tisdag 27 september 2016

Calamagrostis brachytricha

Jag har inte haft någon vidare tur när jag har sått gräs, ja förutom Litet kärleksgräs då. Så därför är jag riktigt stolt över att jag har lyckats dra fram ett Diamantrör, Calamagrostis brachytricha, från frö. När jag tittar på fröpåsen, som jag fortfarande har kvar, så lär den ha innehållit 50 frön. Och så har jag lyckats med en enda, så egentligen har jag väl inte gjort någon större bedrift, och ändå känner jag mig faktiskt stolt över denna enda brachytricha. Den växer långsamt men säkert och nu har den börjat blomma, härligt!

Calamagrostis brachytricha.
 

11 kommentarer:

  1. Det är tydligen någon som lyckas dra upp rätt sort av gräs :D Bra jobbat Ruben!

    Vad glad jag blev att du uppskattar att jag bloggar! Jag tror att det kommer bli lite mer nu under hösten och vintern. Känns som om jag har tiden nu!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Klart du ska vara stolt! Det är ett fantastiskt gräs, en absolut favorit som tyvärr inte verkar gilla vår lera. Men man kan ju köpa nytt när de tynar. Eller fröså?

    SvaraRadera
  3. Jag älskar ju gräs och har haft massor under åren, men när vi flyttade hit med vår lätta luftiga kalbemängda jord upptäckte jag att gräset har en otrolig förmåga att sprida sig - överallt! Så jag har väl tagit bort mesta delen. Har väl några Miscanthus och några andra lågväxande kvar, men numera får jag försöka ta bort istället för att plantera dom. Fast ibland kan man ju bara inte motstå en del, som strandrågen jag planterat vid växthuset. Men jag har varit extra försiktig, den fick behålla sin stora plastkruka. Får se om det hjälper.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  4. Det var en riktig snygging! När den väl vuxit till sig går det säkert att dela och få många.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Vilken bedrift! Den är fantastiskt fin.

    SvaraRadera
  6. Klart du ska vara stolt! Ser verkligeb fin ut. Själv har jag aldrig provat, med mer än ogräs;)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Tycker du ska vara jättenöjd, det var ett vackert gräs. Och det blir väl tätare med åren kan jag tänka.

    Ha det gott!
    /Anita

    SvaraRadera
  8. Gräs är klart underskattade perenner :-)

    SvaraRadera
  9. Hello!! I'am glad to read the whole content of this blog and am very excited.Thank you.
    บอลพรุ่งนี้

    SvaraRadera
  10. Very nice post really ! I apperciate your blog Thanks for sharing,keep sharing more blogs.

    หนังออนไลน์

    SvaraRadera