tisdag 7 september 2010

Jolly good

Min Geranium 'Jolly Bee' (eller som den också kallas 'Rozanne') fick en liten trist plats vid foten av en röda vinbärsbuske, så den fick komma fram i rampljuset i våras. Sedan dess har den blommat sparsamt och inte riktigt kommit i gång, men nu verkar den äntligen ha etablerat sig och ser fräschare ut än på länge!!! Jolly good! Men, den är fortfarande bara 30 cm hög, och högre än så skall den ju bli. Såg den för första gången i Drömparken i Enköping, och där var den dubbelt så hög, minst.



Vacker med sina rödlila "ådror".

18 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder (som vanligt!). Jag har inte riktigt blivit vän med Jolly Bee ännu, ska nog också flytta min.
    Allt gott,
    Eva

    SvaraRadera
  2. Jag köpte två stk. 'Rozanne' i förra veckan - inte visste jag att det var 'Jolly Bee'. Tack för informationen!

    SvaraRadera
  3. Senblommande sort, alltså?

    SvaraRadera
  4. Härligt med lite blått så här i september.....

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  5. Fina bilder!
    Jag köpte 4 nävor på "växtrea" för ca en månad sedan, Bla en "jolly Bee". Igår gladde hon mig med sin första och hittills enda vackra blå blomma:)
    Må så gott!

    SvaraRadera
  6. Oj så fint! Vilket påminner mig om att jag har sex krukor med nävor som bara står och väntar och väntar på att jag ska komma loss med att gräva den där nya rabatten som jag har planerat sen i maj....De trivs betydligt bättre i jorden än i krukan, kan man misstänka.

    SvaraRadera
  7. Vet du vad? Jag stal en sådan förra veckan.... Jag vet, så får man ju inte göra. Men jag tog bara lite, lite, vid en parkeringsplats i Växjö. Moderplantan bredde ut sig minst en meter åt alla håll och jag petade bara upp en liten, liten bit med rötter.... Jag - en förtappad odlarsjäl, men en mycket lycklig sådan:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  8. ...söt..jag gillar verkligen nävor. Skulle sitta fint med en som blommar nu också ;)

    SvaraRadera
  9. Kolla här Ruben! Jag viftar ivrigt: Ja' me'!(Alltså att jag har den också!)
    Hos mig har den efter tredje året tagit plats med besked! Hög och härligt invasiv i rosrabatten med engelska, gula rosor. (Visserligen fick rosorna börja om från början i år efter vinterns prövningar, men nästa år kommer det att se ut som vanligt bland rosorna - tror jag).
    Normalt "hatar" jag invasioner i rabatten, men här blir det bara helt perfekt./Anja

    SvaraRadera
  10. Trodde det var två olika sorter. Tänk vad man tror mycket... Klipper ner mina två gånger varje år annars "äter" de upp rosorna.

    SvaraRadera
  11. Rigtig fin og inspirationsrig blog du har. Jeg skal da have fat i Jolly Bee som skal stå under mine roser.

    SvaraRadera
  12. Har ju båda - alltså enligt namnlapparna, dom är ju samma har det konstaterats - och jag älskar dom. Speciellt den här tiden när det inte är så mycket som blommar!

    SvaraRadera
  13. Visst är den underbar. Har min så att jag kan se den från köksfönstret. Brukar sitta på kökssoffan med tekoppen och titta på min underbara näva och önska att jag hade fler.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  14. Nävor är väl lättodlade? En del brer ut sig väl mycket. Med tiden blir din Jolly Bee säkert större, fint ren blå blomfärg:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  15. Jag gillar nog nästan vad som helst med rödlila ådror... den sista bilden är ju så vacker!

    SvaraRadera
  16. Gillar verkligen din praktvädd. samt nävan som är stor här. Större än jag anade när jag valde plats!
    Karin

    SvaraRadera
  17. Ja Rozanne togs ju fram innan Jolly Bee så därför vann hon och var den som fick ge namn åt denna vackra näva. Rozanne (jag köpte mina som Rozanne) är ett måste hos mig. Jag har dom bland mina daggkåpor och kaukasiska nävor som blommar på försommaren. När jag klippt ner dom kommer Rozanne och slingrar sig in bland näv och daggkåpeblad och bildar ett blått hav. Hon är verkligen tacksam.

    SvaraRadera
  18. Your geraniums look very natural, curling around the rocks. I really like these geraniums, since they have such pretty blue flowers, with a nice white centre. I grow these and Rozanne, and they flower well in the shade.

    SvaraRadera