lördag 1 augusti 2009

Larv med aptit

Denna, ungefär 5 cm långa krabat hittade jag i min rosa Linaria. Men vad kunde det vara? Av färgerna att döma associerade jag den till en väldigt vacker fjäril. Efter mycket letande på nätet, och efter en del missvisande information, hittade jag den, och var tvungen att dra på smilbanden. Det är en Fläckat linariafly-larv. Den befann sig alltså i sitt rätta element. Som utvecklad fly/nattfjäril är den grå och inte särskilt vacker.

Fläckat linariafly, Calophasia lunula.

Jag lät den vara kvar på Linarian och i morse upptäckte jag, att det var en krabat med god aptit. Men, eftersom Linarian är buskig och har en hel del stänglar får den vara kvar ett tag till.

17 kommentarer:

  1. Fy, vilken läskig sak men snygga färger har den. Lustigt att den kalasar på rätt växt.

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Striking images Ruben! Love the contrast from the soft pink Linaria to the exotic pattern cater! Beautiful!

    SvaraRadera
  3. Gu vicke larvigt inlägg! :-)

    Nej Ruben, det är vackert, skickligt fotat som vanlig, du är en mästare på de små liven.

    Ha det gott/ Tyra

    SvaraRadera
  4. Jag är nog ingen vän av larver på mina växter, men jag förstår att det kan utvecklas de mest fantastiska bevingade skapelser ur en sån...men, men, de är alldeles för matfriska och de har jag inte råd med bland mina blommor när hela åkern ligger intill där det växer ängsblommor och lite annat :)
    Ha en fin dag! /Bea

    SvaraRadera
  5. Vad snöll du är Ruben, som ger lilla larven en gratis middag. Hoppas att den inte är för glupsk bara. Ha en trevlig helg i din fina trädgård!

    SvaraRadera
  6. Den var ju riktigt snygg, men hade det varit jag hade jag nog råkat kasta iväg den efter att jag fotat. Mina stockrosor blir uppätna av gröna larver och de är så tråkiga. Du är kanske lite snällare än jag ... /Jenny

    SvaraRadera
  7. Fantastiska bilder. Det var ju tur för den att du hade planterat rätt sort för deras måltid.Anita

    SvaraRadera
  8. Bra tänkt, Ruben!
    Själv är jag skoningslös mot liljebaggar o bladlöss o sniglar (dock ej leopardsnigel). Även jag hejdas av dessa stora vackra larver som säkert skall bli något fantastiskt.. men är de många så ryker de också. Yo

    SvaraRadera
  9. En riktigt grann larv - men varför får jag rysningar längs ryggraden? Jag önskar mig inget "gull" med den...?!
    /Anja

    SvaraRadera
  10. Desto vackrare då som larv!
    -Jodå, jag fick en del Codonopsisfrön att gro, men sedan tvärdog allihop... Jag skall nog inte ägna mig åt frösådder...
    Katarina

    SvaraRadera
  11. Vilken snygging! Synd att den inte var så vacker när den är färdigutvecklad. Det var ju bra att du hade ett gott bestånd av linarian så att den kunde låtas mumsa!

    SvaraRadera
  12. Så larvigt =) Men så är det de vackraste larverna blir de mest intetsägande fjärilarna. Jag fick för ett par år sen syn på en riktig monsterlarv i trädgården. Hade tyvärr inte tid att vare sig fota eller fånga den, frågade en lärare i biologi vad det kunde vara. Den var gigantisk och otroligt färggrann med en lång gadd i baken - lite "läskig" med andra ord. Det visade sig också vara en gråbrun nattfjäril av något slag.

    SvaraRadera
  13. Härlig krabat! Jag har också konstaterat att de vackraste larverna oftast blir trista gråa grejer. Men jag hade nog lämnat den kvar där jag med! /Mimi

    SvaraRadera
  14. Verkligen matglada och de växer fort också,verkar behöva en hel del energi för att bli puppa.

    SvaraRadera
  15. Dom där gillar jag inte - fy fabian!!
    Fast jag gillar bilderna.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  16. Men vilken tur att den fick vara vacker som larv iallafall ;-)

    SvaraRadera