torsdag 19 februari 2009

Oväntad gran

Under skogspromenaden träffade jag på denna ståtliga ek, som blivit riktigt knäckt. Någon större mängd snö har vi inte haft i vinter, så detta brott beror nog på något annat. Kanske vintern!

Här har vi en gynnare som är allt annat än knäckt, nej här är det prima liv. När hängena kommit så här långt, ja då är våren inte långt borta! Skam att säga, men jag är väldigt dålig på träd, så jag vet inte vilket, som bär dessa hängen.


Men vad skådar jag lite längre fram. En livs levande julgran - mitt i skogen! Undrar vilka som står bakom denna enastående 'installation'? Några som fick mig på gott humör iallafall, den saken är klar!


Nu tänker jag inte skriva något så banalt som: Ja, julen varar ju till påska, eller något annat spetsfyndigt - hoppsan, jag skrev det ju iallafall hummm.

32 kommentarer:

  1. Kanske en av naturens mutationer?

    SvaraRadera
  2. Granen tänkte ja mest då på,brottet är svårare att lösa,och hängena känner inte jag heller till.

    SvaraRadera
  3. Carina: Jag gissar att hängena tillhör en Hassel, Corylus avellana. Någon garanti utfärdas dock inte! /Ruben

    SvaraRadera
  4. Ja, skulle kunna vara Hassel. Kan det vara din julgran, Ruben. Din humor?

    SvaraRadera
  5. Lillebeth: Nej, det är inte min julgran och faktiskt helt sanningsenligt, alltihop! /Ruben

    SvaraRadera
  6. Visst tillhör hängena hasseln, Ruben!
    Den där dekorerade granen...ja, där hänger dekorationer som inte hör till skogen...

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  7. Hassel bör det väl vara, hängena. Granen ser inte speciellt vacker ut i mina ögon där den står "juleklädd" i skogen / gittan

    SvaraRadera
  8. Hasselns hanblommor är det - precis som flera skrivit (en lärare försökte imbilla min dotter att det var fröställningar men hon är skogsmulle så hon visste bättre). Om du tittar lite längre in på grenen kanske du även hittar honblommorna, pyttesmå rosa blommor, kanske har de ännu inte slått ut). Det är kul med växter som har två olika sorters blommor tycker jag. Och honblommorna är förstås de som ger frukt/nötter.
    Eva (också lite skogsmulle)
    PS jag blev väldigt förtjust i hemsidan med de små gubbarna. En sån liten kompis vill jag också ha på glasögonskalmen.

    SvaraRadera
  9. Hasselns knoppar ser sprängfärdiga ut! Visst är det väl vår snart?

    Hälsningar från Ronja :)

    SvaraRadera
  10. Ruben, du är för gammal för att klättra i träd.. Att julen varar till påska, håller jag med om.

    SvaraRadera
  11. Synd på den ståtliga eken - att grenar skadas och bildar fula märken, men vilken vacker stam den har!
    Julgranen då...hade jag stött på en färdigt klädd gran på min skogspromenad, undrade jag nog om jag drabbats av "stora snurren" :)
    Men, de finurliga fixarna har säkert haft roligt så länge det varade!

    SvaraRadera
  12. Det är nog någon som velat dela med sig av sitt överskott :o)
    .

    Eller så har någon missat julgransplundringen. :o)

    Ha en fortsatt bra dag

    Gunilla

    SvaraRadera
  13. Ja både guld-silver och rött-e där i granen-det blir kanske du som får städa ut julen på den.....
    Ha det

    SvaraRadera
  14. Anja: Hassel var ordet, sa Bill! ;-) /Ruben

    SvaraRadera
  15. Gittan: Ordet var Hassel, sa Bull! /Ruben

    SvaraRadera
  16. Eva: Barnen lär sig mycket i Skogsmulle!
    Kollade Hassel på nätet och såg de små röda honblommorna, så nu vet jag hur också de ser ut!
    Jag tyckte särskilt mycket om bilden med kameran, och bergsklättrarna på såssnipan. /Ruben

    SvaraRadera
  17. Ronja: Ja, våren är på G! /Ruben

    SvaraRadera
  18. Hannele: Hmmm, har precis smällt i mig en Toblerone, så nu gav du mig dåligt samvete! Men jag kan garantera att grenen brast av helt andra orsaker! ;-) /Ruben

    SvaraRadera
  19. Bea: Kan tänka mig att det var en hel del munterhet när de klädde granen! /Ruben

    SvaraRadera
  20. Gunilla: Ett himla stort överskott isåfall! ;-) /Ruben

    SvaraRadera
  21. Maria: Nej, jag överlåter nog till någon annan att dansa ut julen! /Ruben

    SvaraRadera
  22. Om man läser ditt inlägg lite slarvigt (vilket jag först gjorde - förlåt!) får man intrycket av något kriminellt. Men ett sådant brott är det väl ändå inte? Vintern kan ju knäcka vem som helst...

    Hasseln hade jag också kunnat, vi gick ju igenom lite "knoppologi" förra veckan och hassel var en av pinnarna vi fick titta på. Påminnner lite om björk, men är betydligt "stadigare".
    Visst är det härligt med alla små vårtecken!

    SvaraRadera
  23. Helen: Jodu, det är skillnad på brott och brott, och brått får man inte ha när man läser he he. /Ruben

    SvaraRadera
  24. Jag skull just svara på hängena men det har visst så många redan gjort.
    Brottet ja det har jag inget bra svar på.
    Men granen den var då för rolig!
    Du är himla duktig med kameran, hoppas att jag redan har sagt det någon gång, om inte så var det på tiden.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  25. Annika: Tack Annika, amatören bugar sig ödmjukt inför mästaren! Trevlig, fotorik helg! /Ruben

    SvaraRadera
  26. På mina strandalar brukar också grenar knäckas med jämna mellanrum. Ganska morbid humor, att klä upp en halv julgran ute i skogen...

    SvaraRadera
  27. Mimi: Jag tyckte det var kul med den klädda granen, men så är jag ju, om inte direkt morbid, så iallafall superbarnslig! ;-) Trevlig helg! /Ruben

    SvaraRadera
  28. Hej igen Ruben!
    Rudis du??? Nej nej, inte med så mycket kunskap som du delar med dig på din blogg. Jag är på upplärning. Citrus är väl inte viktigt att kunna. Huvudsak man känner till nässlor.
    Trevlig Helg själv
    Annika

    SvaraRadera
  29. Kul med granen! Vet du när jag var liten var det bästa jag visste när jag fick granen alldeles till mej själv när mamma och pappa kastat ut den. Då fick jag pynta den som jag ville....och till påsk.

    mch Tyra

    ps min man dansar inte tango :-(

    SvaraRadera
  30. En seg vinter kan knäcka vem som helst. En julgran mitt i skogen är en kul idé. Undrar hur det skulle bli om alla granarna var dekorerade...

    SvaraRadera
  31. Vilken underbar syn som mötte dig i skogen, det ser ut som i en saga!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  32. Tyra, Camellia, Växthusmadam: Om hela skogen var klädd så här? Det blir nog ganska hemskt. /Ruben

    SvaraRadera