onsdag 12 augusti 2009

Rymdstation X1 anropar ...

Rymdstation??? Ja det är lätt att fantasin skenar iväg när man ser Vildvinet med sina knoppar. Som vanligt blir man lite häpen över de små blommornas skönhet. Vildvinet bildar ena väggen vid uteplatsen och döljer förnämligt ett inte så vackert garagetak (i ögonhöjd). Blev förtjust i den efter att vi hade sett den vid Villa Fraxinus. Då visste vi inte ens namnet, men ägaren upplyste oss om saken och kunde berätta att den alltid var frisk och fri från ohyra. Så den lusiga humlen åkte väck och i stället blev det alltså vildvin. Och det stämmer verkligen att den är frisk, fri från ohyra - och dessutom lättskött och får en härligt röd höstfärg. Lite mycket blad att sopa upp kanske på senhösten, men det är ju en baggis.

Parthenocissus inserta, Vildvin.

16 kommentarer:

  1. Visst öppnar macrofunktionen i kameran helt nya skönhetsupplevelser och perspektiv.
    Det händer ofta att jag upptäcker den där lilla spindeln eller någon annan detalj först när jag ser bilden!
    Ang. min sammetshortensia så googla på bara därför att min är bara en halvmeter hög än så länge och det kan dröja länge innnan den blommar.
    Jag blev riktigt överaskad när jag såg att du hade sparat min gamla blogg...;)!/Anja

    SvaraRadera
  2. Mycket vacker bild. Knoppar och "på-väg"-blommor är ofta skulptrala, som grafiska utropstecken. Blommorna har ofta ett helt annat utrryck. Det är som att få tre upplevelser av samma växt!

    SvaraRadera
  3. Vilken överraskning att det blev en sån vacker blomma. Det behöver inte va stort för att va vackert.Men rymdvarelse vet jag inte om det liknar snarare en luftballong men det är ju en rymdvarelse det med fast på lägre höjd. Anita

    SvaraRadera
  4. Det är ju inte blommorna man ser framför sig när man tänker på vildvin utan på den vackra höstfärgen...men de är jättesöta de med...Att det är riktigt kul att krypa nära med kameran tycker jag också.

    SvaraRadera
  5. Hejsan Ruben!

    Jo, om jag går in på din profil så ser jag under "bloggar jag följer" rubriken Mångfald. Jag blev så intresserad av att se vem det var...;))!/Anja

    SvaraRadera
  6. Vildvin är fint! Jag fick ett vin av svärmor för några år sedan som jag satte ner intill vår kinesiska mur, men det har inte gått så bra, en liten meterhög ranka blir det varje år. Det kanske är ett minivin! Jag har länge tänkt flytta den och se om den trivs någon annanstans, kanske får göra slag i saken nu då! Vilka jättefina drakmynta, jag väntar med spänning på mina. /Jenny Ps. Är humle lusiga??? Jag som ville ha såna på pergolan. Som inte finns ännu.

    SvaraRadera
  7. Närbilden på paradisblomstren nedan är ju helmagisk, underbar! :)

    SvaraRadera
  8. Before I did google translate... which leaves much to be desired... I thought other worldly! So it is... your photo is fantastic ... I wonder how small that one tiny bloom is... so perfect ... Superb!

    SvaraRadera
  9. Det var roligt att det gladde dig.
    Helst av allt skulle jag viljat varit med. Orken tryter just nu och det är lite jobb som bli färdiga som jag väntar på att få göra. Bara den där förfärliga vinden lägger sig.
    Det är sant var enda ord jag ser bilderna framför mig bara jag tänker på penseer.
    Kram på dig
    Annika

    SvaraRadera
  10. Visst skall vi fixa det Ruben.
    Jag sträcker på mig för vågen.
    (så jag inte blir bortsköld)
    Annika
    ps jag har ju fixat ett bra boende i Stockholm. Du vet väl att jag har bott i där i 12 år?

    SvaraRadera
  11. Vad vacker vildvinets blommor är. Jag har en liten en som strävar upp längs med husväggen, men än så länge är den inte så mycket att hurra för. Hoppas ju på höstfärger på huset.... /Mimi

    SvaraRadera
  12. Mmmm.... vacker.
    Jag gillar vildvin framför allt pga höstfärgen. Har faktiskt aldrig tänkt på blommorna. Tack för att du visade dem!

    SvaraRadera
  13. Det kanske vore nått? Klarar den zon 4? Min humle är inte direkt lusig men något gnager och äter och folk sitter inte gärna med ryggen åt på uteplatsen.

    SvaraRadera
  14. Det är vackert med ett färggrant vild-
    vin klättrande över husväggen men
    tänk på att den kan hålla kvar fukt o
    förstöra rappning bla.

    Hålla efter rötterna och beskära i tid.
    Bäst-tycker Gladiatan

    SvaraRadera