lördag 15 juli 2017

Några höjdare

Tänkte visa några höjdare i trädgården. Kanske lite svårt att se, men om man klickar på bilden så den blir större går det lättare. Det rosalila längst till vänster är Thalictrum 'Elin' med en höjd av ca 2 m. Den med de gula "tussarna" är Daggruta, Thalictrum speciosissimum med en höjd på omkring 1,70 m men troligen blir den lite högre. Dock högst av alla är Jättevädden, Cephalaria gigantea med sina 2,60 m. På bilden ser skillnaden inte så stor ut, men det beror på att Daggrutan står närmare kameran.

Klicka upp bilden!


9 kommentarer:

  1. Har aklejruta och haft daggruta, men har adrig haft jättevädd! Numera är den rabatten (långrabatten) jag hade dom i nerlagd. Fast jag har alla buskar och små träd och stora perenner kvar. Däremot så har aklejrutan självsått sig och växer numera också i pallkragarna - som lupiner, digitalis, näva, salvia m.m. m.m. "ogräs".
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Där kan man tala om höjdare! Visste inte att daggvädden kunde bli så hög.
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset om skumpa varje dag! Efter dom här åren så kanske det vore kul, åtminstone på sommaren, men jag har kommit på bättre tankar. Det får nog istället bli lite Sangria på altanen ikväll.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  4. Men kära nån, det kallar jag höjdare. Tänk att det finns en vädd som kan bli 2,60, visserligen jättevädd men ändå. Den skulle jag ju få stå på en stege för att kunna se blommorna på :) Härliga färger hos dig!

    Ha det gott!
    /Anita

    SvaraRadera
  5. Jag har en rosenflockel som brukar bli 2,5-3 meter hög, men i år är den bara 1,8 m och blomflockarna jättesmå. Allt beroende på brist på vatten.
    Visst klarar trädgärdens planterade växter sig bra under nån veckas semester, men...ogräset klarar sig ännu bättre! Alltså har man MASSOR av jobb när man kommer tillbaka. Till skillnad mot i Stockholm där vi bodde på det som tidigare varit en sjö (vid Älvsjö-mässan) och det därför var lerjord, så bor vi nu på sandblandad jord där ogräset växer till något otroligt! Speciellt i år då det varit torrt, för det verkar ogräs gilla!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  6. Det får nog istället bli lite Sangria på altanen ikväll.....


    แคมฟรอก

    SvaraRadera
  7. Vakre blomster! Jeg fikk tak i fagerfrøstjerne i år, og de har vært til stor glede!
    Ha en fin dag,
    Klem, Ida

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Jag har precis hittat din blogg, och är så glad - nu har jag en hel skattkammare att gå igenom inför nästa säsong! : - D

    SvaraRadera