tisdag 18 augusti 2009

Eftertankens kranka blekhet

Nu har den allra vackraste av mina liljor börjat visa vad den går för. Följde rådet, att plantera den väldigt djupt, det skulle gynna tillkomsten av nya stjälkar (ursäkta språket). Nu springer knopparna ut en efter en. Något att glädjas åt nu när det mesta redan står i full blom. Jag gillar de här turbanliknande blommorna (eller säger man pagodliknande?).

Lilium henryi

Lite skamsen får jag tillstå, att jag tyvärr inte vet namnet på denna lilja, men vacker är den och baksidan är ju nästan lika vacker som framsidan. Den lilja som skymtar i gult är iallafall 'Grand Crue'. De här liljorna är odlade i en kruka som lyfts in i kallgaraget om vintern och tas fram på vårkanten. Då är den redan på gång.

Jag brukar spara omslagen på lökförpackningarna - men icke hittade jag något omslag till denna lilja!! Däremot hittade jag omslaget till Hundtandsliljan. Och då får jag väl anknyta till gårdagens inlägg och tala om att jag fick en påminnelse om att den borde jag nog märka ut i rabatten. För av den syns nu icke ett spår och det vore ju synd om jag började härja i rabatten till våren utan att tänka på de små lökarna som sover i jorden.

Så går beslutsamhetens friska hy i eftertankens kranka blekhet över.
(William Shakespeare, ur Hamlet).

23 kommentarer:

  1. God morgon min favoritbloggare.

    Underbart Ruben, kan tyvärr inte hjälpa dej med namnet. Jag har också en del fina liljor som blommar och de är verkligen en fröjd så här års. Jag planterade rosa enligt etiketten men hälften är vita...hm vackra är de i alla fall. Hoppas allt är bra med dej, jag har precis kommit hem från sjön och har så mycket att ta igen med att läsa inlägg etc. För att inte tala om trädgården, what a mess.
    Ha det gott / Tyra

    SvaraRadera
  2. Alla inlägg med litterära anspelningar får en extra guldstjärna. Dessutom är bilderna makalöst snygga - själva skippar vi liljor för att slippa påminnas om hur deprimerande gott om liljebaggar det är här.

    SvaraRadera
  3. Urfina bilder som vanligt. Jag har liksom A problem med liljebaggar, men kanske det där med krukodling kunde vara värt att prova (om jag nu gitter ha fler krukor att flytta in på vintern förstås).
    Men jag tänker att liljebaggarna kanske inte hittade dem då.
    Eva

    SvaraRadera
  4. Glorious Lilies! Love Love the Lilium henryi! Love them all and the fragrance must be delicious. Great Photos Ruben!

    SvaraRadera
  5. Dessa liljebilder var verkligen riktiga konstverk, vackert!
    /Emma

    SvaraRadera
  6. Underbara liljor - oavsett namn!
    Och säger som de andra att bilderna är verkligen underbara!
    Alla "konstfoton" till ära, men att få fram plantans karaktär på ett tilltalande sätt är i mitt tycke de finaste bilderna och det har du Ruben./Anja

    SvaraRadera
  7. Åh! Man blir alldeles matt! Den nedersta cremerosa är bland det ljuvligaste och mest osannolika jag sett. Den ser skulpterad ut! :-)

    Kanske jag skulle försöka med liljor igen. Mina krollisar ville sig inte, kan det vara den extremt kalkrika jorden?

    Tack för dessa bilder! :-)

    SvaraRadera
  8. Ja, det är inte utan att man blir lite sugen på att odla liljor - trots baggar. Härliga bilder!

    SvaraRadera
  9. Den okända liljan har fascinerande färgskiftningar som du lyckas ta fram till 100%. Liljan är underbar, förstår att du är glad att den finns hos dig.

    SvaraRadera
  10. Suck.... vilka godingar! Jag förstår att du inte har problem med liljebaggar inte - vilken lycka. Här har jagats först ägg, sen "slemproppar" och nu själva skalbaggarna. De rackarna kaläter ju plantorna på ett kick. Inget hjälper, krukodling eller inte spelar mindre roll.
    Den namnlösa var verkligen tjusig!

    SvaraRadera
  11. Otroligt vackra liljor! Vet inte heller vad de vita liljorna heter, men de liknar ju lite de liljor som jag köpte under kungsliljenamnet, men som nog inte ens sett en kung!!!

    SvaraRadera
  12. Det är verkligen vackra liljor du har, med eller utan namn;-)

    SvaraRadera
  13. Härliga bilder, härliga liljor! Försöker också hålla reda på etiketter och sortnamn men det är inte enkelt, kämpa på! ;-)

    Hålsningar
    Ingeal

    SvaraRadera
  14. Hej Ruben!

    Otroligt vackra liljor!
    Har inte haft några på ett tag och nu känner jag att jag saknar dem :)

    Kram
    Mia

    SvaraRadera
  15. Jätteläckra liljor du har.. just den som är ljusgul som du inte har namnet på tycker jag var så himla fin. Härlig mjuk färg, som vanilj...=). Jag fick rådet att gräva ner mina kejsarkronor längre ner eftersom de bara kom upp med stjälkar och det gjorde också en enorm skillnad, så himla roligt =). Ha det gott /Moa

    SvaraRadera
  16. Men tänk att de är lika underbara fast du inte minns namnet. Jag undrar ibland varför namn är så viktiga, Jag blir frustrerad när jag inte minns. Någon har sagt att man inte urskiljer växterna/fåglarna/fjärilarna etc om man inte sätter namn på dem, men det är ju INTE sant alls.

    SvaraRadera
  17. Det var ju synd att du redan visste namnet på Henryi, den hade jag nämligen (för en gångs skull) full koll på. Jag fotograferade just sådana för ungefär en månad sedan på Kew. Detta ger en antydan om hur i otakt säsongerna mellan Sverige och England ligger (jag försöker förstås bara hitta en ursäkt för att så mycket är utblommat i min egen trädgård...;-).

    Härlig bild i förra inlägget förresten!

    SvaraRadera
  18. Vilka vackra liljor!
    Nu vet jag vad som skall satsas på hos mig nästa år. Den här sommaren fick du mig att gå in i dahliernas värld. ( Och fjärilarnas... nu har jag fångat påfågeln).
    Ditt förra inlägg gav mig en liten tankeställare, det blir nog en "skylthelg" i min trädgård.....
    Må så gott!

    SvaraRadera
  19. Liljor är fina! Varför har inte jag några, undrar jag jämt när jag ser dem i alla andras fina bloggar. /Jenny

    SvaraRadera
  20. Helt otroliga och vackra bilder på liljorna. Har inte haft någon tur med dem i år. Mina doftliljor finns det bara blad. Vad kan det vara för fel.Anita

    SvaraRadera
  21. Underbara liljor och de har verkligen en storslagen blomning, blott de får stå i fred för liljebaggen.
    I år har jag faktiskt varit skonad från den lilla rackaren.
    Dristade mig att gräva ner två nya färger på liljorna tidigt i våras och hoppades att de får stå i fred och så blev, till all lycka!
    Ha en bra dag! / bea

    SvaraRadera
  22. Liljor är så otroligt fina, graciösa.

    SvaraRadera
  23. Tack för länken så jag fick se dessa underbara liljor. Helt ljuvliga! Tycker mycket om den orange, har ju själv tigerliljor, men den andra är också fantastiskt vacker. Och dina bilder är fantastiska.

    SvaraRadera