fredag 25 april 2014

Hoppsan – kallt inatt

Veckans tema på Blommig Fredag är Våren hos mig. Våren har ju sina ups and downs, och i morse var det väl mest downs efter en natt med flera minusgrader. Dock verkar vi få en härligt solig dag. Och förhoppningsvis repar sig Vårkragen, den ser ju inte så särskilt pigg just nu. Men så är våren ...


För övrigt tillhör det våren att gräva om blomsterbäddarna, åtminstone delar av dem, så att allt är fixt och färdigt när vårsådderna kan planteras ut. Men det dröjer ...  Förhoppningsvis kan lavendeln snart böra ansas också.



Fler vårliga bilder ser du HÄR!



15 kommentarer:

  1. Huffda. Vi får håpe det blir en stund til neste frostnatt, for det vil jo være synd om all den tidlige blommingen skal føre til at plantene dør. Ønsker deg en fortsatt riktig fin vårdag og masse fint vær i uken som kommer :-)
    Stein

    SvaraRadera
  2. Det var ruggigt kallt här i natt också, men allt verkar ha överlevt! Jag har både klippt alla rosor, ansat lavendel, klippt gräset ett antal gånger samt planterat en massa sommarblommor - inte bara penséer även om dom är flest. Som tur är!!
    Tidigt i morgon bitti bär det av till Oskarshamn, sen Kalmar (Biltema, Jula, IKEA) med slutdestination norra Öland. Ska ÄNTLIGEN hämta mina träd & buskar, så just nu är Rolle ute och gör iordning dom sista 10 m på den f.d. vägbanken. Vi ska hämta en skåpbil på eftermiddagen som vi hyrt (man har ju en del vänner som ska ha massor också). Ska bli enormt spännande att se hur plantorna ser ut, hur stora dom är och om vi får med oss allt Ja, alltså våra och väninnan Lisas växter går in, men blir det ont om plats får dom andra stå över.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Ajdå för minusgrader, men så kan det ju vara fortfarande. Vi hade kallt i går natt, i natt var det +10.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. gräva om har jag nog aldrig gjort på vårt berg

      Radera
  5. Jag är så imponerad över hur växterna faktiskt klarar av dessa kyla nätter. Hoppas bara att de ger upp snart...nätterna alltså :-) Tack för dina underbara kommentarer om mitt foto. Blir lika glad varenda gång.
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. <nu är det verkligen fullt sjå i trädgården! Det känns som om vi aldrig blir klara de ratterna som mäste tas om hand. Jag har inte ens klippt ner fjolårsstänglarna i den på norrsidan av huset för det är just, kallt där ;)
    Men i morgon så SKA jag ;(

    Kramar i massor till dig och Karin :)

    SvaraRadera
  7. Lite redigering i efterhand hade inte skadat men jag vet inte hur man gör ;)

    SvaraRadera
  8. Mina Vårkragar blommar inte än, men förhoppningsvis snart - tycker de är ljuvliga även om de hänger med huvudet!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. De ser verkligen mosade ut efter en kall natt, som om någon trampat på dem. Otroligt att de orkar resa sig sen!

    /Jenny

    SvaraRadera
  10. Opps! Mange av de tidlige blomstrerne er jo laget for å tåle litt frost - håper de kommer seg!

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Ojsan... där bugade vårlökarna sig djupt av frostens framfart.
    Jo du, jag bloggar inte trädgård mera, men jobbar fortfarande med trädgård, trots att senaste sommar gick åt att renovera vårt hus som tog det mesta av trädgårdstiden. Kallas väl prioritering ;)
    I år är det fullt upp igen med små plantor På G och förstås några Astrar ;)
    För övrigt finns jag på en mindre krävande sida med naturinspiration:
    http://naturensvingslag.blogspot.fi/
    Ha det gott /bea

    PS Tack för hälsningen


    SvaraRadera
  12. (simma är bästa drycken efter trädgårdsarbete, även barn gillar det)

    SvaraRadera
  13. Tänk där ligger de, nickande under frosten och sen som ett mirakel så töar solen upp dem också och de sträcker sig efter värmen. Blommar obekymrat vidare - förunderligt och fantastiskt.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera