tisdag 11 augusti 2009

Skär - eller inte (sig)

Enligt fröpåsen skulle Maurandya 'Magic Dragon', Lejongapsranka komma i olika nyanser av rött och just den här plantan fick den här nyansen. Bredvid Eccremocarpus scaber, Fackelrankan som skulle bli i en enda färg, som på bilden. De är planterade vid samma spalje och växer alltså sida vid sida. I mina ögon skär sig färgerna en aning, eller .... jag vet inte säkert ... de kanske INTE skär sig. Om de nu skär sig, så tycker jag att det är ganska häftigt med med något som skär sig bland allt annat som inte skär sig. Det blir liksom lite mera intressant på det viset. Vad vän av ordning säger om detta vet jag inte, men det är iallfall inte lagstridigt.

Maurandya 'Magic Dragon' och Eccremoscarpus scaber Sida vid sida, men ändå på var sitt foto - någon ordning får det vara!

Vitt är en säker färg om man är rädd för färger som skär sig. Men det är ju inget nytt, det visste redan fru Sackville. Physostegia virginiana, Drakmynta.

14 kommentarer:

  1. Lejongapsranka! Ända tills för några år sedan hette den Asarina och inte Maurandya - nu är det visst två olika saker. Hur som helst är det en krukfavorit (som går utmärkt att övervintra).

    Kapa fru Asp vid knäna? Nog för att lyteskomik kan ha sina poänger, men där går nog gränsen - och vi undrar om hon inte skulle bestraffa oss med mängder av rotskott som bestraffning?

    SvaraRadera
  2. Hallå Ruben, jag bara älskar spiror! Jag har en ynklig liten drakmynta som jag fick i våras. Den vårdar jag ömt men det är långt tills det är några mängder av växter i vår nystartade trädgård.

    Bilden är jättebra!

    Marit

    SvaraRadera
  3. Häftigt med fjärlislarven i sådan färgprakt och så blir den inget när den blir stor... i alla fall som du sade färglös.

    Jag tycker rosa och orange skär sig, har rosa höstflox som det har kommit upp en orange Monbresia i så den skall jag ut och ta upp nu, tack för att du påminde mig,
    MB

    SvaraRadera
  4. Vän av ordning säger att det skär sig då den ena går åt blått och den andra åt gult. Men mig stör det inte. Jag har missat en Makoonfjäril och det grämer mig för det är inte ofta den syns här nere. Det var min dotter som upptäckte den vid stranden men hann inte upp med sin mobilkamera.Anita

    SvaraRadera
  5. Lejongapsrankan har även jag. Hade inte en aning om hur den skall se ut, och knappast kommer den att hinna blomma i sommar heller, den är ännu så liten. Jag trodde inte det skulle bli något alls av den, så jag stoppade ner den i samma kruka som törnrosas kjortel, som faktiskt inte heller har velat växa hos mej. Blomnmar nog, men är liten och eländig. Båda går ju att övervintra så kanske nästa år. Kanske de lite skär sej, men vad gör nu det! Drakmyntan som vit är ju också fin, jag har den som rosa. /Mimi

    SvaraRadera
  6. Färger är alltid smaksak men...kanske det skär sig en aning, men vad gör det, någongång kan det väl få sticka ut färgmässigt. Fackelrankan sådde jag med, men den blev ingen favo hos mig.

    PS Tack för gårdagens bästa komm. den lockade fram ett rejält skratt :)
    Tänk...att det är likadant här...maken satt på båten och läste dagstidningen under tiden, helt oförstående att man kan plocka bär i stället :)!!DS

    SvaraRadera
  7. Ibland behövs det något som bryter av i färg för att göra en plantering intressant. Först kan man tycka att det ser hemskt ut, sen kan det bli riktigt häftigt. Orange är ofta en svår färg tycker jag.

    SvaraRadera
  8. Nä, tycker inte alls att det skär sig :) Har ju själv en salig blandning av färger men som någon klok trädgårdsguru sa en gång, att inte bryr sig naturen om färkcirkeln och blandar hej vilt, och vi tycker det är vackert :) Den sista bilden är ju bara så vacker! Jag har ett par vita spiror vid mina rosa små rosor men inte ser det ut så hos mig :) Ha det, 8`)

    SvaraRadera
  9. Lovely photos! I love the bright red ... 'Magic Dragon'... I can just see a hummer going for that! I have the Physostegia virginiana too only mine is a mauve purple. Great plant that fits in well with my wild gardens. Beautiful combination of flowers, colors and textures.

    SvaraRadera
  10. Jag tycker det ser fint ut...Kul med lite som "stör"...

    SvaraRadera
  11. Som en läcker karamell är din rabatt med vitt i förgrunden! Ja. Vitt är ofta räddningen i rörig rabatt. Eller silver för den delen - inget nytt det heller;))!/Anja

    SvaraRadera
  12. Men du Maurandians inre påminner i färg om fackelrankan. Faktiskt! Den undre bilden är bara så underbar.

    SvaraRadera
  13. Inredningsmässigt så är det ju lila,orange och rött som är det som gäller i höst. Så varför inte lite åt det hållet i rabatten också?

    SvaraRadera