tisdag 10 april 2012

Nurseryman's nightmare

Idag var det dags att skola ut Codonopsis 'gray-wilsonii'.  Jag har väntat i det längsta, eftersom roten är lika spinkig som den är känslig och det är lätt att den bryts vid omplanteringen. Jag var beredd på det värsta! Den kallas ju inte utan orsak för  'Nurseryman's nightmare', så respekten var stor. Men det gick väldigt bra.

Fröerna tiggde jag mig till av Helen med bloggen Tankar om och från min trädgård genast jag såg växten på hennes blogg. Jag fick dessutom en påse med fröer av Codonopsis affinis, men den får växa till sig lite mer innan utskolning.


Jag brukar ta hjälp av en liten gaffel när jag försiktigt petar fram de olika plantorna. Som synes sådde jag nog lite väl tjockt, men med nya växter tar jag det säkra för det osäkra, man vet ju aldrig hur bra fröerna gror. Sedan är det bara att ta dem i "kalufsen" och peta ner dem i ett hål.

Det börja bli trångt under växtbelysningen, så jag planterade några krukor med fyra plantor, men de flesta fick vara ensamma i sin kruka.


18 kommentarer:

  1. Skönt att det är fler som sår för tätt och får stå och pilla med små groddar :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Jag vet varför jag tycker det är så jobbigt med fröer; Det är enormt tålamodsprövande - och jag har inget tålamod alls. Jag vill att allt ska ske omedelbart, omgående, nu - eller ännu hellre igår!

    SvaraRadera
  3. Härligt att omskolningen av plantorna gick utan några missöden.
    Har inte skolat om mina ännu men borde göra det omgående för dom är nu ganska långa och har börjat 'falla' omkull.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Flott plante. Ser ut til at priklingen ble vellykket. Da kan du glede deg til nydelig blomstring etterhvert.

    SvaraRadera
  5. Det är ju så lätt att så för tätt, men det är ändå kul att ta hand om dem och skola. Jag gillar lite när det är smått och trixigt.

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  6. Hittade till din fina och inspirerande blogg idag, hit återkommer jag gärna!
    Ha en fin vecka.
    Lotta

    SvaraRadera
  7. Det där pilleriarbetet är inget för mig - tålamodsprövande minst sagt =) Och inte vet jag vad det är du sått? Får väl googla det misstänker jag för nyfiken blir man ju...
    Trångt under lysrören det är det minst sagt här med! En del tomatplantor är nästan 30 cm höga och börjar bli liiiite svårhanterliga. Eftersom vi fick ett bakslag har jag ju inte vågat ställa ut dem i växthuset än...
    Allt gott till dig / gittan

    SvaraRadera
  8. Roten är inte spinkig i våra plantor, det har barnbarnet testat, det ska härdas i tid....

    SvaraRadera
  9. oj - du får mycket plantor i en kassa. Hoppas alt få gå vel med dom.
    ha det så bra - Så Snygg header på bloggen.

    SvaraRadera
  10. :-)))) ja, det såna där små plantor testar ens tålamod, det är ett som är säkert. Men oftast brukar det gå bra ändå. Det är lite pilligt egentligen allt som har med frösådder att göra. Men jag älskar det.

    Ha det gott!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  11. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  12. Ser inte ut som du gjort annat...vilken finger känsla!
    En liten sked brukar jag använda, ska prova gaffel nästa gång:)
    Fina bilder!
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  13. Hej Ruben long-time-no-see!Hoppas att påsken din har varit fin, här var den riktigt fin men ack så snabbt den gick, som vanligt. Omskolningstider ser jag, det känns bekant. Det är verkligen en mardröm med de där smä. Jag har flera perenner som nu vill ha egen kruka men det är knappt att man vågar ta i tu med dem. En den krukor ser nästan ut som det är hemtrevnad i dem så det är verkligen dags att ta i tu med dem. Kan du inte lägga till min blogg KÖKSTRÄDGÅRDEN istället för Tyras Trädgård för där skriver jag mycket oftare. Jag skall lägga till Rubens Rabatter där även fast jag har mest köksträdgårdsodlare på min länklista där. Jag har saknat dig, my favourite blogger!

    Ha det gått/

    Tyra i KÖKTRÄDGÅRDEN

    Ha det gott

    SvaraRadera
  14. Här är en till som sått för tätt.
    Hade sparat fröer från den stora tobaksplantan och sådde för tätt då jag trodde inte att alla skulle ta sig.Tack för tipset med att dela dem med en gaffel.Ha de gott. Anita

    SvaraRadera
  15. Pust! Så skönt att det gick bra. Dom ser ju ut att trivas. Gafflar kan vara bra till mycket. Det finns många fina Codonopsis. Själv sådde jag för några år sedan en "Dang-Shen" som kommer upp troget varje år. Den har gröna klockor med purpurfärgat inre. Ska bli spännande att följa din "gray-wilsonii"-

    SvaraRadera
  16. Hej!
    Gaffelmetoden är bra och välbeprövad med små små plantor som sitter tätt :)
    Spännande med en ny fin växt!
    Ha det gott /bea

    SvaraRadera
  17. Vilket pilljobb! Bra knep med gafflen.

    SvaraRadera
  18. Vad du kan Ruben! En fullfjädrad 'nurseryman'. Klätterklockan är ljuvlig och känslan att få se den att blomma när du har sått den själv kommer nog att kännas i hjärteroten!

    /Anja

    SvaraRadera