måndag 3 oktober 2011

Salvia

Detta inlägg skriver jag för att dokumentera sommarens salvia-äventyr. Tänkte, att jag skulle testa lite olika salviasorter. Varför, vet jag inte riktigt, man får ju sina nycker, he he. Jag älskar väl inte salvior mer än något annat, men det är onekligen kul att prova något nytt! Och när man ser närbilderna i frökatalogerna är det svårt att värja sig!!

Salviorna har haft många insektsangrepp under olika perioder, trots att jag nästan aldrig sett några insekter på växterna. Kanske har det varit nattaktiva insekter?  En och annan snigel har hjälp till också. Jag har ganska många bärfisar och tvestjärtar i trädgården, men jag vet inte om de perforerar blad.

Salvia splendens 'Hotline Blue' (ovan till vänster)
blev faktiskt mycket finare än vad jag trodde den skulle bli, men uj, uj, vilken dålig start den fick. Jag tror den älskades av hela trädgårdens "bladgnagare". Jag var säker på, att den skulle duka under helt, men så småningom lämnades den i fred, och den blev väldigt buskig och tät.

Salvia splendens 'Park´s Whopper Lighthouse' (ovan till höger)
Varför jag föll för just denna salvia vid fröinköpet, kommer jag inte ihåg. Kanske var det de fantastiska lovord den fick av Parks Seed samt att jag hade en röd rabatt i tankarna. Den skulle blomma redan efter 7 veckor och nå en höjd av 75 cm och trivas i sol som skugga. Den blev ungefär 30 cm hög, aningen högre än min andra röda salvia (nedan). Den skulle också blomma hela sommaren, men så blev det inte, den startade blomma relativt tidigt under kanske en månad, men sedan har den inte kommit igen med ny blomning. Också väldigt älskad av "bladgnagare".

Salvia coccinea 'Coral Nymph' (ovan till vänster)
Denna salvia har blommat oavbrutet hela sommaren och blommar fortfarande. Vid den första blomningen var den mera kompakt än vad bilden visar, sedan hade den en liten viloperiod, och sedan kom den igen fram på sensommaren. Det är den blomningen som bilden visar. Ungefär 60 cm hög och gänglig är den nu. Den har inte förgrenat sig nämnvärt.

Salvia coccinea '?' (ovan till höger)
Till höger, en annan salvia i coccinea-familjen. Denna har jag haft i flera år och den har blommat betydligt bättre tidigare år. Den har blommat hela sommaren men den blommade vackrast, dvs med flest blommor på sensommaren och hösten.  Som man ser, har den en annan form på blomman jämfört med 'Whopper Lighthouse'. Vet inte dess exakta namn.

Salvia azurea 'Grandiflora' (ovan till vänster)
Den har blivit ungefär 50 cm hög, vilket den uppnådde i slutet av juli, sedan har den bara stått och stampat. Stjälkarna har lagt sig och jag kan inte se någon antydan till blomning.  Visserligen har den inte fått trädgårdens bästa plats, men man får nog så den betydligt tidigare om den skall ha en chans. Hade denna blommat skulle den ha ståtat med blommor i en fantastisk blå färg. Detta är en perenn salvia, men om den överlever vintern på dessa breddgrader återstår att se.

Salvia patens 'Blue Angel' (ovan längst till höger).
Denna salvia skulle ha blivit trumfkortet i salviasamlingen, om den hade behagat blomma, i så fall i en vacker blå färg. Den har växt relativt bra men började få insektsangrepp i slutet av sommare, cirka 75 cm långa "slingrande" stjälkar. Fortfarande nya blad på gång som synes.  Den lär bilda rotknölar,så jag var ju tvungen att gräva upp och kontrollera. Jodå, nu gäller det bara att låta dem få torka litet, och sedan bädda ner dem i torv och förvara svalt och lagom fuktigt till våren. De är ju ganska spinkiga, de grövsta ungefär som en blyertspenna, så de är nog känsliga för uttorkning.



PS Var snäll och säg till om detta inlägg ser för jäkligt ut på din dator. Det är mycket trixande innan jag får bilderna bredvid varandra två och två, och att få texten att börja under bilderna. Det ser bra på min skärm, men kanske inte hos dig.

Om fler än jag tycker det ser underligt utan bilder nedan under "Missa inte ...", så har jag mailat LinkWithin om felet två gånger, men hittills inte hört ett pip.

19 kommentarer:

  1. Det är inte kul när andra än en själv får glädje av dom växter man planterat. Sen om det är sniglar eller annat otyg spelar ju ingen större roll, inte förrän man ska utrota dom förstås!

