tisdag 14 augusti 2012

Rosendagg

Nu har det börjat bli riktigt fuktigt på morgnarna, gräset är vått, det dryper av vatten från trädgårdsmöblerna - och så har daggen gett rosorna en alldeles särskild lyster. Den här rosen blommade dåligt i fjol, (och så blev den lite rådjursmat emellanåt), så vi började tala om att byta ut den. Men det var ju tur att vi inte gjorde. I år börjar den arta sig riktigt bra. Och doften är helt makalös. Isabelle Renaissance är namnet och är härdig till zon 4.

Rosa Isabelle Renaissance.


Och här nedan har vi 'Munstead Wood', som ser ut som den är på väg ut ur sin bur. Men se det går inte alls, för då kommer rådjuren och tar den! Satte rosen i våras, och nu är tredje knoppen på väg att slå ut, och flera väntar! Ja, det tycker väl inte ni andra rosodlare är mycket att hurra för, men jag nöjer mig med det lilla jag! ;-) Det är ju i alla fall första året!

Rosa 'Munstead Wood'.

Om jag skulle tvingas välja mellan dessa båda rosor, skulle jag absolut ta Isabelle för blommornas form och doften. När det gäller växtsättet här hos mig, skulle det bli 'Munstead'. Den senare doftar också gott!


8 kommentarer:

  1. Åhhh, det var virkelig flotte roser! Den Isabelle Renaissance var utrolig vakker. Det navnet skal jeg merke meg. Siden den er herdig i H4, så kan det jo hende den overlever her også. At den i tillegg dufter godt er jo også flott. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Ljuvliga rosor, älskar den mörka färgen, särskilt med lite morgondagg. Lider verkligen med dina rådjursproblem Ruben, suck. Men sådan tur att du är så tålmodig. Kram till dig

    SvaraRadera
  3. Åh va fin hon är Isabelle, hamnar direkt på vill ha listan. Blir hon stor?

    Jobbigt att behöva näta för att inte få allt uppätet av råddjuren, men vad gör man inte för att få ha sina växter ifred.

    Ha en bra dag!

    kram
    Nina

    SvaraRadera
  4. Vackra rosor i festlig utstyrsel.
    Kan det bli vackrare?

    På tal om Rådjur har jag dom allt närmare i min trädgård, igår natt väckte hunden oss med ett kraftigt skall och döm om vår förvåning när vi finner spår i gruset av rivstarten på skall-ljudet, en halv meter från min entrérabatt!! Grrrrr....
    Ha en bra dag /Bea

    SvaraRadera
  5. Hvor er den bare smuk din Isabella renæssance, kan godt forstå I er glade for at i beholdt den.

    SvaraRadera
  6. Visserligen har jag en del rosor - egentligen mot min vilja, för jag gillar inte taggiga saker i trädgården - men dom har varit urdåliga i år. Fast som tur var så slog två av klängrosorna (som frös ner helt och bara växt upp till en 60-70 cm)ut med några blommor till visningen. Så hade (OBS att jag skriver HADE) en hög gren på Den blodröda Santana bakom ruinen. Den stack upp ovanför muren och va rjättevacker. Men...här behövdes inte nånm hjälp av några rådjur inte, det fixade Rolle alldeles själv när han skulle klippa den några torra grenar dagen innan visningen. Då klippte han av den enda blommande grenen också! Först blev jag skitsur, men sen började jag skratta!! Det växer ju upp nya grenar och så känslig får man inte vara när man får skötselhjälp!!!

    SvaraRadera
  7. Underbara rosor och färg.. har en som heter Falstaff, den är också så där ljuvligt fylld och mörk, tycker dock den är svår att få till i färgen när man fotar.. men din ser riktigt vacker ut.. Ha det gott/Moa

    SvaraRadera
  8. Å, for en vidunderlig lekker farge på begge de to rosene! Måtte rådyrene holde seg langt unna.

    SvaraRadera