tisdag 15 december 2009

Julstress

I morse när jag drog upp rullgardinen snöade det och det var alldeles vitt ute. Vi har en vanlig gran, som vi under årens lopp försökt att hålla in. Tyvärr började vi lite sent med att tukta den, så den har faktiskt blivit i största laget. Man kan ju inte klippa in på gammal ved. Iallafall räcker inte ljusslingorna så värst långt, trots tilläggsmoduler. Så den har egentligen bara lampor på framsidan, och de räcker inte ända ner till nedersta grenarna heller. Men i mörkret syns inte detta.


Yrvaken eller inte, men visst sitter det en tomte med armarna i kors (jäkla skrälle) till vänster om granen. Eller, är jag likt Ebenezer Scrooge (i En julsaga av Dickens) förföljd av goda/onda andar på grund av alla mina dumma kommentarer på andras bloggar? Jag vet inte vad jag ska tro! Är det fler än jag som ser tomten tro? Jasså, inte. Men titta en gång till då på nästa bild!


Om det inte är tomten, så liknar det ju väldigt mycket Pluto. Han kanske tror att Piff och Puff finns i alla granar? Eller det kanske bara är mitt dåliga samvete som spelar mig ett spratt. Är julklapparna köpta, är knäcken kokad osv osv. Jag tror jag börjar bli riktigt JULSTRESSAD!

32 kommentarer:

  1. Haha! Underbart! Visst är det tomten! Då har du väl varit snäll. Han är lite blodhundslik i och för sig... Snön ska ju komma till Skåne också, och ärligt talat blir jag riktigt sugen när jag ser din vackra gran.
    Hej hej
    /Ann Marie

    SvaraRadera
  2. Visst är det tomten! Men inte ska du stressa in julen. Den tiden ska vara rofylld och härlig. Hinner du inte koka knäck så skickar jag lite tid till dig ;P

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Härlig med ett gott skratt i denna stessens tid. Visst syns tomten. Fast jag vet inte om du blir förföld av goda/onda andar, du kan ju ha lite annat på samvetet också, eller....
    Jag tycker att det är en vacker bild. Här har det börjat att regna. Den lilla snö som finns försvinner sakta men säkert.
    Tala inte om julstress, bara ordet stress gör mig halft tokig (eller så är det jag det ändå).
    Luciabilden är helt underbar.
    Ha en bra dag men akta dig för julandarna.

    SvaraRadera
  4. Så härligt mysig bild.Tomten har nog kommit till dig för att stanna över julen. Han säger säkert att nu får du stressa ner dig. Jul blir det oavsett om det blir kokat knäck eller inte.Härlig vinterbild ,det kanske det kan bli i helgen då det har lovats snö här också. Ha de. Anita

    SvaraRadera
  5. Härlig bild, sååå mycket stämning. Tror också det är tomten, han undrar var du ställt gröten. Annars är han säkert dig behjälplig i julstressen!

    SvaraRadera
  6. Tomten som ur John Bauers värld !
    Men den belysta granen bredvid är också fin.
    Ha det bra, Petra B.

    SvaraRadera
  7. Otroligt fint, nu har min gran på berget
    blivit fyrkantigt..

    SvaraRadera
  8. Mysig tomte, visst syns han!
    Karin

    SvaraRadera
  9. Ha, ha,...bra med lite humor i julstöket, det förlöser den värsta julstressen!
    Tur att tomten hade självlysande mössa i alla fall :)
    Tror precis att du har mera snö, än vi här uppe i norr.
    Trevlig kväll! /Bea

    SvaraRadera
  10. Hahaha..inte är du 'julstressad' inte!! Och inte jag heller, sånt 'fjant' hihi. MEN jag är Kanske lite stressad ändå..ifall jag ska ta den otroligt vackra täta Kalle-Anka granen som jag hittat, eller inte. Och tänk om någon redan varit där och STULIT den!? Vad gör jag då?? DÅ om inte annat så vet jag nog om jag tänker ta den eller inte...men DÅ är det ju för sent! :)
    //Boije

    SvaraRadera
  11. Så vackert!!
    Här var det ingen snö som låg när vi kom hem. Gräset grönt och asfalten svart.
    Nej nej inte julstressa det blir jul oavsett vad man gör eller inte för kom ihåg det!!!
    Tusen tack för idag min vän.
    Annika
    Jag tror det är pluto

    SvaraRadera
  12. ...så han har redan kommit till dig :)

    SvaraRadera
  13. Ser tomten och din mysiga gran, ta det lugnt och låt dig inte drabbas av julstressen.

