onsdag 2 december 2009

Jul - en blomsterfest (2)

Fortsättning från Jul - en blomsterfest (1). Efter att ha beundrat den vackra trapphallen stiger vi in i en skog av julgranar. Här är det verkligen julaftonskänsla. Och granarna är klädda på allt annat än traditionellt sätt! Nu tror jag inte att man ska se det här rummet som något sorts visning av julgransidéer, utan som en överdådig och spännande värld att vandra runt i.


Här är granen klädd med bollar av något som jag inte vet, kanske asterblommor.


Granen längst till höger på bilden fascinerades jag mest av. Gissa hur den är klädd!


Jo, med girlander av nypon respektive rönnbär! Diskret, men väldigt trevligt - och annorlunda!

Granen längst bak är klädd med nejlikor i olika färger. Såklart hade de var sin liten vattenbehållare. Granen längst fram, också väldigt kul och mycket trevligare än man kunde tro med tanke på dekorationerna!


Vem kunde tro, att kottar och mosstussar kunde bli så fint?


Gran klädd i julstjärnor. Och på golvet en "julgransmatta" av samma blomma.


Alla granarna hade förresten väldigt dekorativa "julgransmattor" i olika kombinationer. Några med växter och mossa, andra med löv, murgröna osv. Någon gran stod på en persisk matta. Oerhört genomtänkt och kvalitet i minsta detalj (som vanligt när Gunnar Kaj är kreatören).


Ja, såhär kan man ju också använda sina amaryllisar! I förgrunden skymtar man en gran klädd med enbart fåglar i olika glänsande material.


Riktigt stora halmdekorationer! Det ger ett helt annat intryck än granar klädda med den vanligaste storleken.

Länk till Del 1
Länk till Del 3
Länk till Del 4

23 kommentarer:

  1. Mer granlåt än grannlåt och så vackert.

    SvaraRadera
  2. De där julgransmattorna var ju väldigt fina/fyndiga.

    SvaraRadera
  3. vilken fantastisk miljö säger jag igen, otroligt pampigt och vackert. Vilken känsla att sätta upp/ställa ut granar i olika kreationer på ett sådant ställe. Gillar verkligen idéerna med mattor i växtmaterial.. julstjärnemattan och halmmattan, ja o så mattan med mossan och amaryllisar som sticker upp. Tack för titten den var minnesvärd.. Ha det gott/Moa

    SvaraRadera
  4. Ahhhaaa.... Spöket Ruben.. är det du? eller hette han Spöket Laban.. ?

    Kram =)

    SvaraRadera
  5. Ja, det var enormt kreativt tänkande i skapandet av dessa "mattor" och granar med de mesta fascinerade dekorationer. Härligt!
    Kanske man borde slopa röda kulor och glitter i granen och ge plats för något nytt tex nejlikor ;)
    Jag gillar de verkligt vackra mattorna likt en plantering med cyklamen, silverek och mossa.
    Men, jag är nog väldigt traditionell och halmen tilltalar mig allra mest :)
    för den skull ligger ändå inte halm på golvet hos mig i julhelgen.
    Tack för visningen!
    Trevlig dag! /Bea

    SvaraRadera
  6. Den här utställningen har jag aldrig möjlighet att besöka, så det är jättekul att få se dina bilder. De röda bären (jag är lite 'hooked' på sådana för tillfället) på rad som girlanger är ju superfint.
    Hej hej
    /Ann Marie

    SvaraRadera
  7. Ja, det var en idé att bara ha julstjärnor i granen - de finns ju i vita också och varvar man dem så får man ju polkagrisar i garnen. MB

    SvaraRadera
  8. Underbart att du delar med dej av dina fina bilder.

    SvaraRadera
  9. (Tack för intressant informatio, jag hade tydligen läst slarvigt, jag kollade Fredrika Bremers nya biografi av Carina Burman och där nämns Daniel Müller och Bremers vistelse hos Müllers och deras dikter. Kul att få veta mer!)

