fredag 14 augusti 2009

Vackrast 2008

Mmmm Marabou - det svenskaste vi har! Ack nej, norskt allt sammen. Någon gång i början av 1900-talet öppnade den norska chokladfabriken Freia en rörelse i Sundbyberg utanför Stockholm. Men namnet Freia var upptaget i Sverige, så det blev Marabou i stället. Parken skapades under åren 1937-1955 av landskapsarkitekt Sven Hermelin i nära samarbete med företagets ledare Henning Throne-Holst som var mycket konstintresserad och dessutom hade en filosofi att konst förädlar - sålunda fick företagets anställda med familjer tillgång till parken under vissa tider på dagen.

Även om parken lämnade mig ganska oberörd så är den ändå intressant att studera ur trädgårdshistorisk synvinkel. Den sköts av två heltidsanställda och det lär finnas noggranna föreskrifter vad som skall finnas i olika planteringar och i vilka mängder.

Just nu håller man på att spränga sig ner i berget för att skapa en konsthall (som om vi inte hade tillräckligt många konsthallar i detta land) och därför hölls vissa delar av parken stängd. Sundbybergs stad, som numera äger området, verkar ha starka ekonomiska muskler, något man önskade att även Båstads kommun hade!

Ett hjortdjur av konstnären Arvid Knöppel, en av våra främsta djurskildrare, blickar ut över parken.

Klockan är 18, men ännu är det inte för sent för ett dopp. Bassängen bygdes med tanke på att barn skulle plaska här och är således grund.

Vy från den stora gräsmattan bort mot bassängen. Vackra buskage med mjuka former.

Längs stora delar av gräsmattan finns stora böljande rabatter. Vill man hitta häftiga planteringar ska man titta annorstädes. Tagetes, Petunia och Tobaksblomma är rikligast förekommande .....

.... men ett och annat avvek litet. Till exempel Ricin, Paradisblomster Jätteverbena, Kalla mm.

I ena änden av gräsmattan bär det uppåt mot kontorsbyggnader som smälter fint in i trädgården. Här huserar diverse företag. Marabou har ingenting kvar här utan har sedan länge flyttat sin verksamhet till Upplands Väsby.

Mycket vacker fontän, Förvandlingarnas brunn, av Eric Grate, inköpt 1956. Tyvärr stängs vattnet av klockan 18 trots att parken är öppen till 20. Finns säkert en anledning till detta om än det verkar lite märkligt.

I denna del av parken har vi en helt annan typ av "landskap". Hästen uppe på krönet, Grande Cavallo, är en riktig dyrgrip i skulptursamlingen. Den är skapad av Marino Marini som är en av efterkrigstidens främsta italienska expressionistiska skulptörer. Tallarna har fått växa lite för höga, det är meningen att man ska se benen! Vill man göra det, får man knalla upp några trappsteg och beundra skulpturen från baksidan.

Ja, så kom ett lätt regn och gångplattorna fick en härlig lyster. Det var dags att söka skydd nere vid bassängpaviljongen.


Marabouparken vann tävlingen 'Sveriges vackraste park 2008'. Om tävlingen 'Sveriges vackraste park 2009' kan du läsa här.

18 kommentarer:

  1. Vilken vacker park! Den ska jag verkligen försöka besöka vid tillfälle. Det ser ut som om konstverken smälter väl in i anläggningen, och det gillar jag.
    (Gillar också kommentaren om Båstad....)
    /Helen

    SvaraRadera
  2. Det där att vinna tävlingar......?
    Jag gillar i alla fall Marabou helnöt.
    Inte alls pjåkig park.
    Känns lugn och skön.

    SvaraRadera
  3. Parken ser väldigt välskött ut men kanske i mitt tycke något trist? Trevligt med en plaskdamm till barnen. Har ej besökt denna park men däremot Freiaparken i Oslo.