    SvaraRadera
  14. Väldigt vackra och stämningsfulla bilder.
    Både denna och den från Lucia.
    Önskar dig en God Jul.

    Hälsningar Eivor (i Bohuslän)

    SvaraRadera
  15. Så klart det är Pluto, som har lånat luvan!
    Granen är verkligen vacker och skapar mysig julstämning. Men vad är Julstress...egentligen???
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  16. Såg absolut och genast figuren.
    Vilket skönt stilleben. Verkligt stämningsfulltmed eller utan luva (himla skickligt gjort) Och tycker nog att det räcker alldeles utmärkt med belysning på framsidan. Ha det gott!

    SvaraRadera
  17. Det kan ju en halvblind som jag se att det är JOULUPUKKI från KORVATUNTURI! Ha! Men vad 17 gör han där? Han borde väl vara här!/Anja

    SvaraRadera
  18. (Ska du redan åka, nu måste jag ju läsa mer om Laura Fitinghoff, önskar dej god jul!

    P.S.
    Nu ska jag hänga upp våra amerikanska julstrumpor, som fastern hade med sej till barnen för flera år sedan.
    Vi gillar mångfalld på Hisingen ;)

    SvaraRadera
  19. Helt underbar gran med troslk midvinternattsstämmning. Finare än alla glittergranar tillsammans i hela USA, absolut. Yo

    SvaraRadera
  20. Tomten o Granen får bli mitt nya fin-fina skrivbordsuderlägg. Bara de bästa hamnar där! God Jul, Ruben! Yo

    SvaraRadera
  21. Jättefina bilder.....och visst är det tomten som sitter där vid granen! God Jul!

    SvaraRadera
  22. Hehe, jo, det är nog tomten. Eller åtminstone en av hans nissar. Man får se upp lite nu...

    SvaraRadera
  23. Med den granen, den snön, tomten och julljusen behövs inget mer. Julstämningen sitter som en smäck.

    SvaraRadera
  24. Underbar julgran, en riktig drömgran! Och så dessutom en äkta tomte, det är en del som har det bra!!
    Men....man ska inte klaga, här har vi -4 grader och massor med snö (både kylan och snön kom igår)vilket ju passar till julen. tyvärr har det varnats för storm, men än så länge så har vi klarat oss. GOD JUL önskar Susie på Stjärnarve

    SvaraRadera
  25. Vilken stämningsfull bild och jaaaa visst är det tomten som sitter där och kollar att du är snäll :) Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  26. This is the way I love outdoor lights the most... simple white so with the snow they become enchanting. I love your little Puck or Pluto ... a bonus! Not to worry most likely he will melt with the day and go quietly away. Beautiful snowy landscape! Happy Holidays Ruben! Carol

    SvaraRadera
  27. Absolut ... det är tomten som sitter och spanar in tomten. Fast lite grann liknar han en blodhund. Kanske finns Sherlock Holmes i närheten? Har du tittat bakom granen? Granen förresten, den är jättevacker.

    SvaraRadera
  28. So very, very pretty. I wish we could have snow and look out on something like that too.

    SvaraRadera
  29. Fniss, du har såå rätt...
    5 veckor sol + en finsk bastu är nästan lika bra som 6 (solveckor på sommaren) ;D

    SvaraRadera
  30. Vackra bilder som lockar fram barndommens fantasi.
    God Jul önskar Helen

    SvaraRadera