    SvaraRadera
  10. Du har rätt, uppdateringarna funkar inte idag.
    Men jag tittade in tack vare din kommentar hos mig och det var kul att se alla granarna. Jag gillar rönnbärsgirlangerna skarpt, men även bollarna av krysantemum (skulle jag tro att det är för de liknar astrar men är hållbarare).
    Verkligen genomtänkt med julgransmattor och allt.
    Hemma hos oss är det "more is more" som gäller (dvs familjen vill att allt ska hängas på), så det var skönt med några mer avskalade alternativ vilket jag föredrar (tur man inte kan bestämma allt här i världen).
    Eva

    SvaraRadera
  11. Överdåd var rätta ordet! Gran med nypon och rönnbär tilltalar mig. Tack för visning!

    SvaraRadera
  12. Vilka julgransmattor!!!
    Sådana har aldrig vi haft hemma??!!
    Super läckert tycker jag.
    Om jag skall ha julgran så hänger jag upp den i taket för jag har så litet hus - bra va???
    Tack ännu en gång för att du visar.
    Annika

    SvaraRadera
  13. Halloj!
    Ja vad häftigt!! Detta skulle jag verkligen vilja se! Lite alternativgranar! Jag gjorde en "designgran", som jag kallar den, för två år sedan. Tror att jag har några bilder på den, som jag, kanske, kan lägga ut på bloggen framöver.

    Men dessa granar..varför är de alla så Hemskt glesa mot toppen?? Ser urklippta ut. Har sett detta "fenomen" i många inredningstidningar från söder de sista åren. Är det något nytt mode?
    Säger lilla jag som inte hänger med glesagranars attraktionskraft från söder!! :)

    SvaraRadera
  14. Ljuvliga bilder! Härliga arrangemang.
    Karin

    SvaraRadera
  15. Suck...så himla vackert :) Jag hoppades att du skulle fota när jag läste ditt "reklaminlägg" om utställningen :) Så du skall ha ett stort tack för visningen, det är jätteroligt/vackert att se allt det fina och jag önskar jag hade en stor sal där jag kunde ställa in julgranar, vackert dekorerade. Det måste varit en njutning för ögat och själen! och vilket arbete det ligger bakom! Duktiga är de som anordnat detta.

    Visst blir jag sugen på att ha ännu mer naturmateriel i julpyntet :)

    På fredag skall jag besöka min vän Kia som fällt en stor tall, och jag hoppas få med mig tallris hem, såg en gång ett vackert arrangemang av tallris och amaryllisar :)

    Här är s-t kallt!! Hela -5!!! Jag fryser, vinkastet fryser, och bilen frös....... tror det är fukten som gör att det känns extra kallt för det är ju faktiskt bara -5....

    Tack för trevlig läsning, ha det gott :)

    SvaraRadera
  16. Fantastiska granar! Som en trollskog, en annan värld. Mycket roligt, och vackert, har t o m svårt att välja fvorit!

    SvaraRadera
  17. jag säger bara åååååååhhhhhh, jag vill titta på riktigt.

    SvaraRadera
  18. Vilken tur för oss som bor en bit ifrån att du bjuder på så vackra bilder därifrån.

    SvaraRadera
  19. Magical! Here I love the Amaryllis growing under the tree... lovely carpets. Carol

    SvaraRadera
  20. Ruben:
    Var glad över att du har nära till det som händer!
    Så intressant, även om allt inte är vackert, tycker i alla fall jag.
    Skulle gärna ha velat sett det live.

    SvaraRadera
  21. Helt enormt inspirerande bilder Ruben! Tusen tack för dem!

    Kanske kan jag knycka någon idé och "göra den till min egen" (uttryck lånad från "Idol")/Anja

    SvaraRadera
  22. Julstjärnegranen.

    Fantastisk.

    SvaraRadera