torsdag 9 september 2010

Tre vita och en gul

Här kommer några av de vita blommorna som blommar i trädgården just nu. Vitt lyser verkligen upp när det börjar skymma, och är alltså inte helt fel när det gäller höstblommor.


Rosenskära, Cosmos bipinnatus 'Psyche White', har blommat ganska länge nu - och fortsätter att blomma oförminskat.


Skogsaster, Aster divaricatus gillar jag väldigt skarpt. Invasiv, säger somliga, men inte hos mig - ännu! Men, om så skulle vara, det lilla besväret att hålla den inne har jag gärna.


Ett av mina två silverax, Actaea (tror att det är en racemosa var. cordifolia. Är det den, kallas den LÄKESILVERAX i min bok om perenner) Den sådde jag för några år sedan (norpade fröer). Så här tätt uppenbarar sig axen på den planta som står i sol, den som står mera skuggigt har mycket högre stänglar och är inte lika fyllig.


Humlor och bin besöker gärna (läke)silveraxet.


Midi-solros, i alla fall vad storleken på blomman beträffar. De befinner sig cirka två meter ovan jord. Vet tyvärr inte namnet. Fröerna kommer från den vackra Freundschaftsinsel mitt inne i Potsdam. Parken där är skapad av Karl Foerster. Gillar den här blekgula färgen.

25 kommentarer:

  1. Underbara blommor som vanligt! Jag har också höstsilverax, en stor rugge med rödbladiga Brunette, men det är visserligen många blomstänglar men än dröjer det länge innan dom slår ut.

    SvaraRadera
  2. Vitt är super... Rosenskäran blommar hos mig också.... Skogsaster hade jag ljuslila i mängder några år sedan... tills jag fick för mig att utrota dom... Nu skulle jag vilja ha dom tillbaka.... too late... Men vita är snäppet snyggare... Kanske ska satsa på sådana istället... Det där läkesilveraxet försökte jag mig på att så i våras.. Hur gick det?! Inge' bra... Krukorna gapar tomma....... inget har dykt upp.... Solrosen skulle kunna heta 'Italian white'... Den påminner om den, men nu var det många år sedan jag hade den sist, så jag minns inte exakt hur den såg ut annat än att den hade en liten blomma på höga stänglar och var blekgul. Då var den min absoluta favorit.

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  3. Glömde: läkesilveraxet är magiskt vackert... nu blir jag ännu mer sur att min frösådd inte verkar ha lyckats....

    SvaraRadera
  4. Vackra blommor allihopa...Skogsaster har jag också och jag tycker inte den ställer till med några större problem. Hade varit trist om den hade blivit mindre....;))

    SvaraRadera
  5. Oj så ljuvliga bilder Ruben! Jag ser att du e' också duktig på att dressera humlor och blomflugor m.fl.;))!/Anja

    SvaraRadera
  6. PS
    Vilken underbar solros! Får man tigga ett par fröer (fast visst kan jag pröjsa om det så är;))!)
    Jag som inte egentligen bryr mig så mycket om solrosor på min lilla plätt på jorden kände direkt att jag måste göra ett tiggeriförsök i varje fall;))!Den här MÅSTE jag bara ha!
    DS

    SvaraRadera
  7. Jag säger...Vackert,vackert,vackert.Ha de gott. Anita

    SvaraRadera
  8. Smukke hvide blomster, skovasters'en ser meget interessant ud, kan den klare lidt skygge (siden den hedder noget med skov)?

    SvaraRadera
  9. Fina, fina bilder på vackra, vackra blommor! ha en skön helg/Sophia

    SvaraRadera
  10. Underbara höstblommor,
    vaffö har inte jag skogsaster..

    SvaraRadera
  11. Vilka underbara vita blommor! Så fina, och midisolrosen är ju trevlig storlek. Hälsn mimi

    SvaraRadera
  12. Jag MÅSTE flytta mitt silverax.. det stor undanknött under en stor pion.. dessutom halvskuggigt på det med den påföljden att den knappt har kommit upp alls i år.. små förkrympta blad och blomstänglar.. nödutryckning !!!! Tack för puffen och så önskar jag den en trevlig helg.. Moa

    SvaraRadera
  13. Ljuvligt Ruben.. vilka färger!
    Silveraxen doftar ju så gott.
    Mina vill inte blomma i år men jag tror att de har fått det lite för torrt.
    Den solrosen skall jag komma ihåg.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  14. Så roligt och inspirerande det var att gå in här och se dina vita blommor. Jag är ju inne i en vit period själv och letar ständigt nytillskott till mitt Månskensland (som jag för övrigt bestämt mig för att uttöka). Den lilla vita astern blev jag väldigt intresserad av. Jag gillar astrar. Och silveraxet .. vilken skönhet. Rosenskära har jag redan bestämt mig för att ha nästa år (hm ... får nog utöka mycket).

    Ha en skön helg!

    /Anita

    SvaraRadera
  15. Lovely blooms Ruben! They are some of my favorites too... though yours look more robust! Your photos are quite wonderful too. Kram Carol

    SvaraRadera
  16. Varför har jag ingen skogsaster... silverax har jag däremot, men tycker blommorna luktar kräk. Kul med frön från Potsdam, själv har jag två pelargoner från Berlin denna sommar, inte alltför spännande men trevligt på sitt sätt.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  17. Visst är norpade fröer de bästa fröerna!
    Och visst är rosenskära en ypperlig höstblomma, som bara håller på och håller på.
    Dina silverax är jag väldigt avundsjuk på.

    SvaraRadera
  18. Vackert minne från Vänskapsön. Potsdam var verkligen en upplevelse!
    Eva

    SvaraRadera
  19. Så läckra silveraxen var!
    Hade kunnat tänka mig att ha dessa, fast det är lite annat som står i kö ner i jorden.
    ha det gott!
    Pella

    SvaraRadera
  20. Vilka vackra bilder!
    Kan bara hålla med om att vitt lyser upp i mörkret.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  21. Vitt är verkligen ett bra alternativ för hösten och det har jag erfarit i år med flera vita höstblommande arter.
    Silveraxet är så vackert och här uppe hos mig är det på vinst och förlust om det hinner blomma, men aldrig i så många vackra spiror som ditt/dina ex har. Jag kan få nöja mig med att de har vackra blad :)
    Må gott! 7Bea

    SvaraRadera
  22. Ja, oj, vilken fin solros! Den hade passat fint på "Ruben Hill"! Det gick inte att göra kullen där vi tänkt först, men jag har en ny idé. Det får bli ett eget litet projekt där på gräsmattan, vad det lider:)

    Jag ser framför mig hur fint det skulle vara med en skylt "Ruben Hill". Som en symbol för bloggandets betydelse för trädgårdens utformning. Så mycket idéer och inspiration - det är bara underbart!

    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  23. Hej . Åh så vackert du har i dina rabatter. Vitt är så där lite spöklikt o sena kvällen det liksom lyser i mörkret.

    SvaraRadera
  24. Vit rosenskära är en favorit.

    Många vackra blommor, vita å andra i detta inlägg.

    SvaraRadera