fredag 29 augusti 2014

Cafe Creme bjuder påtår

Min Digitalis lanata 'Cafe Creme' blommar fortfarande! Ja, så går det när man knipsar av första spiran innan den hinner gå i frö. Matchar Miscanthus-gräset bra, tycker jag. Echinacean har jag dragit upp från frö som jag norpat i Lurie Garden i Chicago, men digitalisfröerna har jag betalat med surt förvärvade slantar.

Echinacean. Ja, ja, det är första året den blommar .... Den blir nog större nästa år!
Den här "torvan" är alltså min lilla prärie, haha!

Lurie Garden mitt inne i Chicago, en del av Millennium Park.
Piet Oudolf har varit inblandad i skapandet.
HÄR kan man se vilka växter som ingår i planteringarna.

7 kommentarer:

  1. Jag é sy grymt avundsjuk på din digitalis! Det känns som om jag borde ha en sån i min gullregnsrabatt ju!!
    Nästa år kanske ;(

    SvaraRadera
  2. Verkligen fin Digitalis. Jag har ett liknande Miscanthus-gräs som behöver snyggt sällskap, det kanske vore något. Så fin entrè ni har och hustruns pelargoner är verkligen i en klass för sig. Ha en skön helg/ Titti

    SvaraRadera
  3. Fin digitalis. Det är en riktig favoritväxt. Nu måste jag bara komma ihåg att knipsa bort första stängeln nästa år.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. Den där cafe cremen har jag också köpt frö av för sura slantar - inte ett blad har jag att visa för den investeringen, men jag måste nog göra ett nytt försök förstår jag nu. Man kan nästan se när Oudolf har varit inblandad i planteringar. Vilt och vackert!
    Ha det bra

    SvaraRadera
  5. Perfekt reseminne från Chicago!
    Allt gott!

    SvaraRadera
  6. Hej Ruben!

    Du undrade hur rädd du behöver vara för att den Japanska Starren sprider sig.
    Jag har haft min i fyra år, tror jag. Och visst sprider den sig, men inte värre än att man enkelt kan ta in den på sidorna någon gång per år. Den sprider sig ju bara på så sätt att plantan blir lite bredare för varje år. Lätt att hålla efter, tycker jag! Blomningen är inte så iögonfallande. Ganska tråkiga små vippor. Men jag gillar den mycket! Passar i kruka också, tycker jag!

    Kram // AH

    SvaraRadera