torsdag 26 maj 2016

Tulpantider

I år är jag mer nöjd än vanligt med mina tulpaner. Den här polkagrisrandiga nedan är en nykomling och heter 'Carnaval de Rio' och har en väldigt vacker form på blomman, tycker jag. En ny favorit! På den högra bilden  ser vi trotjänaren 'Carnaval de Nice'. Den blommar för sjunde året och hade inte haft den så länge, skulle jag väl ha tyckt, att den var den vackraste av de två. (Man är ju alltid lite extra svag för nykomlingar). Nice på Franska rivieran och Rio ligger ju i olika världsdelar, och följaktligen finns de två tulpansorterna väl åtskilda, annars kanske det skulle ha blivit lite för mycket av det goda. Polkagris-goda.

'Carnaval de Rio' och 'Carnaval de Nice'

'Ballade' överraskade och var mycket vackrare än på förpackningen.
Har helt fantastiska blommor i en färg som skiftar beroende på solljuset.

 Några vildtulpaner: 'Lady Jane' (gulröd), 'Cynthia' (rödvit) och den lilla
gulingen 'Batalinii Bright Gem'

Den lägre sorten är 'Hemisphere' som kommer i olika nyanser.
Den högre tulpanen i ljust orange, eller snarare mildrosa heter 'Beauty Queen'.

(Bilderna är tagna vid olika tidpunkter under maj månad)



9 kommentarer:

  1. Oh vilka härliga tulpaner! Tack för tips och inspiration. Vilken fin färgharmoni det blev på sista bilden. Beauty Queen ska jag lägga på minnet!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Fina sorter! Min favorit blev Ballade med de ljus topparna. Här måste grävas ner fler lökar i höst ser jag det!!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Jättevackra! Älskar tulpaner. Hade satt ner en hel del hösten 2014 som blommade så vackert förra våren. Fyllde på med flera olika tulpaner och allium i höstas för mer lök-blomning denna vår... Har dock en endaste tulpan som blommar nu efter denna långa höst och hemska vinter! KAnske det ännu kommer nån, men ush så usligt det ser ut!
    Får njuta av dina bilder istället!
    /Kitty

    SvaraRadera
  4. Ibland - ganska ofta förresten - så ändrar man sin smak. Tidigare har jag bara älskat cerise, lila alltså starkt färgade tulpaner. Absolut inte några i gult eller vitt eller creme eller.....
    Men som sagt, man är ju inte sämre kvinna än man kan ändra sig. *fniss*
    Så av dina två första har jag naturligtvis båda, men det jag föll för nu var den milt färgade Beauty Queen. Mycket läcker!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Vilka fina tulpaner! Här blev det klent med tulpaner i år, de allra flesta hamnade i en rådjursmage - same procedure as every year :-)

    SvaraRadera
  6. Förstår att du är nöjd! Det är jag också när jag ser dina bilder. Väldigt vackra och plötsligt blev jag sugen på polkagrisar :)

    Du frågade hos mig om varför jag trodde 'Magnus' blev så bra vid jordslagningen i pallkragar och jag tror helt enkelt det beror på att vi har så bra och mycket jord i dom. Det är ju dubbla pallkragar med djup mullrik jord med mycket näring. Och så har jag nog vattnat dom lite extra också i och med att jag vattnar allt annat som växer i pallkragarna. Jag kommer snart att sätta ut dom på sitt rätta ställe men först ska jag jordförbättra lite där. Blir det som förra året kommer dom att växa till sig ordentligt och blomma rikligt. Jag har också en stor 'Magnus' som borde delas. Om den klarar vintern som kommer bra så kommer jag att göra det i vår och sätta varje planta på tillväxt i pallkragen innan dom får komma ut i rätta rabatten. Då får vi se hur det går.

    Du frågade också om det inte gick att redigera kommentarer efter att dom är skickade och det vet jag egentligen inte för jag är ju inloggad och kan alltid redigera men jag är tveksam till att andra kan göra det eller har kunnat göra det. Kanske du blandar ihop det med blogger som har den möjligheten?

    Ha en bra helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga rödvitrandiga tulpaner :D De hade passat ypperligt bland mina 36 röda jag planterade i höstas om det nu inte vore så att de blev blekrosa alla utom 5 st. :( Hihihi...thats Life !
    Ha det så bra !
    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, men se där är du ju!!!
      Jag har försökt flera gånger att kommentera på din blogg, men av någon anledning "fastnar" de aldrig. Såg att du var rädd att floxen skulle hinna blomma över. Hoppas den står lika vacker när du får besöket!
      Ha det gott!
      /Ruben

      Radera