle' som stal showen.
Polygonum polymorphum, bländande vit i bakgrunden,
fröställningar av allium i förgrunden.

An den schönen blauen Donau?
Nej inte riktigt, men med dessa salvior har det skapats en annan typ av
vattendrag som rinner ner mot enköpingsån.


Plomis tuberosum med sina lila blommor i etage.

Varför är inte min kattmynta så här fin?
Jag har troligen fel sort, den här heter Nepeta subsessilis.

En härligt grafisk vy med rejäla grupper av blomster.

En Babtisia med en lite ljusare färg än den man vanligtvis ser.

14 kommentarer:

  1. Tackar för rundturen! Den skulle man ju vilja se med egna ögon / gittan

    SvaraRadera
  2. Där har jag aldrig varit.... tack för bilderna.

    SvaraRadera
  3. WoW! Så vackert och salviaån var så fantastisk! tack för inspirationen.
    ha det gott!
    / Pella

    SvaraRadera
  4. Det var ju otroligt. den salvian skulle man ha på väg ner mot stranden. Där ser man vad växter i stora grupper har för fantastisk effekt. Tyvärr så är ju usel på sådant. Jag har en art här och en där. Alla andra bilder var också otroligt snygga. Verkligen en drömpark! Tack för rundturen! Svar på frågan var jag köper mina pioner är nog lite här och där, men i huvudsak en handelsträdgård i Åbo som heter Kauppila och sedan ifrån en pionodlare lite norrut ifrån Åbo. Ha det bra! /Mimi

    SvaraRadera
  5. Tack för försommarbilder från Enköping - det är nästan bara sensommarbilder man ser i vanliga fall med de vackra gräsen i blom...

    Verkligen inspirerande och salviaälven - sååå bra och illusorisk.

    Ha det bra, Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  6. Tack för fina bilder, Ruben! Älskar Drömparken oavsett årstid, den är t o m vacker på vintern... :) Mia

    SvaraRadera
  7. Trevligt med bilder från Enköping, där har jag aldrig varit men jag har förstått att det finns mycket för oss "garden lovers" där!

    Nepeta subsessilis är detsamma som skuggnepeta mig veterligen medan Nepeta cataria är kattmynata. Därför ser nog din kattmynta inte ut som den du visar på bild från Enköping ;-)

    Ha det gott!
    Åsa

    SvaraRadera
  8. Det blir nog till att åka till Enköping nån gång....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  9. Otroligt vacker är den blå rabatten, börjar gilla min nepeta allt bättre, nu när jag sett den i England och får se att den finns i Enköping, jättekul.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  10. Åh.. så vackert med alla liljor men jag säger som du,hur sjutton klarar de att hålla liljebaggarna borta? men vackert o fint är det. Den blå ån var ljuvligt vackert oxå.. så tack för fina bilder.. =)..

    SvaraRadera
  11. Gillar verkligen Enköpings parker!

    /Ingela

    SvaraRadera
  12. Oh My!! Gorgeous!! Each photo is more glorious. Wonderful tour Ruben. Tack! Carol

    SvaraRadera
  13. Tusen tack,jag fick ju en timma i Botaniska i Göteborg i lördags. Men vem blir mätt på en timma?
    Googlar direkt och kollar avståndet till Enköping. Kram/Fia.

    SvaraRadera
  14. WOW! thank you for this beautiful reportage! *-*
    A very beautiful garden!
    Bye!
    Titty

    SvaraRadera