fredag 11 april 2014

Tålamod

Tålamod, det får man ha om man bilar i Kenya. Det är helt otroligt att det mitt inne i självaste Nairobi förekommer jättegropar i gatorna, lite överallt faktiskt. Ofta händer det att bilisterna får "låna" en bit av den mötande trafikens sida för att ta sig fram. Men bilisterna är otroligt smidiga i trafiken. Det lär vara regnen som orsakar dessa gropar. Det lagas, men det uppstår nya igen.

Men för att ingen skall få några förutfattade meningar om Kenya, så är det även så, att det samtidigt byggs stora flotta motorvägar. Det lär vara kineserna som står för dessa projekt, och finansieringen sker genom handelsutbyte och långfristiga lån.

Här gäller det att ha tålamod!

Mer om TÅLAMOD på Blommig Fredag, HÄR!


 Till slut ett litet ordspråk på swahili: 

Mwenda mbio bujikwaa dole.  

(Den som har bråttom stukar ofta sin tå).




12 kommentarer:

  1. Inte vem som helst som skulle klara att köra där, en del har ju liksom mer bråttom än alla andra ...

    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Åkte på safari när vi besökte Kenya för många år sedan. Längtar dit igen. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  3. Japp, där gäller det att ha tålamod, det ser jag tydligt. Och dammigt verkar det vara också.

    Ha en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  4. Precis som här ute "på landet" då. Med gropar i vägen. Regn kan vara tålamodsprövande både när det är och när det inte är. Idag är det. :(

    SvaraRadera
  5. Ja, det gäller uppenbarligen att komma ihåg att packa ner tålamodet i resväskan inför en sådan resa. :-) Dammigt, gropigt och horder av djur. Jisses. Å andra sidan kanske det inte är värre där än i våra storstäder - avgaser, köer och horder av människor...
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Verkar vara en bra övning i tålamod! Måste finnas mycket, hisnande vackert ni vill se. Skulle gärna komma dit...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  7. :-D det är därför jag alltid slår i tån... Min familj har ett signum på mig: Aj! Min tå! Tänk att det finns förklaringar på allt!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  8. som i fjällen med alla renar ungefär. Alla är vi lika inför Gud heter det väl.Alla köar vi på nåt sätt Tålamod borde vi fått mer av
    Ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  9. Det är nog så att vi från "västerlandet" inte är utrustade med något större tålamod precis. Det märkte jag när jag aktivt höll på med bonsaier. Man blev nästan chockad när man såg hur asiater behandlade sina träds tillväxt, man fattade ingenting..... Fast jag börjar bli bättre i det här nya avstressade tålamodiska livet på landet. Fast idag var vi till Visby för att shoppa lite, så skulle jag till handelsträdgården och köpa en buske - men jag blev för stressad så vi åkte hem utan buske! En som är född ioch levt i Stockholm....!!
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  10. Jaa, att hänga i Kenya, är nog inte min grej! I varje fall om jag hamnar bakom ett gäng med kossor!!
    Jag är dock glad över att du väntar på att jag ska göra ett inlägg ;)

    Kramar

    SvaraRadera
  11. Ja, tålmodighet er den dyd både her og der! Forresten sliter vi med store hull etter telen på veiene her.

    SvaraRadera