    SvaraRadera
  2. Trevlig salviasummering! jag har bara haft en salbvia i år och det är S coccinea och den hette bara det så kanske är det den rena arten? Din med frågetecken ser exakt likadan ut. Nu tokblommar de...

    I Explorer ser ditt inlägg bra ut.

    Ha det bra, Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Å så fina salvia. Jag blir så inspireared bland trädgårdsbloggarna, det är så lyxigt gratisnöje att surfa runt. // Anna

    SvaraRadera
  4. Vilken fin 'föreläsning' min bäste Ruben! Salvia, en av mina favoritsläkten, är en underbar växt om man bara listar ut hur man får en del av dem att blomma! Dina bilder är så poetiska - även på dem som inte vill blomma!/Anja

    SvaraRadera
  5. Hos meg ser innlegget ditt fint ut.

    Flott med erfaring om dyrking av så mange ulike Salvia. Jeg har hatt S. patens 'Camebridge Blue' flere ganger. Den har alltid blomstret hos meg. Knollene overvintrer lettest hos meg hvis jeg tar de inn med en god jordklump, setter de sammen og strør godt med jord rundt. De tørket ut hos meg når jeg bare tok de spinkle røttene uten jord.

    SvaraRadera
  6. Är novis på salvia av dessa sorter, Salvia splendens 'Hotline Blue' är jättefin.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  7. Ett väldigt trevligt inlägg om salvia! Tack för det! I min läsare (Google Crome) ser det toppen ut! De prydnads-salvior jag gillar bäst (av de jag testat själv) är Salvia guarantica, med stora blå blommor, doftar svarta vinbär, samt Salvia discolor Kunth, svartblommande salvia, även den med doft av svarta vinbär! :) Mia

    SvaraRadera
  8. Vilka fina salvior det finns.
    Jag har Salvia patens som jag försökt övervintra men inte lyckats.
    .
    Iår skall jag prova ta in krukan som de har varit planterad i och låta den stå svalt få se hur det går.
    Jag tog upp rötterna ifjol och lade de i en låda men det lyckades inte, kanske de blev för torra, jag vet inte.

    Men de har ju en fantstisk färg så jag vill inte vara utan, tar försäkerhets skull frön och sår nytt.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  9. Vil tro at det går fint å ta inn hele krukken med S. patens for overvintring som Gunnila skal gjøre.
    Jeg har overvintret mine i frostfritt drivhus. Der kan temperaturen gå ned til mellom 0 og 5 grader på det kaldeste. Jeg har ikke prøvd å overvintre plantene i vekst innomhus.

    SvaraRadera
  10. Vilket trevligt inlägg om Salvia. 'Hotline blue' var en riktig snygging! Vilken färg!
    //Maria

    SvaraRadera
  11. Coral Nymph var ju helt underbar!
    Är den perenn?
    Svårsådd?
    Hälsninggar Hanna C

    SvaraRadera
  12. Uha, de er godt nok smukke hver og en.

    Ha' en dejlig aften :-)

    SvaraRadera
  13. Åhh...det var en fin Salvia-samling!

    I år har jag en Daggsalvia som är jättevacker i färgen (blå), buskig och välväxt och blommar fint fortfarande trots att vi haft frost. Den kommer jag att så nästa år igen :)

    http://www.froer.nu/product/34708713/daggsalvia-strata/

    Ibland blir man helt "såld" på vissa arter!
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  14. Många fina, gillar de röda! Har själv bara perenna sorter som även sniglarna gillar!

    kram louise

    SvaraRadera
  15. Här lär man sig ett och annat;) Salvia är så gott! Kram Johanna

    SvaraRadera
  16. Verkligt snygga! 'Coral Nymph' kanske ska få höra hemma i min kommande solnedgångsrabatt.. Tack för besöket och hälsningen!

    SvaraRadera
  17. Ditt inlägg ser jätte bra ut i min dator!
    Den salvian jag visade har jag för mej att det stod att den inte var så härdig och jag räknade nog med att den inte skulle överleva men den ville nåt annat.
    Fina Salvior du visar.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  18. Käre Ruben - det ser, bildmässigt, naturligtvis alldeles lysande vackert ut! Förälskade mig i den rosa 'Coral Nymph' men har dessvärre inga rabatter där just den färgen passar in. Själv älskar jag den helt vanliga 'officinalis' och tycker egentligen inte att någonting kan slå den blå färgen. Dessvärre blommar den ju inte så flitigt precis...
    Må så gott önskar Eva

    SvaraRadera