söndag 2 augusti 2009

Souvenir, souvenir

"Souvenir, souvenir är en het passion hos mig, jag gör nästan vad som helst för en ny och rolig grej", ungefär så lät det i en slagdänga från förr i tiden (alltså innan Madonna). Visst är det kul med ett litet minne. När vi var i Iguazu, Argentina hamnade några frön av Paradisblomster i min ficka. Inte för att den var speciell på något vis, men ett kul minne!

Paradisblomster, Cleome 'Iguazu' kallar jag den.


Så här tar den sig ut i sitt rätta sammanhang i rabatten.

Resan fortsatte och vi gjorde en tur i Anderna. Vid ett gammalt hotell, som förresten tillhörde vatten-på-flaska företaget Villavicencio blev det ett litet strövtåg i parken. Vid hotellet kunde man dricka brunn en gång i tiden, men nu var det tillbommat. Man har dock fortsatt att underhålla parken och en hel del besökare hade hittat hit. Här hoppade några lejongapsfrön ner i min ficka. Souvenir, souvenir.

Inte kom jag ihåg exakt hur lejongapen vid Villa Vicencio såg ut, men jag hittade en ledig plätt framför Echinacean. Och de passade ju riktigt bra ihop färgmässigt! Ibland har man tur!

19 kommentarer:

  1. Hi, hi - magnetiska fickor-sjukan - den har jag också drabbats av!
    Stiliga souvenirer!
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Vilken skönhet, paradisblomstret!

    SvaraRadera
  3. Konstigt hur saker och ting bara hamnar i ens fickor. =) Jag tycker det är helt ok att ta fröer, och så spännande att så dem sen och se vad som kommer upp! Du har lyckats väldigt bra med dina fynd.
    /Helen

    SvaraRadera
  4. Jaså, det är så du skaffar souvenirer. Bara så där rätt ner i fickan. Men kul med lite annorlunda blommor och sen att de tar sig också.Anita

    SvaraRadera
  5. Bästa souveniren är levande, växter eller frön. Och inte blir de sämre om de är gratis!

    SvaraRadera
  6. Your souvenirs are lovely and their colors blend so well together. Your first photo of Cleome is fabulous!

    SvaraRadera
  7. Kan inte tänka mig bättre souvenirer än frön. Och vilket lyckat resultat, både i komposition och i tillväxt. Och så bildspråket förstås!

    SvaraRadera
  8. Härliga souvenirer!
    Paradisblomstret är ju ståtligt! Underbart att få sådana minnen ifrån sin resa.

    SvaraRadera
  9. Den ultimata uppvisning i att vara GRACIL; närbilden av Paradisblomstret! Yo

    SvaraRadera
  10. Inga dumma souvernirer det där inte!

    SvaraRadera
  11. Fröer måste vara de absolut bästa souvenirerna – lever länge och tar ju ingen plats i bagaget ;-)

    SvaraRadera
  12. Frösuvenirer är så speciellt! Det är inte längre några "vanliga" växter man fått upp i krukan eller rabatten utan ett minne som framkallar känslor...!/Anja

    SvaraRadera
  13. Hallå Ruben, suverän beskrivning på frön som hamnar i fickan.

    Och att souvenirerna blir så fina minnen från resor man gjort är ju en bonus!

    Ha det bra

    /Marit

    SvaraRadera
  14. Jättefina! Vad spännande att ta fröer så där ... Och att dessutom komma ihåg vad det var för sorts blommor. /Jenny

    SvaraRadera
  15. Det var ett fint reseminne må jag säga och annorlunda! Att du fick fröna med hem var ju trevligt, men... att det blev ngt utav det är en liten bedrift :)
    Lejongapen var inte fy skam heller.
    Ha en bra dag! /bea

    SvaraRadera
  16. Håller med, växter är nog det roligaste souvenir, växter som berättar.

    (jag såg inte heller eucalyptusträd)

    SvaraRadera
  17. Jag har nu senast fått ta över min brors reseminnen – agapanthusfrön från Madeira som växer till sig fantastiskt hos mej.
    Men värsta smugglingen var en svärmorskudde (Echinocactus grusonii) från Lanzarote i mitten på 80-talet (förlåt). Gömde den i badlakanet. Nu är den så stor att vi inte kan flytta den...
    Hej hej från Ann Marie

    SvaraRadera
  18. Du verkar ha så fina rabatter med många härlig blomster i.
    Hörs
    Annika

    SvaraRadera