onsdag 7 maj 2014

Det snöar på Kilimanjaro

Det snöar på Kilimanjaro dyker upp i mitt huvud varje gång jag ser min formklippta spirea. Det är väl filmen Snön på Kilimanjaro, som jag inte ens har sett, som snurrar i huvudet. Det är faktiskt litet av en överraskning att spirean blommar över huvud taget, eftersom jag klippte in den ganska hårt flera gånger i sommras och då skall väl enligt alla biologiska beräkningar blomanlagen stryka med på samma gång. Men så var alltså inte fallet, åtminstone inte i toppen. (Jag kanske klippte minst där)? På bilderna kan även ett 40 år gammalt japanskt körsbär beskådas, som också trotsar naturlagarna och lever vidare om än i lite skröpligt form. Normalt skall de inte bli så gamla.





5 kommentarer:

  1. När vi flyttade in i vårat hus så fanns det rätt så många Spireabuskar. Vi grävde upp alla utom en och den har jag formklippt. Precis som du :) Är såglad att jag valde att behålla den. Min "snöboll" brukar jag kalla den.
    Kul att du hälsade på min blogg :)

    SvaraRadera
  2. Grattis till det fina körsbärsträdet som blivit så gammalt. Härlig blomning.
    Spirerabusken har ju blivt hur fin som helst efter klippningen. Ska minsann ge mig på min risbuske också. Brukar klippa ner den emellanåt, men forma är ju roligare. Blir dessutom tätare och snyggare.
    Tack för tipset!
    Anette

    SvaraRadera
  3. Åh nej, jag läste just om dina orlayafröer! Är det sådana du har skickat till mig, som är helt fröovan, hur i hela världen ska det gå?! Kanske jag gör helt rätt som sparar dem, så att de hinner bli lite gamla?
    Undrar,
    Katarina
    PS Snyggt klot! DS

    SvaraRadera
  4. Härligt - jag gillar när växterna överraskar en. Alltså positivt.....
    Jag kan meddela att efter att för två år sen - eller var det tre - sett din hängsyren på bild, så har jag nu tre exemplar. Jag kunde inte låta bli att köpa på mig en - stor - när vi var på Öland. Ja, jag hade faktiskt beställt en i förväg, samt en till min väninna som också blivit förtjust när hon sett min första. Det andra som jag köpte på Zetas har inte riktigt levt upp till förväntningarna ännu, vi får se i år!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Vilket vackert körsbärsträd, otroligt att det kan bli så gammalt! Måste trivas hos dig. Spireor är ju så fina när de är välskötta, jag har några som insynsskydd utmed vägen och jag har ingen aning hur man ska sköta dem, de blir knäckta lite här och där av tonvis med snö varje vinter. Tänker att jag borde gallra lite eller något men det blir aldrig av. När de har blad är de i alla fall insynsskydd, men vackra ... hm ... kanske får läsa på om skötsel.

    /Jenny

    SvaraRadera