torsdag 3 december 2009

Jul - en blomsterfest (3)

Fortsättning på Jul - en blomsterfest (2). Julen är en festlig högtid - såväl i koja som i slott. Idag lämnar vi julgransskogen och tittar in i det litet enklare kället. I en av slottets praktfulla salar finns ett rum i rummet, i allmogestil.


En av de många halmstjärnorna som prydde många av dörrarna, inte bara här, utan i hela utställningen.


Granris på golvet, azalea på bordet, hemsmidd ljusstake. Smörkärnan har gjort sitt, och veden är huggen. Den ger värme i stugan. Stämningsfullt i all sin enkelhet.


Osten är framdukad liksom brödet. Påvert - men ändå! Nu är det jul i stugan!


En amaryllis och en hyacint tävlar med pappersrosorna i julgranen om blomsterfägringen. Skåpet är pyntat med lummer. Klockan är äntligen kvart i sex, nu kan det väl inte dröja länge innan tomten kommer?!


Halmarbetena, tror jag, kommer från Halm och Eterneller och allmogemöblerna, tror jag, kommer från Svenska Rum Antik. Dessa företag deltar i utställningen.

Länk till Del 1
Länk till Del 2
Länk till Del 4

10 kommentarer:

  1. Jasså, du har varit och fotat hos mej :)
    Hihi, så skulle man vilja ha det, så fina bilder, kul att få se dem. Blommor under jul är ju så roligt.

    P.S.
    Har du inte besökt min julblogg, Hilma och Hilmer har höllt i gång sedan september.. http://hannelesjul.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Återigen underbart vackra bilder.. tänk så mycket miljön gör för pyntet.. =). Här är inga stora salar hos mig men en gör så gött en kan.. =). Men Ruben helt ute o cyklade var du ju inte.. stjärnskådare och astronom är väl ungefär samma sak.. *ler*.. en definieringsfråga.. eller hur, summa summarum.. Stargazer blickar mot stjärnorna i alla fall.. Moa

    SvaraRadera
  3. Så vackert med allmogestil och bilder med en gammaldags interiör.
    Vi som inte upplevt riktigt den årgången och kulturen, romantiserar kanske den tidsepoken. Men, kärna smör, hugga ved osv, sköta allt med enkla medel, så slitsamt det måtte ha varit.
    Idag har vi allt och ändå gnäller vi om brist på TID!
    Hur som helst tilltalar mig dessa bilder allra mest, trots att glamouren med en mängd fina krukor med amaryllis som var enormt vackra :)
    Tack för att du delar med oss!
    Trevlig kväll! / Bea

    SvaraRadera
  4. Utsökt halmarbete.

    SvaraRadera
  5. Det enkla är det vackra, är min tanke när jag ser dina bilder idag.

    SvaraRadera
  6. Underbara bilder! Väldigt roligt att se så många från utställningen. Gunnar Kaj är otroligt duktig och suverän. Ha det bra.

    SvaraRadera
  7. Man riktigt känner julstämningen i bilderna.Anita

    SvaraRadera
  8. suck.... så fint....... gillar färgen på den mörka amaryllisen på ena bilden - köpte en som heter carmen och den liknar den...... skall hämta in den till lucia tänkte jag - står alltså i vinkastet och fryser.... :) Gillar stjärnan på dörren, ja - jag gillar ju allt.... :)

    SvaraRadera
  9. Men Ruben du tog mig på orden...
    Helt underbart och du är så flitig att jag knappt hinner med.
    Smart att dela upp det för ett inlägg kan ju inte var hur långt som helst.
    Underbart jag glädjs åt att se detta skall du veta.
    Ha en skön kväll
    annika

    SvaraRadera
  10. So simple, but with a lot of beauty....

    SvaraRadera