torsdag 20 oktober 2016

Att gå över ån efter vattnet ...

Fick några sticklingar (med rötter) av Snötörel, Euphorbia 'Diamond Frost' i våras. Jag satte dem i rabatten och det blev en väldigt fin planta. Nu har jag tagit in sticklingar och de har börjat få rötter. Tänkte, att de kan stå så här under vintern, och till våren kan jag plantera dem. Precis som man kan göra med Kärleksörten. Men ... nu börjar jag undra, går jag över ån efter vatten? Kanske skulle jag gräva upp Snötöreln och plantera i en kruka som jag tar in? Föredrar dock att ha dem i vas som på bilden av utrymmesskäl. Någon som provat de olika varianterna? Tacksam för råd.

I väntan på våren.



9 kommentarer:

  1. Varför inte göra både varianterna!? Behåll dom du har i glas och gräv upp en planta och sätt i kruka. sen behöver du inte oroa dig! *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Näe, jag har inte testat. Har aldrig tänkt tanken utan ser dem som ettåringar men jag vet att de övervintrar i varmare länder. Jag kanske ska testa i orangeriet??

    Kram

    SvaraRadera
  3. Coolt ! Visste inte att man kunde ta sticklingar :D Mina är så fina än i krukorna med pelargoner på trappen... Har också alltid betraktat dem som ettåringar ..Klarar sticklingarna vintern inne i värmen då ?
    Trevlig Helg !
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jo du Ruben, det är en kromad låg snygg (Viktigt!)låda i taket så det var inte så knepigt att få till. Men...Rolle är numera så vinglig att han inte vågar stå på en stege längre. Trist för en gubbe som alltid tidigare gjort allt själv!!
    Det är LED-lampor i och så hänger det glaskläppar runt om. Blev faktiskt riktigt snyggt när vi provat med lite olika typer av LED-lampor - för det var ett av våra kriterier. Alltså att det skulle var LED!
    KRAM och trvlig helg i höstrusket
    Susie

    SvaraRadera
  5. Det där med att låta sticklingarna stå i vatten har jag inte testat, men däremot att plantera dem direkt i jord och hålla lätt fuktigt funkar bra, liksom att klippa ner plantan något och förvara ljust och svalt inomhus.
    Lycka till med fina sticklingbuketten nu
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Hello!! I'am glad to read the whole content of this blog and am very excited.Thank you.
    บอลพรุ่งนี้

    SvaraRadera
  7. Thank for your very good article! i always enjoy & read the post you are sharing!

    หนังออนไลน์

    SvaraRadera
  8. Hej! Nu är iofs inlägget några år så kanske du redan testat att ta in krukan :) Hursomhelst... jag har testat dels skott som jag lagt i vatten och dels ta in krukan. Aldrig misslyckats med krukvarianten. Brukar kapa växten så det återstår ca 15-20 cm och sen har jag ställt krukan i österläge (i ett svalare fönsterläge) samt vattnat då och då under vintertid och som andra växter under våren. Till våran kapar jag plantan igen och skotten blir sticklingar i vatten. Plantan blir jättefin!

    SvaraRadera