torsdag 6 oktober 2011

Höstfärger

I Chicago lade jag märke till att Palettblad, Solenostenon (tidigare Coleus) användes betydligt oftare än i Sverige. När jag såg den här, på bilden nedan, trodde jag först att det var en alunrot.  Men det insåg jag ju snabbt, att det var det inte!

Själv fick jag en påse frö med palettblad av min dotter för många herrans år sedan, det var en sådan där påse med blandade fröer (fröblandningar gillas inte), den ena mer anslående och färgrikare än den andra.  Det blev bara för mycket! Så jag slutade odla den.

Men, nu när det faktiskt finns varianter att få tag på i mer enhetliga färger, kanske man skulle fundera på ett nytt försök. Har dock lite svårt att se, var den skulle passa in, men det kanske mognar. Rara Växter har en chokladfärgad variant i sitt sortiment, som inte verkar så dum.

Höstliga färger mitt i sommaren. Alla bilder är från Chicago Botanic Garden.

Här i halvskuggan, tycker jag att den verkligen kommer till sin rätt!

I den här planteringen tycker jag palettbladet och dahlian matchar varandra
på ett väldigt dramatiskt sätt.

Och i närbild. 

I Enabling Garden, som var en egen avdelning med trädgårds-
inspiration för rörelsehindrade,  fanns också palettblad. 


19 kommentarer:

  1. Jag hade ett starkt mörkt rödfärgat palettblad i en kruka ståendes i "gräs- och bambuplanteringen" ett år. Det blev väldigt fint och dramatiskt och gjorde sig perfekt mot gräsens neutralare gröna. Så hittar jag en snygg planta nästa vår, så blir det en igen!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar Palettbladens häftiga färger :=) Tillsammans med rätta växtkamrater är det så snyggt, precis som på dina bilder.
    Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Det har verkligen varit Palettbladets år i år.
    Tror det är en sådan växt som man måste vänja sig lite vid och
    sedan tycka om några år för att sedan åter "glömma bort" den för en sisådär 10 år :)
    Och just i år skulle jag gärna haft den där färgen här hemma hos mig, tycker den är helt underbar. En färg man behöver så här på höstkanten helt enkelt.

    Ha det bra!
    Camilla

    SvaraRadera
  4. Jag använder palettblad som underplantering i min lilla"djungel" som du kanske sett. De gul-limefärgade sorterna lyser upp så bra. Palettblad passar ju inte överallt men hos mig är en kombo med Corydalis (som också är allt annat än en blyg liten växt) och alunrot en riktig smashig färg- och formbomb som jag gillar.

    ha det bra, Anna Vattenkana

    SvaraRadera
  5. Det finnes mange flotte palettblad. Hos meg blir de ikke fine ute i hagen. Jeg tror det blir for kjølig og for mye regn til at de trives.

    SvaraRadera
  6. De första bilderna visar ju färger som är helt i min smak, vilket däremot palettblad inte är.. Men man får kanske tänka om... Får kanske börja odla ett-åringar igen ;P

    SvaraRadera
  7. Färgerna på de översta bilderna har jag också lite svårt för.
    Dels är det inte de färger jag skulle välja och dels tycker jag, att de ser lite urblekta eller brända ut. Men man vet ju aldrig. Om några år kanske jag suktar efter dessa färger. Kanske som en önskan om att ha växter, som ser ut att ha fått lite för mycket sol...
    Eller kanske som en del av den utveckling, som man ju genomgår, delvis påskyndad av allt man ser bl.a. på diverse bloggar.
    Var det inte hos dig jag såg ståtliga dahlior bland vajande höga gräs för något år sedan? Då var Dahlia inte alls någon favorit.
    Nu drömmer jag om en dylik plantering och har skaffat några favoriter. Och jo, jag gillade skarpt kombinationen på sista bilden.
    Kram
    eva

    SvaraRadera
  8. Vilken färg på paletten :)
    och hela rabattens sammansättning - underbart vackert!
    Trevlig kväll! /Bea

    SvaraRadera
  9. Oj, så vackert Ruben! Palettblad har jag haft i alla år fast mest i kruka. Har helt enkelt härmat Botaniskans arrangemang.
    Den första bilden med lite höstnupna kallablad(rätt?) ihop med palettblad ser väldigt fint ut.
    Och rabatten i den andra bilden ser ju helläcker ut - fast det gör även din 'vilda' dahlia-och gräsrabatt också! Snacka om sinne för färg och form!/Anja

    SvaraRadera
  10. Oj, vilka fina kombinationer! Det har jag nog inte sett ihop förut, inet ens på Chelsea vad jag kan minnas - kul kombinationer med både dahlior och Fuchsia i skugga! Me like! :) Mia

    SvaraRadera
  11. Jag har sneglat en del på palettbladen men inte kommit till skott.....
    Ha det bra )

    SvaraRadera
  12. Jag tänkte först "palettblad blä", men när jag ser bilden i halvskugga måste jag nog ändra mig, det är ju riktigt snyggt!
    Konstaterar en förvånad
    Katarina

    SvaraRadera
  13. Görläcker där i halvskuggan ! Jag har en gammal sort, mörk vinröd med en cerice rand i som jag gillar. I år har den bott i kruka tillsammans med mörkbladig Batat. Jättesnygga ihop.
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  14. Jag brukar ha palettblad i mina blomsterkrukor utomhus...får kanske testa att sätta några i rabatten till nästa år!

    SvaraRadera
  15. Palettblad är väl inte så dumt. Men de kräver ju lite öga för färgkombinationer så jag står nog över... kan lätt bli lite psykadeliskt.
    Ha en härlig helg.

    SvaraRadera
  16. Helt underbara bilder som verkligen ger sommarlängtan. Palettblad börjar bli populärt igen. Vore kanske kul att prova. Dom har ju onekligen spektakulära och många gånger vackra blad (som den på din bild).

    SvaraRadera
  17. Vill ha ,vill ha älskar den färgen på Dahliorna. Helt underbart.

    SvaraRadera
  18. Ja, sikke nogle farver - det er da helt fantastisk :-)

    SvaraRadera