måndag 19 augusti 2013

Månadens favoritväxt - Monarda 'Lambada'

Månadens favoritväxt får nog bli Trädgårdstemynta, Monarda Lambada'. Varför den har blivit lite av en favorit beror på, att det är tacksamt med något som börjar blomma lite senare på sommaren när mycket annat börjar blomma ut. Paradisblomstret i bakgrunden har blommat ända sedan midsommar och är inte lika typisk för månaden augusti. Monardan är väldigt dekorativ, tycker jag och dessutom kan man göra ett väldigt gott thé på bladen. Till skillnad från Monarda didyma är denna temynta inte vinterhärdig hos oss, utan jag frösår den varje år.



Hos Anna Vattenkanna finns en länksamling över favoritväxter från landets alla hörn och ibland även från våra grannländer. Denna månad har många, inte otippat, Echinacea som sin favorit.


12 kommentarer:

  1. Så fin denne er! Jeg har i sommer "oppdaget" monarda, og navnet på din skal skrives ned :-)

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  2. Din fina temynta påminde mig om att den försvann visst när jag grävde upp det gamla kryddlandet och satte kryddorna i pallkragar. Blomman är så stilig. Ha de gott

    SvaraRadera
  3. Denna var snygg och ser helt frisk och fin ut - ingen antydan till mjöldagg. Just det här med mjöldaggsangreppen som Monarda brukar utsättas för har gjort att jag är lite försiktig med att använda dessa i mitt jobb.

    SvaraRadera
  4. Så vacker den är. Växter som blommar senare på säsongen uppskattas mycket.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  5. Mycket vacker frösådd temynta - själv köpte jag två perenna förra året och ska nog skaffa mig lite fler. Jag gillar att dom blommar först nu och inte är gula eller orange! (Fast jag älskar ju den färgen också!!)

    SvaraRadera
  6. Förstår att du valde den som favorit!! mycket fin!!
    Mariana

    SvaraRadera
  7. Den var fin, riktigt fin.
    Antecknar...
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  8. Denna hade jag för några år sedan också. Jättefin är den! Däremot testade jag aldrig att göra the på den.....
    Ha en fin sensommarvecka!

    SvaraRadera
  9. Så otroligt fin! Har blivit lite förtjust i temynta. Måste spana in några till nästa år.
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  10. vad roligt att du valde en Myntha
    jag bara älskar dessa ruffsig blommor
    själv har jag flera olika sorter
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  11. Förstår att du frösår den varje år, den är ju jättesnygg!

    SvaraRadera