måndag 7 april 2014

Törstar du ...

Törstar du efter att koppla av? Kanske längtar du till och med efter "open happiness"? Men, vad menas egentligen med "open happiness"? Är reklammakarna så påhittiga, att de menar "öppnad lycka". I så fall undrar jag, kan man förvara lycka i en coca-colaflaska? Kanske menar de "sprudlande lycka" eller något i den stilen? Det är inte alltid så lätt att hitta en trolig översättning.

De här vackra damerna, som jag hittade i Nairobi, verkar dock överlyckliga, så lyckliga att de till och med fotar evenemanget, och ändå har de bara zippat lite ur flaskan. Hur lyckliga ska de då inte bli efter ett par klunkar till! Det är kanske då den verkliga "open happiness" visar sig.

Tycker det är kul att studera reklam när jag är utomlands, och visst finns det stora skillnader i vad som går hem i olika länder. Om man kan dra någon slutsats av dessa varianter är väl osäkert, men jag tror nog, att reklamen på sitt sätt kan avspegla den mentalitet som råder.



8 kommentarer:

  1. Så lycklig blir man när man dricker coca-cola! Jag antar att de inte vet hur det är att hitta den första blåsippan på våren, hur det känns att äta sina egna solvarma tomater eller varför inte en blank, söt jordgubbe direkt från plantan. Då blir man lycklig!

    Själv brukar jag studera bilreklam och förundras över att det går att hitta en ny vinkel att göra en snutt på för varje modell som kommer ut. Det måste vara en reklambyrås mardröm... jaa, kanske hårshamp och hudkärm är värre förstås... svårt att välja

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Det här var ju ändå glad reklam, må vara kommersiell, men dock glad. Inte blir man lika glad av att se eller höra reklam från vår lokala radio och tv. Den är oftast pinsamt dålig, man undrar ibland om de spelat in reklamsnuttar vid någon personalfest...

    Det är tur att det går snabbt att byta kanal, tack reklamfria public service att ni finns!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Socker och koffeinchocken kanske gör att man får sådan fart att man inte hinner se eländet omkring sig = lycklig? Men du blir väl salig av att se dig omkring i trädgården och hitta allt som hänt under er bortavaro :)

    SvaraRadera
  4. Jag är oändligt trött på reklam! Mitt Internet har blivit antastad av ett företag som säljer reklamplatser - alltså får jag in MASSOR nästan hela tiden. Det är fruktansvärt irriterande och jag har gjort allt för att få bort det hela (som dom säger att jag ska göra) men det verkar omöjligt. Och när jag håller på med hemsidan som jag ska bli webmaster för, så lägger sig helt plötsligen en reklamsida över alltihop och när jag försöker få bort den försvinner det jag jobbar med. Inget kul alls!!!

    SvaraRadera
  5. Och jag som först trodde det handlade om chili :) Håller med, det är intressant att studera reklam i olika länder. Kan också konstatera att Coca cola verkar vara stort i Afrikanska länder. Jag tror aldrig någonsin jag sett så mycket reklam för Coca cola som jag gjorde i Sydafrika. I Waterfront i Kapstaden hade dom t.o.m. byggt en jättelik gubbe av coca cola-backar.

    Ha det gott!
    /Anita

    SvaraRadera
  6. Själv har jag varit lite smått beroende av coca-cola, men det var i min ungdom. Idag kan jag dricka ibland för att det är gott, men är jag törstig dricker jag hellre vatten, tycker man blir ännu törstigare av allt det söta.

    /Jenny

    SvaraRadera
  7. Reklam är intressant!

    P.S.
    Kan du gissa vad Mat-kiss betyder...? (resebyrå i Finland!!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finska är tyvärr inte min starka sida. Godis kanske?
      /Ruben

      Radera