    SvaraRadera
  4. Vacker och välskött park! Många vackra träd och buskar i alla former.
    Ha ett trevligt veckoslut! /Bea

    SvaraRadera
  5. Det visste jag inte innan men nu vet jag.
    Har tänk på din fråga om jag inte bloggar om trädgård längre...
    Jag skall nog omorganisera lite på min blogg och då skall det bli en med bara trädgård.
    Har inlägg både från trädgårdföreningen i Göteborg och Botan där och så var jag en sväng på Norrvikens ochså var det det där med att jag försöker göra en nätbaserad nybörjar kurs om trädgård och då är det bra om jag har alla ni andra bloggare samlade så det finns en samlad kunskap.

    Oj, det blev visst lite långt så hjortdjurt började nästan gråta.... MB

    SvaraRadera
  6. Har tänkt länge att åka till parken, men för skulpturernas skull. Visste inte att det var så mycket blomster också, även om de kanske inte ser ut att vara av det mest spännande slaget, som du påpekar. Däremot välskött!
    Tack för guidningen! :-)

    SvaraRadera
  7. Oj, oj, så vackert! Visst är det en lisa för själen att få uppleva något så vackert?!
    Rådjuret är definitivt av det slaget som skulle få hamna innaför mitt staket....synd att det inte finns fler sådana;))!/Anja

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar park! Den hade jag gärnat strosat runt i... *suck* Och så mysigt med bassängen som barnen kan plaska i, parken verkar vara gjord för att folk ska trivas där och kunna leva där, och inte bara titta på allt.
    Må så gott! Veronica

    SvaraRadera
  9. Jag föredrar Rubens egna rabatter. Tusen tack för titten!
    Eva

    SvaraRadera
  10. Hallå Ruben, jag gillade Ricinväxten, den ska jag försöka få tag på.

    Ha det bra

    /Marit

    SvaraRadera
  11. Det var kul att få se visste inte ens att den fanns. Nu har du gjort en insats igen, iallafall för mig.
    Båstad kommun borde skämmas för att de inte tar vara på en sådan skatt som Norrviken för det var väl det du syftade till.
    Ha det gott en vacker dag hoppas jag på att få se ditt paradis.
    Annika

    SvaraRadera
  12. Nu är alla mina illusioner om min favoritchoklad borta, snyft ;-). Nåja, det var iallafall inte Unilever. Hursom, parken är riktigt fin. Petunior och Tagetes till trots (och varför inte, en folklig choklad ska kanske ha folkliga blommor i sin park?) – jag tycker det är snyggt och prydligt tänkt och planterat. Min egen favprit – från dina bilder – är kanske de mer subtila grupperingarna runt huset (som i sig var urfult). Tack för den guidningen!

    SvaraRadera
  13. Varför ser det inte så ut i min trädgård. Här är det bara visset.
    När jag såg din första bild tänkte jag att nu har nog Ruben förstenat sina rådjur.Sprang på en liten tosteblåvinge i lingonskogen igår.
    Den bara satte sig på ett lingonris framför mig.Marabou har jag slutat att äta. Jag håller mig till Lindts mörka choklad.Det skall ju vara bra för hjärtat.Ha en bra lördagskväll. Anita

    SvaraRadera
  14. Ja inte tror jag riktigt att dagens storföretag skulle värna så mycket om sina anställda att de skulle anlägga en park för dem....
    Nej, de lyfter nog hellre ut lite mera dividend själva...
    Vacker park, och framför allt välskött om än inte så spännande.

    SvaraRadera
  15. Tack för rundvandringen! Ser ut att vara ett vacker park även om växtvalet inte står ut - men det vanliga är också fint, eller hur?
    Katarina

    SvaraRadera
  16. Måste säga att jag gillar parken mer än chokladen ;-) Ricin är så fint, såg det på Botaniska i sommar också.

    SvaraRadera
  17. Marabou äter jag inte frivilligt... fina bilder.

    SvaraRadera
  18. Hej ! Detta var extra kul att få se för mig som är född och uppvuxen i Sundbyberg :) Har lekt mycket och plaskat som barn i denna park som var mycket välbesökt av framförallt barnfamiljer och hemmafruar med sina barn på 70-talet....Vi barn älskade att vara där och gräsmattan var full av filtar och picknickorgar ...

    Ha det så bra !
    Elisabeth

    SvaraRadera