torsdag 29 oktober 2015

Oktober

Oktober blev en riktigt fin månad, men det kan ju inte hjälpas, att det är lite trist att växterna går till vintervila. Men i stället får man njuta av höstens färgprakt i buskar och träd.

Naturen börjar anta höstens färger.

Gaura lindheimeri producerar fortfarande sina fjärilslika blommor.
Det japanska blodgräset måste jag täcka litet nu, så kanske det klarar ännu en vinter.
 Rozanne blommar förstås ett tag till ... (klicka upp bilden)


Blev så inspirerad av Anitas blogg, De fyra blomsterhaven, där hon skriver om sin "prärie", att jag minsann skall göra ett försök själv i samma anda nästa sommar! Jag har nog tänkt lite åt det hållet tidigare, men nu fick jag mig en rejäl "knuff"! Dock kommer jag att försöka använda så mycket som möjligt av det jag redan har i växter och i fröväg. Det behöver inte bli en prärie, jag vill bara ha fram känslan av prärie. Frågan är var jag skall ha min prärie, det krävs ju ett skapligt stort område, dessutom skall läget vara soligt.

Präriekäsla? Nej det behövs nog lite till ... (klicka upp bilden!)

Rudbeckior tillsammans med Litet kärleksgräs.

Blomstermoroten 'Dara' skulle kanske kunna passa bra ihop med den mörkröda
rudbeckian!

Litet kärleksgräs, Eragrostis tenella i sommarskrud, tillsammans med Blomsterkörvel,
Orlaya grandiflora. Blomsterkörveln kunde kanske ersätta Slöjsiljan, som Anita använde.
Och Litet kärleksgräs skulle väl kunna ersätta Ekorrkornet.
Den här bilden är från ett tidigare år, då blommorna och gräsen var planterade
var för sig i grupper, men nästa år skall de blandas.

Och så över till något helt annat....

Förr om åren har jag haft mina dahlior i olika rabatter, men i år samlade jag
alla i en enda rabatt. De fick samsas där tillsammans med ringblommor. Och jag tycker det
blev väldigt lyckat! Mycket tack vare, att färgerna går så bra ihop, tror jag.

Eftersom dahliorna är frösådda har de så klart inga namn.

Morgonen 6 okt. Kall natt, dock ej minusgrader, men snudd på!
Min salvia har verkligen kommit igen fint efter nerklippningen för en månad sedan, lite
synd om frosten skall ta den.

... men den 7e kom frosten ...

... det syns extra tydligt på Heliotropen. Den blev riktigt svart. 
Det gjorde att jag såg, att en mörk växt passar väldigt bra ihop med  Rudbeckian
'Cherry Brandy'.  Det får jag komma ihåg till nästa år!

 Rudbeckian 'Cherry Brandy' gör ändå ett sista försök att behaga (den 25 okt). 
Och visst är den vacker!

Nu övergår hösten i gult.

Frostbepudrade Echinaceor.  (29e)

Adjöss, och tack för i år ...  (klicka upp bilden)

 ... nu återstår endast att sopa ihop löven. (29e)

12 kommentarer:

  1. Både sensommar och höst har verkligen varit jättefina. Roligt med inspiration till nya idéer, att planera och drömma är ju minst halva nöjet med trädgård. Så vacker den mörkröda
    rudbeckian är.
    Trevlig Allhelgona!

    SvaraRadera
  2. En prärie?
    Såklart du ska ha en prärie. Jag blev också inspirerad av Anitas tankar men jag har tillskillnad mot dig ingenstans att göra en. Om jag inte gör om såklart!
    Om du blir trött på att gräva grässvål så vet du att jag är duktig på det och kommer och hjälper ;)

    Kram och ha en njutbar helg, du och Karin
    ps. Förövrigt är dina närbilder på solhattarna, helt, helt underbara ds

    SvaraRadera
  3. Så många vackra kombos av sommarblommor och gräs ska bli roligt att se din stäpp så småningom.
    Njuter så av dina rudbeckiabilder, förfall är inte att förakta.
    Fin helg
    Anette

    SvaraRadera
  4. Tjusigt! Vi har helt underbar november på vårt berg ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. så snygga bilder!
      (svärson som är med och bygger den nya bron till Hisingen ♥

      Radera
  5. Jo, hösten blev bättre än sommaren, fler soltimmar i alla fall...nu är det för ovanlighetens skull riktigt torrt i trädgården. Skönt när man ska kratta löv och lägga runt känsliga växter...idag fick blodgräset lite skyddande eklöv runt sig så nu håller vi tummarna :)
    Har sett de där präriebilderna och blev helt bedårad ! Underbart att du ger det ett försök :)
    Vill också men det blir ett för stort projekt för mig just nu...Är den vackra Cherry Brandy perenn? Och såklart att du ska samplantera med mörkbladigt !

    Ha det så bra !
    Elisabeth

    SvaraRadera
  6. Åh vilket härligt inlägg! Jag har inte hunnit blogga på hela helgen och såg ditt inlägg först nu. Så roligt att se dina funderingar runt prärien. Det gör mig ännu mer inspirerad när jag ska göra min prärie nästa år. Jag har bestämt mig för att använda blomstermoroten 'Dara' och nu ser jag ju att du redan har den. Blomsterkörvel istället för slöjsilja tror jag kan bli snyggt. Och det är roligt att du också gillar 'Cherry Brandy'. Och jag lovar att den blir snygg med rödbladiga växter. Jag hade en som förrirrat sig och hamnade bredvid min rödbladiga kärleksört! Supersnyggt blev det.

    Din dahliarabatt som minglade med ringblommorna blev väldigt vacker. En riktig glädjekick! Nu har frostnätterna gjort sitt. Vinden har snart blåst ned alla löv och vi får gå till vintervila. Men nästa år ... då ska det bli kul att följa varandras prärier :)

    Ha en fin novembervecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  7. Underbara bilder, tänk så vackert det är och att alla årstider är finast på sitt vis.

    SvaraRadera
  8. Oktober i stan påminner om november här, men i år har vi inte kommit så långt ännu. Det har varit ganska blött, men milt med +10-13 grader senaste veckan. Endast en dag med strålande väder - och då hade man naturligtvis en massa åtaganden så man inte kunde njuta av en biltur. Kanske hade man t.o.m. orkat med en liten kort hundprommis. Santos den stackaren får bara prommisar med husse nu för tiden, men det kommer snart ett nytt friskt år.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  9. Wow !!! absolutely fantastic blog. I am very glad to have such useful information.

    หนังฝรั่ง

    SvaraRadera