fredag 20 september 2013

Om jag vore en blomma ....


Om jag vore en blomma, skulle jag vara en ....?

Veckans tema i Blommig Fredag gav mig verkligen ett bryderi. Vilken blomma skall jag välja? Naturligtvis kan jag inte till exempel vara en ros. Nog för att jag kan visa taggarna ibland, men den är alldeles för söt. De här rosa viktorianska rosorna är ju bara ett big NO NO. Men kanske en riktigt mörkt röd ros. Som heter något med "Kardinal" eller något annat pampigt.  Men vid närmare eftertanke. Nej, det går nog inte med rosor, det måste vara något riktigt manligt!!


Gick in på Euroflorist för att ta reda på vad som menas med en manlig bukett. Iris, liljor, veronikor (Hej Veronica!) och några nästan helt gröna bollar (som jag inte vet vad det är). Njaaa ... iris vill jag absolut inte vara, och lilja? De doftar oftast ganska gott, så det var ju bra, men nej, de är alldeles för intetsägande. Grön boll, aldrig i livet!! Veronica då? Ja, den är förstås ganska fin med sina blåa, lite spetsiga blommor, men tyvärr den är nog reserverad till någon annan. Men saken är klar, det skall tydligen vara lite blommor som är lite neutrala både till form och färg.


Vilket bryderi! Jag gillar ju att vara lite motvals. Om jag skulle drämma till och välja den mest färgstarka blomman i trädgården?! Det blir den röda salvian. Hmmm ... Nej, usch, inte vill jag vara en salvia, den är alldeles för skrikig! Nej det skall vara en liten, utsökt vacker blomma, som ingen ens tänker på, men som vid närmare betraktelse visar sig vara ett under av skönhet. Men, är det verkligen jag? Tror inte det. Luktärt kanske? Nej, jag vill inte bli uppäten av rådjur. Hosta då? Nej, vill inte bli uppäten av sniglar heller ... Dagliljor? Absolut inte, jag vill inte få huvudet avvridet varje dag! Fuchsia då? Nej, herregud, jag kan väl inte gå omkring i kjolar heller ...


Jaha, tänkte väl det, det här blir svårt! Det propageras ju för, att man skall älska sig själv. Då måste det väl gälla detsamma när man väljer blommor. Det måste vara blommor man verkligen gillar. Få se då; cleome, agastache, rudbeckia, zinnior, lavendel, nejlikor, sidenört, osv. Jaha, det gör ju inte valet lättare precis. Orlaya, kanske, den blir ju alla så förtjust i, och omtyckt vill man ju vara! Ack och ve ...  Det här tål verkligen att tänka på, men nu tror jag att jag har det!

Nu har jag bestämt mig!



Det får bli Digitalis ferruginea, som jag såg hos Anna-Karin i somras. Häftigare än så här kan det väl knappast bli! Och se hur rosen har smugit sig helt nära, ja det är då för gulligt. Mitt bästa val!!

Se fler inlägg hos Hélena! Jag lovar, att det blir en härlig stund!


26 kommentarer:

  1. Ja, du har mye flott å velge i, så det er ikke enkelt å bestemme seg! Rosen øverst var utrolig vakker. Lekker digitalis!

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  2. Ett ståtligt val helt klart. "Manliga blommor" ja det är inte så lätt kanske. Riddarsporre tycker jag är lite manlig;) /Anette

    SvaraRadera
  3. Men Ruben ... vilket alldeles fantastiskt härligt inlägg! Jag sitter här och riktigt myser när jag läser det. Och det slutliga valet blev ju verkligen ståtligt. Vilken tjusig, manlig Digitalis! Annars har ju du en egen klematis, 'Montana Rubens' ;) Den har jag beundrat på många trädgårdsresor i England.

    Önskar dig en härlig helg!
    /Anita

    PS! Tack för din fina kommentar hos mig :)

    SvaraRadera
  4. Härligt val och med din underbara humor.Du har fått en kelig beundrare med det samma.
    Ha en fin helg./gunsan.

    SvaraRadera
  5. Bra val! Det var ju galet svårt att välja. Jag kunde inte. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Underbart inlägg på temat:)Klart att du är en reslig uppstickare:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  7. Visst var det svårt?! Men kul! Fint val du gjorde. Önskar dig en skön trädgårdshelg.
    Kristina

    SvaraRadera
  8. Underbart Ruben
    jag låg i sängen och funderade i gårkväll
    och kom fram till att jag vill vara en .........
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  9. Fantastiskt bra resonemang! Och bra val!

    SvaraRadera
  10. Kul läsning och ett resligt och fint val, men jag är lite nyfiken på varför du inte vill vara en iris.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  11. Kul inlägg med knorr, precis som vanligt - så fanns det inte någon riktigt humoristisk blomma!?
    Själv skulle jag nog bli en frodig, färgstark och lite busig blomma som aldrig håller sig inom några gränser. Kanske en röd vallmo eller en lila näva.
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  12. Rosen och digitalis, det var ju gulligt, men tror även du skulle passa som kardinal.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  13. Underbart!!!
    Jag ser alltid fram emot att läsa dina inlägg men denna gång så var det mer än briljant!
    Tack för hälsningen :)
    Och du..... Jag tycker så mycket om att träffa och umgås med dig och Karin och när vi inte ses så har jag en Mont Rubens i vinterträdgården som är "all over the place" !!

    Mycket bra val du gjorde till sist!
    För en häftigare blomma finns knappt :)

    Ha en härlig helg!

    Kram från oss!

    SvaraRadera
  14. Gulligt.. själv skulle jag nog vara en maskros och bo i en flaska...

    http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2011/09/hittade-flyffys-nya-hus.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. ska berätta mer på söndag

      Radera
    2. Frågade i flera affärer på Hisingen efter Dagens Nyheter, de tittade bara konstigt på mej och undrade, vad det var för något....

      Radera
  15. Skoj att följa dig i tanken och mycket stiligt val ! :-) Ja veckans tema orsakade en hel del huvudbry för många, det är ju bra, så vi får använda de små grå lite. Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  16. En ståtlig (och manlig!?) blomma ABSOLUT!
    En skön helg önskar EL

    SvaraRadera
  17. Kan verkligen vara svårt att veta vilken blomma man skulle vilja vara eller passa att vara. Men, jag tycker du gjorde ett bra val till sist.
    Härlig inspirerande text att läsa :=)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  18. Bra funderat men det slutar med en ståtlig blomma kanske det stämmer??
    Ha en fin söndag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  19. Vilken fantastiskt fin blomma, du valde nog rätt.

    SvaraRadera
  20. Du gör mig aldrig besviken! Klockrent val!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  21. Du förgyllde min dag dag när jag gick in på din sida i dag på morronen. Ha de gott

    SvaraRadera