måndag 20 september 2010

Still going strong

I år har lejongapsrankan, Maurandya 'Magic Dragon' (Scrophulariaceae) enligt fröpåsen, haft en otrolig växtkraft. Den har i år blommat hyfsat men först nu börjar den komma igång ordentligt, otaliga äro knopparna. Den har mycket stora blommor jämfört med de sorter jag haft tidigare, köpta under namnet Asarina scandens.

Det lär i alla fall vara första gången man lyckats korsa en rödblommande och en väldigt stor rosa marandya, och blommorna skall komma i olika nyanser från rosa till rött. Hittills har jag endast sett röda blommor.



Lite förvirrande är namnfrågan, när inte ens fröfirmorna kan enas om ett visst namn. Enligt Royal Horticultural Society så är Lophospermum det korrekta släktnamnet och Asarina och Maurandya synonymer. L. erubescens och L. scandens torde vara två arter i detta släkte. Och Asarina procumbens är synonym med Antirrhinum asarina".


Vilket gap! Blomman är nästan åtta cm lång.

31 kommentarer:

  1. OH! en sån fantastisk blomma.Ha de gott. Anita

    SvaraRadera
  2. En sådan trevlig liten ny bekantskap och den blommar hos dej så här års, det gillar jag. Måste testas till nästa år.

    SvaraRadera
  3. Snygg! Vi har en rödaktig sån därn - när vi sådde den hette den fortfarande Asarina. Asarina Red Dragon tror vi bestämt. Den är otroligt lätt att övervintra i alla fall, om du nu inte redan visste det!

    SvaraRadera
  4. Övervintra inomhus alltså, i kruka, var det vi menade.

    SvaraRadera
  5. Ahhhh.... den är för fin.... Måste vara samma som jag har... (fast det fanns inget specifikt namn på den när jag köpte mina två plantor i somras....) Den har precis så där stora blommor... och blommar på som bara den.... Ska försöka på mig att övervintra den.... Men det lär jag misslyckas med.....

    Fniss... Ja, det kanske få lov att blir några lökar i kruka ändå.... Tiden får utvisa om det blir så..... Hösten är ung ännu ;-)

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  6. Vilken ovanlig växt, fin är den:)

    SvaraRadera
  7. fin var den, trevligt med slingrande blommor!

    SvaraRadera
  8. Ang. din fråga! Vi har haft vår i kruka vintertid - men eftersom vi har fruktansvärt trångt där har den egentligen aldrig fått särdeles mycket ljus. De långa trista slanor den skjutit iväg vintertid har vi klippt bort vid omplantering på våren. Men - eftersom det är knölar och man ändå helst vill ha nytillväxt så låter det ju som att knölen skulle kunna övervintras svalt och mörkt också. Kanske att man skulle prova???

    SvaraRadera
  9. Åtta centimeter? Oj!
    Det är ganska trevligt med de här klättrarna som blommar som bäst nu. Vackra blad har den ju också.
    /IET

    SvaraRadera
  10. Hej Ruben Men å så speciell och så vacker hon är.8 cm stora sa du det var inte dåligt.Blommans innanmäte påminner lite om orkidé allmänt.En ren skönhet i mitt tycke Hoppas hon håller sig ett bra tag till.

    SvaraRadera
  11. Fina gap de har lejongapsrankan, och den ser fin ut att ha som klättrare.
    ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Oj, den var vacker och storblommig!
    Lika informativ som vanligt, över växtens egenskaper. Bra jobbat!
    Snyggt klätterstöd förresten :)
    Ha det gott!/Bea

    SvaraRadera
  13. Ja, det var ett rejält gap dessa vackra blommor har :-)

    Oavsett namn... så vill jag ha en sådan där i min trädgård en vacker dag...

    SvaraRadera
  14. Så fin den är Ruben!
    Visst är höstblommare lika viktiga som vårdito? /Anja

    SvaraRadera
  15. Morrn på onsdagen! Soligt idag och det skall väl din härliga blomma tycka om. Det har ju varit en kall natt så hoppas den har klarat av den.Synd om "gubben frost" skall ta den vackra skapelsen. Ha en skön dag

    SvaraRadera
  16. Wow, vad vacker! Ursäkta om jag börjar bli tjatig, men jag visste inte att den fanns - heller...
    Men otroligt fin!!!
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  17. Torsdag. Hej Ruben.
    Hur går det med din fina planta har den klarat de kalla nätterna som varit och detta evigt hårda blåsandes som är numera nere hos mig i alla fall vet inte riktigt i vilken de av landet du är i kanske har det in varit å kallt ännu dr din planta bor
    Här regnar det löv idag igen så jag måste göra något åt det, Ha det bra.

    SvaraRadera
  18. Fredag. In och sniffar på din blomma och passar på att säga dig en trevlig helg det är ju allaredan fredag igen Fattar inte vart dagarna tar vägen? Det går så fort?

    SvaraRadera
  19. Kul typ den däe rankan.

    SvaraRadera
  20. Lejongapsrankan är verkligen fin. Jag placerade min i växthuset i början slutet av juli då det stod färdigt, då fick den faktiskt fart och blommade helt överdådigt tills nu. Nu tycks den ha tyckt att det är dags att vila. Fin växt och övervintrar snällt. Allt man kan begära! /Mimi

    SvaraRadera
  21. Filifjonkan som kollar så du inte blåst bort idag. Milda makter sådant väder man får hålla fast farstubromattan med!

    SvaraRadera
  22. Kære Ruben - skøn plante. Og det er så fint, at den både klatrer og renser sig selv.

    SvaraRadera
  23. Hej!
    Den var jättefin! Ska skriva upp namnet så jag minns det till nästa vår då det är dags för frösådd. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  24. Hej hej!!
    Här är en som ocks sitter med stort gap... vilken härlig växt!!!
    Du har allt gröna fingrar du.
    Ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  25. Jag har faktiskt aldrig haft lejongap själv..... ser nu att jag nog får skriva det på måste-ha listan för nästa år!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  26. Intressant växt, lejongapsrankan, är den som vanliga lejogap, hyfsat frosttålig och ibland en övervintrare? Jag köpte ett tråg med små lejongapsbebisar i handelsträdgården, blandade färger, planterade ut i stor kruka och det blommar och blommar! Om jag inte glömmer det, skall jag ställa i krukan i vedboden innan det blir riktigt kallt och se om rötterna överlever kallt men skyddat läge, för det läste jag någonstans att det kunde fungera, måste ju testa ;)

    Min klockranka har klättrat förbi klätterstödet och hänger i en bågen nedåt marken, ca en halvmeter! och blommar från "hänget", så det kan ligga någon i din tanke. Nästa år skall jag så tidigare och den skall få klättra obegränsat på en spalje och då får jag se hur den bär sig åt med blomningen :)

    Har ni fått kyla ännu? Det var en kall natt här igen, såg att grannens Krasse har fått sig ett frostslag men inte hos mig, tror att det är lite mer skyddat i min täppa, och det är jag glad över :)

    Ha en skön helg :)

    SvaraRadera
  27. This is a gorgeous vine Ruben and one I will have to try to find. Beautiful shot of the mouth! ;>) Kram Carol

    SvaraRadera
  28. Den har jag hört talas om först i år och har förstått att den är fantastisk i sin blomning. Det ser jag ju på dina bilder. Den ska jag helt klart satsa på till nästa år.

    SvaraRadera