måndag 6 juli 2009

Trädgården just nu

Måste dokumentera lite från trädgården innan bilderna blir alldeles för 'outdated', som man säger på god svengelska. Det är mycket att stå i just nu, så bloggandet blir det lite si och så med. Jag hade ju tänkt skriva om Forsmarks Bruk, men det får vänta.

Nepeta nervosa blir bara större och större för varje år. Men, så är det ju med många perenner, att det är först efter några år efter sådd som de visar sin vackraste sida.

Blekblå näva tillsammans med dagg-grönt bladverk från Daggrutan är riktigt fint! I bakgrunden en sorts jätteröllika, upphittad på Bornholm he he.

Än blommar pionen 'Bowl of beauty', fast dess höjdpunkt är förbi nu. Gör sig bra tillsammans med Knautia Macedonica. Några blommor av Knautian blir ljuslila, men de allra flesta är djupröda.

En annan pion som inte heller går av för hackor, och som jag tror är en 'Monseur Jules Elie'.

19 kommentarer:

  1. Äntligen Ruben!!!!! Tror jag att jag fick namnet på en av min pappas pioner. Monsieur Jules Elie liknar väldigt mycket en av dem. Om du någon dag har tid (och kommer in på trädgårdsbloggen!) så kan du se under rubriken ´pappas pioner´på min blogg om du tycker att det kunde tänkas vara samma. Jag menar jag har sett din och tycker det liknar min, men om du med dina ögon ser min, så kanske den på något sätt ändå ter sej annorlunda!!! Nu var jag med måttbandet i högsta hugg i rabatten. Den är ca 50 cm hög, ställvis något högre. Bladena en aningen smalare än ex. sarah bernhardts, och stjälkarna litet rödare. Doftar otroligt starkt!!
    Nepeta nervosa är ju alldeles underbar!!!

    SvaraRadera
  2. Här är jag igen!!! Glöm det förra inlägget. Googlade Jules Elie och det är nog inte den. Min planta är lägre, och har mörkare färg än de jag hittade i cyberspace. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra bilder! Är väldigt förtjust i den mörkröda vädden. glad att se den hos dig. Hos mig har den dött. Jag ska så nya. Så det så!

    SvaraRadera
  4. Axnepeta - strålande tips för vår dagliljerabatt som saknat det lilla extra. Tack för det! Mycket tjusiga foton, som vanligt!

    SvaraRadera
  5. Jag är svag för snygga kombinationer och smälter för detta inlägg. Tjusigt!
    Eva

    SvaraRadera
  6. Härliga bilder!!
    Axnepetan var en riktig snygging, tack för tipset!

    SvaraRadera
  7. Härliga färgkombinationer du har i rabatterna. Här är det kompott.Anita

    SvaraRadera
  8. Mörkröd vädd är ju hur snyggt som helst tillsammans med Bowl of beauty. Måste apa efter!
    Är den sugen på att para sig med vilda väddar? I så fall har jag möjligen ett problem, eftersom sådana finns i trädgårdens vilda hörna.

    SvaraRadera
  9. Känner igen att det är mycket att stå i just nu. Dina kombinationer av växter är mycket tilltalande. Nepeta nervosa är ny för mig, den är jättefin.

    SvaraRadera
  10. Så härliga, somriga bilder med vackra blomkombinationer!
    Nepeta nervosa kolade vippen hos mig i våras:( ! Kanske stod den för magert./Anja

    SvaraRadera
  11. La den mörkröda Knautia Macedonia rätt in på min önskelista. Ser här att dom kallar den vädd, är inte det detsamma som scabiosa.. Fina bilder, jag blir så inspirerad av att kika in hos dig. Du har såna kombinationer som jag önskar mig :)

    SvaraRadera
  12. Det är så fint, speciellt pionen och vädden, väldigt fint alltså...

    SvaraRadera
  13. Vackra, ljuva blåtoner.

    Har också massor att stå i, så bloggandet har pausat. Men kul att kika in hos mina bloggvänner emellanåt.

    VI hörs!

    SvaraRadera
  14. Härliga bilder! Föll särskilt för färgkombinationen av Pionen o Vädden:) Vädden tuffar till det. Yo

    SvaraRadera
  15. Love your cool blues... and then the warm of the Peony pinks and reds of Scabiosa. Lovely!

    SvaraRadera
  16. Så vackert så att jag nästan får en tår i ögat. Grekvädden framför pionerna, den bilden skulle man kunna ha som tavla hemma.

    SvaraRadera