fredag 3 mars 2017

Vansinnigt vacker vallmo

Det var då en otroligt vacker bukett måste jag säga! Vad jag beundrade mest var de  gula vallmo som samsades så bra med de blå riddarsporrarna. Blommorna hade en form som jag inte känner igen från andra vallmon, de var nämligen skålformade, så jag undrade litet om det var vallmo eller ej. Kanske en enkel ranunkel, tänkte jag ett tag.  Frökapslarna var också ovanligt små för en så stor blomma. Men så beslutade jag mig för att det nog ändå var vallmo.

Ja, skålformig och skålformig, en skål kan ju se ut praktiskt taget hur som helst. Det jag ville ha fram var att kronbladen låg rätt så horisontella från basen, och att de först ute vid ändarna böjde sig uppåt. En sådan skål menar jag. Klart som korvspad!

De stod naturligtvis inte så många dagar, men jag har tagit hand om dem och hoppas att fröna skall mogna. Kanske lite mycket begärt, men försöka duger! Kommer det att funka?

På bilden framträder inte skålformen så bra.


8 kommentarer:

  1. slängde lite frön på berget, vi får se...

    SvaraRadera
    Svar
    1. (vi kan tävla 2018 för vallmo blommar väl inte första året)

      Radera
  2. Vilken härlig bukett...ja vallmon är svårflörtad! Vet inte hur många gånger jag sått men de har inte velat gro. Ska testa igen :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Hur var det nu då? Är det en vallmo eller inte? Oavsett så blir man superglad att titta på en sån vacker sommarbukett :)
    Tänk att vi snart är där igen <3

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sibirisk vallmo eller isländsk vallmo.

      Radera
  4. Förra året så var vi på besök hos bekanta som sått Kalifornisk Vallmo dom fått från USA och den såg ut så där. Mycket vacker! Alltså tiggde jag till mig lite frön i höstas och fick en hel påse. en del har jag nu sått inne - och dom har kommit upp - en del ska jag så direkt ute. Sen får man se vad som tar sig!
    Så mitt tips är alltså; California Poppies!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Hello!! I'am glad to read the whole content of this blog and am very excited.Thank you.
    บอลพรุ่งนี้

    SvaraRadera
  6. Thank for your very good article! i always enjoy & read the post you are sharing!

    หนังออนไลน์

    SvaraRadera