måndag 23 april 2012

Pelargoner, pelargonier, pelargonium

Här kommer lite mer bilder från utställningen med vildpelargoner i Gamla orangeriet i Bergianska trädgården, som  jag skrev om i förra inlägget. På informationstavlorna läste jag, att de första pelargonierna kom till Europa (från Sydafrika) redan på 1600-talet. I P. J. Bergius 1700-talsherbarium finns pelargoner insamlade av åtta svenska växtsamlare. Den mest kände var Linné-lärjungen Carl Peter Thunberg, som, om jag minns rätt, fick Thunbergian uppkallad efter sig.

Det fanns så otroligt många vackra pelargoner, så det var svårt att välja bilder. Men jag har sovrat så gott det gick (vilket det kanske inte gjorde).

Ett stort sortiment av fröer och sticklingar hittar du hos  Görels Pelargoner!

Pelargonium oblongatum  från norra Kap-provinsen (Afrika)...

... och så här ser den ut vid basen.

Pelargonium x 'Renate Parsley'
Denna pelargon köpte jag.

En del av utställningen. Renate hänger längst till vänster.

Pelargonium caffrum x P. 'Diana', 1,5 meter hög.
Inhandlades av min fru.

Fyrkantspelargon, Pelargonium tetragonum. Speciell i formen. Blommorna otroligt vackra!

Pelargonium crithmifolium, med taggig stam (efter att bladen fallit av).

Måste berömma skyltarna, som var både estetiskt tilltalande och informativa.
Inhandlades av min fru.

Pelargonium anethifolium x myrrhifolium.

Tongalands-pelargon, Pelargonium tongalaense från östra Sydafrika.

Skönpelargon, Pelargonium tricolor.

Hjärtpelargon, Pelargonium cordifolium, frånn Kap-provinsen.

Astraliensisk pelargon, 'Charmay Adonis'

Mer pelargoner från utställningen hittar du HÄR!



26 kommentarer:

  1. Vilka skönheter! :)
    Och tack för din fina kommentar på min bloggg!
    Jaa..visst hade jag känslan många gånger av att själv få greppa filmkameran. Och så måste jag säga att jag nästan fick hjärnblödning när jag hörde Hannus ord:"jag tycker synd om huset."
    Och så har han inte ens varit här! Bara sett filmen när killarna valt att filma nere från knähöjd. Och gårdsplanen är på norra sidan, trädgården är på den södra.

    Visst var det kul att vara med, men jag önskar att jag fått styra mer hur jag ville att trädgården skulle visas, de missade ju nästan hela utsikten också.

    //Boije

    SvaraRadera
  2. Så mange vidunderlig vakre pelargoner. Kjekt at du har fått din egen.
    Ha en fin uke!

    SvaraRadera
  3. så många skönheter! Tänk vad bra att man kan ändra sig;) börjar göra det jag också...

    SvaraRadera
  4. Tack för tips och fina bilder! Måste nog åka dit! :) Mia

    SvaraRadera
  5. jag hörde om detta i radio... tack för bilderna!

    SvaraRadera
  6. Så otroligt vackra pelargoner. Måste försöka ta mig till Bergianska.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Jaha, ännu flera skönheter idag. De där enkla vilda är bra vackra... Tack för visningen.

    SvaraRadera
  8. Tak for de gode billeder af de mange smukke pelargonier.
    Ha` en god dag.

    SvaraRadera
  9. Tack för titten på alla de fina pelargonierna. Den ena sötare än den andra. Ha de gott

    SvaraRadera
  10. Jag ryser när jag ser de fina pelargonerna, vill ha alla, även dem i förra inlägget:)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  11. Vill ha vilda pelargoner.....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  12. Men nu tror jag att jag också har blivit pelargonmänniska, de där kan få flytta hem till mig när som helst!
    /Katarina

    SvaraRadera
  13. Den vackraste pelargonen jag köpte på Rockdalas auktion var en jättestor kruka med en "vildart" som hade små ludna grågröna blad och så fick den MASSOR av pyttesmårosaröda blommor. Underbar! Men inte 17 kunde jag övervintra den inte, utan den dog för mig!!

    SvaraRadera
  14. Vilka snyggingar! Tänk att det finns så många olika.

    Ha det bra,
    Jenny

    SvaraRadera
  15. Vilka ljuvliga blomster! Jag är en ganska nybliven pelargontant...älskar dem och din Pelargonium oblongatum är otroligt läcker. Har lagt till den i önskelistan...tack för tipsen.

    SvaraRadera
  16. Tack Ruben, för länken som du skickade!
    Inger

    SvaraRadera
  17. Oj, kan pelargonier vara så här härliga. Också! Roligt med alla fina bilder du visar. Det väcker ett ha-begär jag inte visste att jag hade.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  18. Helt underbara pelargoner,att det finns så fantastiska variationer och så är det ju oftast i vår fantastiska värld.. en enorm rikedom på mångfalt.. och helt underbart är detta. Ha det gott/Moa

    SvaraRadera
  19. Super flotte blomster :)

    Hilsen

    Eva
    iPhone reparation
    http://mobilreparationer.dk/

    SvaraRadera
  20. Det kan man kalla utställning! Underbart. Trodde redan tidigare att jag hade börjat bli pelargonmänniska. Men nu är jag def fast! Undrar om jag kan övertala maken lika lätt att åka dit.. ;)
    Ha en fin vecka, Ruben!
    Kram!

    SvaraRadera
  21. Åh jisses Ruben! Jag som trodde att jag hade allt som fanns redan...;)!
    Helt underbart!

    /Anja

    SvaraRadera
  22. Wow så många vackra pelargoner på en gång! Intressant med många som var nya för mig!

    /Annika

    SvaraRadera
  23. Oj så många fina och nya sorter för mig! Många av dom skulle få flytta hem till mig...för ingen annan ville ha dom väl;)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  24. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i pelargoner, men jag får nog omvärdera efter att ha sett dina fina bilder!

    SvaraRadera
  25. Jeg er VILD med pelargonier - og sikke mange smukke du har købt!
    De vilde er meget specielle og har nogle smukke - smukke blomster.
    Min yndlingspelargonie p. tomentosum har også fine små klaser med blomster. Lækkert.
    Tak for link har været inde og savle....

    SvaraRadera
  26. Åhhh, der er mange skønne, de er meget meget smukke. - Jeg har selv caffrum x P. 'Diana', men kunne godt ønske flere af dine yndigheder :-)

    SvaraRadera