onsdag 15 september 2010

Nu är toppen nådd!

Man säger ibland: "nu är väl ändå botten nådd!", men jag skulle vilja vända på begreppet och utropa, med ett visst vemod, "NU ÄR TOPPEN NÅDD", nästan i varje fall. Den idogt blommande Verbena hastata verkar inte orka blomma så värst mycket längre. Den börja längst ner på spirorna, och vartefter spirorna växer, så flyttas blommorna högre och högre upp. Och nu är det alltså på sluttampen. Nu växer inte spirorna mer i år.

Den här växten kan jag inte tänka mig att vara utan i trädgården. Jag har haft den i ganska många år, och naturligtvis har jag frösått den. Det var den mörkare varianten som jag startade med, och som det nästan alltid är, så hittade jag den i en annan färg, och då måste jag naturligtvis ha den också. Jag tyckte den rosa var mycket finare! Ja, det var då det, nu tycker jag de är jämbördiga.


Verbena hastata 'Rosea'


Verbena hastata. Den mörkare varianten.

22 kommentarer:

  1. HEj!
    Min röst faller alltjämnt på den mörka. Det är en favvo, tyvärr är kärleken heeelt obesvarad här i täppan...

    Ha det gott! H.

    SvaraRadera
  2. Ett toppen inlägg Ruben!!!
    Ha en fin dag, Petra B.

    SvaraRadera
  3. Den är bara så läcker...den har lite stuk av bonnsyren själva blomman alltså likaså färgen med. Ja de känner på sig att det är dag nu att stänga ner att gå i vila och samla krafter, Ser i mina rabatter med att det är dags att klipp av tråkigt man vill ha det kvar

    SvaraRadera
  4. mmm, så snygg hos dig. Hos mig välter den jämt. Får ut och kolla vad jag egentligen tycker.
    Eva

    SvaraRadera
  5. Fina båda två fast var jag tvungen att välja hade jag tagit den ljusa....eller den mörka...aaah..jag vet inte...fina båda två som sagt ;))

    SvaraRadera
  6. Hej Ruben! Måste fråga - frösår sig V. hastatan hos dig? Vi insåg just vad det var för aggressivt ogräs som håller på att ta över rabatten där vi har våran...

    SvaraRadera
  7. Instämmer helt, jag tycker att dessa Verbenor är väldigt eleganta och vilda samtidigt; en kul och inte delt vanlig kombination i en planta. Några säger att de självsår sig fruktansvärt, men jag skulle nog bara vara glad för det i min trädgård i Sverige, det skulle passa fint där. Måste nog lägga på ska-ha-listan...

    SvaraRadera
  8. Hej Ruben! Jag är ny besökare på den här bloggen, den ser spännande ut! Jag har den vita hastatan, ny för i år, den är också jättesnygg!
    Hälsningar
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Mycket trevlig växt, jag föredrar absolut den mörka:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Så fin! En verbena jag inte sett förut!
    Karin

    SvaraRadera
  11. Tack och tack Ruben jag har en ljusblå sådan och har undrat vad det är för något.
    Har tusentals plantor den sprider sig hej vilt.
    Däremot har jag inte lyckats fota den på något bra vis.
    Men du kan... du är en bra vikarie.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  12. När jag tittar igen på mina klematisbilder ser jag att 'Gravetye Beauty' har fått lite väl häftig färg, är mörkare i verkligheten...

    SvaraRadera
  13. Underbara bilder Ruben... och fin växt... (usch vad mycket jag går miste om hela tiden... men oj vad man får lära sig också....) Den skulle helt klart passa hos mig.... Båda färgerna är finfina... på olika sätt....

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  14. Har en som står o blommar år efter år bland storgröe o kvickrot, stor o ståtlig. De som växer i rabatterna blir inte hälften så kraftiga.... Men vad är det svenska namnet?
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  15. Aj, aj så fin verbena! Är den hyfsat lätt att så - ja, du fårstår säkert vad jag är ute efter;))!? /Anja

    SvaraRadera
  16. Vilka godingar du visar... behöver du binda upp dem eller har de styva stjälkar som står emot blåsten?

    Hälsn. Åsa

    SvaraRadera
  17. Hej Åsa!
    De har styva stjälkar. Jag har inte bundit upp dem, så några har lagt sig efter regnen nu på höstkanten.
    /Ruben

    SvaraRadera
  18. Nu har man fått något att tänka på. Den vill jag ha till nästa år. Kan dock inte bestämma mig vilken jag tycker bäst om. Dom är ju så fina båda två ...

    SvaraRadera
  19. Mycket fina. Måste komma ihåg namnet. Tack!

    /Kolonistan

    http://kolonistan.wordpress.com

    SvaraRadera