torsdag 21 juni 2012

Aklejrutor

Jag har en särskild rabatt där jag samlat rutor av olika slag. Här blommar nu sedan en tid aklejrutan i lila och i vitt. På gång är daggruta och Thlictrum 'Elin', som är mitt senaste förvärv. Dessutom finns här olika varianter av violrutor. Speciellt väntar jag på att mina frösådda vita violrutor, som hittills gäckat mig när det gäller färg, skall börja blomma. Alla har blivit lila hittills, men så är det ju ofta här i blomstervärlden, att man aldrig kan garantera färg, och ibland form, på avkomman! Men skam den som ger sig!


Egentligen föranleddes jag att skriva detta inlägg tack vare dagens lilla händelse. Den magentafärgade nävan slog ut i dag, och se vilken fin kombination! Denna lilla näva gör hela rabatten tycker jag idag! Nu skall jag måla fönster och sedan städa.  Ack den som bara kunde gå omkring och njuta! Men det tar jag igen i helgen!

En nyutsprungen armenisk näva.

Ha det gott! Och ännu en gång, trevlig midsommar!

25 kommentarer:

  1. Det är så vackert med rutor!

    Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  2. ..finns på mitt berg med, jag har lite kvar att beskära, lovar att vara försiktig med stegen... Sedan får jag kanske plocka fram långkalsipper att ha under prinsessklänningen, det lovas regn... Glad midsommar!

    SvaraRadera
  3. Din Akelejefrøstjerne er fantastisk flot. - Jeg synes det er den flotteste af alle frøstjernerne...og jeg har mange forskellige ;-)
    Din lille geranie har en meget smuk farve!

    Også en god midsommer til dig!

    SvaraRadera
  4. Snygg kombination - väldigt vackert!

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig blomsterprakt du har att njuta av. Aklejrutan var riktigt häftig. Önskar dig en bra midsommar. Sol i dag men regn i morron tyvärr.

    SvaraRadera
  6. Drømme-dejligt syn med alle dine akelejefrøstjerner.......det ser helt fantastisk ud - især hvis man ELSKER lilla, hvad jeg jo såklart gør ;0)

    Knus Dorthe

    SvaraRadera
  7. Det blev ju helt perfekt med nävan ihop med aklejrutan, så bra uträknat! Jag väntar också på att Elin ska börja blomma, henne fick jag i present förra sommaren av min dotter Elins svärmor, så det ska bli riktigt spännande att se hur hon ser ut. Rutorna ser ut att klara sig från sniglarna, så det får nog bli fler vad det lider.Jag fixar inte att vara lika flitig som du med plockandet, jag får köra på det som funkar.
    Ha en ypperlig midsommar!

    SvaraRadera
  8. Daggruta låter spännande, violruta har jag misslyckats med och aklejrutan är lite väl lättodlad tycker jag... fina färger tillsammans.
    Glad Midsommar!

    SvaraRadera
  9. Så fint det är med rutor! Och nävan var verkligen söt, den med.

    Trevlig midsommar,
    Jenny

    SvaraRadera
  10. Ja, passa på att njuta i helgen! Själv ska jag sitta på altanen och njuta av att se andra (alltså Rolle) arbeta på i trädgården!!
    Fast ärligt talat så är det inte så kul att inte göra något. Gick ju en vända i trädgården tidigare idag och det fanns massor jag hade kunnat tänka mig att göra, men ska försöka hålla mig åtminstone en vecka till.
    TREVLIG MIDSOMMAR
    Susie

    SvaraRadera
  11. Vilken trevlig blogg du har! :-) Jag tittar in snart igen. Glad midsommar! /Leila

    SvaraRadera
  12. Visst är de fina...jag har lika kombination hos mig. Ha en trevlig midsommar du också!

    SvaraRadera
  13. Det ser verkligen läckert ut. Jag förstår att du blev nöjd med kombon, de tar fram det bästa hos varandra. Ann Folkard (?) ger rutan mer lyster i färgen, och rutan tonar ner Ann något. (Vissa tycker ju att hon bör tonas ner. Inte begriper jag varför. ;-))

    Vilken fin dag det blev idag. Härligt väder att måla fönster i. Hoppas att de blev fina. :-)
    /iet

    SvaraRadera
  14. Snyggt! Sådde Aklejruta för nått år. Undrar just om jag kan ha kvar någon i pallkragarna.
    Glad midsommar!

    SvaraRadera
  15. Så vakre dine akeleiefrøstjerner er! (det er det de heter på norsk) :-)

    SvaraRadera
  16. Vill önska dig en riktigt glad Midsommar!

    //Boije

    SvaraRadera
  17. Det är väl skönt att få smita från rutorna på huset till rutorna i rabatten. Underbara rutor och underbara bilder. Och precis som du säger, den armeniska nävan lyfter ju verkligen fram både sig själv och rutrabaten. Visst blir man glad när man ser sådant.

    En riktigt skön midsommar önskar jag dig och din familj!

    SvaraRadera
  18. Hej Ruben
    helt underbara bilder.....
    å tack för fina/ trevliga kommentarer hos mig :)
    å missa nu inte....

    M
    I
    D
    S
    U
    M
    M
    E
    R

    P
    A
    R
    T
    Y

    de e kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
  19. En härlig färgkombination! Jag älskar rutor men har icke en enda - undrar varför. Är det möjligen så att de är lite svajiga och inte förmår att hålla sig uppe på egen hand? Vill minnas att de blir ganska höga och gärna lutar sig mot grannen. Får nog läsa på lite...
    Härlig helg önskar Eva

    SvaraRadera
  20. Otroligt snygga aklejrutor och ja nävan den satt ju som hand i handske med omgivningen! /Mimi

    SvaraRadera
  21. Wonderful flowers!!
    Have a great Sumertime ☼

    Patricia

    SvaraRadera
  22. Ja de kledde hverandre :) Akeleiefrøstjerne er flott i store rabatter sammen med andre stauder siden de sverver der opp som rosalilla skyer, uten å stjele lyset fra de under :) Her er de ganske flink å holde seg på beina, tross til tider sterk vind og regn. God søndag i hagen :)

    SvaraRadera
  23. Hejsan Ruben! Visst är de fina när de svävar över rabatten!
    Vilka proffsbilder! Och Ruben, vilken respekt jag får för dig när du berättar att du städar...;)!
    Ha en fortsatt fin helg och hoppas att du har fått ta igen dig lite i din frodiga, vackra trädgård!/Anja

    SvaraRadera
  24. Jag har massa nävor men inte en enda aklejaruta...dumt nog ser jag nu!

    Hoppas att midsommar varit bra!

    Snart är det semester :)

    SvaraRadera
  25. Nu får du pallra dej till Drottningholm och ta bilder, läste om det i Göteborgs-Posten...

    SvaraRadera