tisdag 10 juli 2012

Grannens fantastiska pion

Jag måste visa grannens fantastiska pion. Den är så vacker, så det går knappt att beskriva, hoppas att det framgår någorlunda av bilderna. Jag har beundrat den länge, där den stått så rakryggad som den värsta general. Långa kraftiga skaft, idealiska att plocka in i vas. Ungefär hälften av blommorna har inga ytterligare knoppar på sitt skaft. Och doften är helt makalös!!

Som en dröm!

 Skönhetsälskande snäcka?

Nu hoppas jag, att det är någon som känner igen pionen och vet namnet! Själv tippar jag på 'Kelway´s Glorious'. Den här pionen är planterad för så länge sedan, att namnet försvunnit i någon sorts minnesskugga. Och som ni vet, är det väldigt svårt, att få exakta vita toner, när man fotograferar pioner. I solen ser den förstås helt vit ut, men en mulen dag är den mera cremefärgad, ungefär som vaniljglass.

Efter störtregnet hjälpte det inte, att pionen har kraftiga stjälkar.

Min snälla granne, erbjöd mig att gräva upp en liten rotbit och plantera i min egen trädgård, men jag vet inte! Hur gör man sådant? Jag vill verkligen inte skada pionen på något sätt. Jag tror jag får nöja mig med att beundra den där den står.

 Gudomligt vacker pion!

24 kommentarer:

  1. Vidunderlig vakker peon! Hvis du skal ta en rotbit, ville jeg ventet til høsten. Men da burde det gå fint å dele fra en bit uten å skade morplanten.

    SvaraRadera
  2. Jamen där är den ju! Ja, den är otroligt vacker! Jag googlade på namnet, och om det är Kelway´s Glorious så kan man köpa den hos Pionexperten.com för endast 80 danska kronor. Men jag skulle nog också vänta till hösten med att plantera.
    Kelway´s är tydligen en legendarisk plantskola i England, som det till och med har skrivits en bok om, med titeln just: Kelway´s Glorious!

    Jag rekade lite på pioner och beskärning, och landade på att det är nog helt kört. Beskärning stoppar all blomning, punkt. Om det inte är en trädpion, förstås, men det är en helt annan historia. Nu ska jag ta min lilla mobilkamera och gå ut och plåta pioner. Igen.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Åhh... primadonna nummer ett i trädgårdsvärlden!

    På tal om grannar så har jag fått en trädgårdsintresserad sommargranne och det är verkligen kul att dela odlingens konst med ngn.

    Ha det gott /bea

    PS Det var jag som raderade ovan - skrivfel!

    SvaraRadera
  5. Grannen får fixa pionstöd, jag har också en sån med lite rött i (jag tror du skämtade bort din Flammentanz, gav för mycket gödsel för sent, så den inte hann gå i vintervila).

    SvaraRadera
  6. Gamla sorters pioner är inte så kinkiga med omplantering.Har flyttat och delat pioner mitt i sommaren och dom blommar året efter.Det gäller bara att vattna ordentligt,gräva en stor grop luckra upp jorden.Lägger en näve benmjöl i botten.Lycka till med grannens !!

    SvaraRadera
  7. Sukk hjerte, men brist ikke...
    Den var virkelig nydelig. Husk å ikke plante rotbiten for dypt, for da vil den ikke blomstre. De skal plantes nesten helt i jordoverflaten, bare så vidt under jorden. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  8. Ser helt ljuvlig ut! Liknar ingen jag har, men ska lägga Kelway´s Glorious på minnet - den gav ha-begär! Ha det gott! :) Mia

    SvaraRadera
  9. Den kunne også godt være p. Festiva Maxima, som er meget almindelig her i Danmark; men om den bliver cremefarvet hen ad vejen, ved jeg ikke rigtig. Min gør i hvert fald ikke.
    Der findes imidlertid en anden staudepæon, som ligner Maxima, men som er cremefarvet. For år tilbage ønskede jeg den hedt, men holdt mig hele tiden tilbage, fordi den var hundedyr. Det fortryder jeg så, for nu kan jeg ikke finde den igent, og jeg kan ikke huske, hvad den hed - andet end et italiensklingende navn, der begynder med C.
    Jeg har ledt og ledt på nettet, men planteskolerne har inskrænket deres udvalg formentlig pga af krisen. Ak ja!
    Happy Peony Gardening
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvaraRadera
  10. Mmmm...rena gräddbakelsen! Jag är fortfarande novis när det gäller luktpioner, det enda jag vet är att dom vill ha mycket vatten på våren så att inte knopparna torkar in och att dom inte får grävas ner för djupt - då blommar dom inte alls. Men att dom ska vara så vansinnigt kinkiga att man inte ska kunna dela dom, det har jag aldrig hört!

    SvaraRadera
  11. Nydelig peon! :-D Forstår godt du ønsker deg en tilsvarende! Jeg kjøpte en veldig lik peon for noen år siden. Den heter Festiva Maxima, men jeg er ingen ekspert så du har sikkert rett i at din er en kelway´s :-)
    Ønsker deg en fortsatt riktig fin dag!

    SvaraRadera
  12. Men himmel så vacker!Den liknar Festiva när den inte är fullt utslagen, men inte sedan..hoppas du får en bit av grannen..Ha det gott önskar Torprosen

    SvaraRadera
  13. Mmmm...ums! Jag behöver en solig pionrabatt känner jag :)

    SvaraRadera
  14. En flott skjønnhet må jeg si. jeg kan ikke hjelpe deg med navnet, men jeg beundrer den også.

    SvaraRadera
  15. Jag flyttade en pion en gång men då blev det kvar en rotbit så det blev två pioner av den flytten :))
    Men det skulle ju vara trist om grannens pion försördes.....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  16. Såg en gång just en sådan pion i en enkel vas på ett vitt trädgårdsbord och bedövades av doften, men ingen visste vad den hette. Nu vet jag alltså och ska verkligen försöka få tag på ett exemplar.
    Njut av grannens eller skaffa en alldeles egen!
    Eva

    SvaraRadera
  17. helt underbar! Så klart ska du ta en bit. Bara då vet du helt helt säkert att det blir samma sort i din sedan. Svårigheten med pioner är klart överdriven (säger hon som bor i zon 8) Sätt den inte för djupt bara så ska du se att det går lysande

    SvaraRadera
  18. Vita pioner är vackrast, själv är jag svag för 'White Wings'.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  19. OH! så vacker. En stor klick vaniljglass med en liten polkagris som dekoration. Ha de gott.

    SvaraRadera
  20. En fantastisk pion är det...vad har du att förlora?? Det är bara att acceptera grannens erbjudande!!

    Den pionen skulle verkligen göra sin rätt i din trädgård :)

    Kram

    SvaraRadera
  21. Funkar som en dröm att gå in på din blogg via mobilen, har du mobil anpassat den tro? Super! Nu är semestern räddad :-)

    SvaraRadera
  22. Vilken skönhet. Skulle inte tveka...Fram med spaden!!
    Lycka till

    SvaraRadera
  23. Den är verkligen helt fanatstiskt! Och den påminner mig så mycket om den "vita" pion som fanns i grannens slänt där jag växte upp. Vi brukade få plocka av den (och kompisen den hade bredvid sig, den mörkast purpurfärgade pion jag sett någon gång - och inte lyckats finna sen dess). Jag undrar om det inte var dessa pioner som startade hela mitt trädgårdsintresse. (Jämte pappas galna och måttlösa luktärtssängar förstås.)

    Och nog kan du väl prova att gräva upp en liten, liten rotbit i höst...?

    SvaraRadera