tisdag 28 juni 2011

Pastor Spaks Park

Den här gången var Pastor Spaks Park i Enköping verkligen fin! Jag har besökt parken ett par gånger tidigare, men på eftersommaren, och varit så där lagom entusiastisk. Men den här gången sa det klick! Så här tidigt på säsongen tycker jag samspelet mellan rosorna och övriga växter fungerar mycket bättre än vid andra tidpunkter. Rosorna hade en blygsammare roll nu, frånsett deras fantastiska doft som var allerstädes närvarande.

Efter att ha passerat två andra rosenportaler har vi kommit hit.

Bland annat salvia och nepeta akompanjerar rosorna.

Wow, det är nästan så att till och med jag blir lite rost-frälst!

Rosa 'Charles Austin'.

Salvia verticillata i olika lila nyanser var otroligt fin
(men den lär vara väldigt invasiv).

17 kommentarer:

  1. Underbart vackert!
    Må gott i sommarvären!/ Bea

    SvaraRadera
  2. Väldigt fin park. Hoppas pastor Spak var nöjd med den :)/Mimi

    SvaraRadera
  3. Fin trädgård du visar Ruben. Det roligaste tycker jag är att du 'vågar' ha en åsikt.
    Men jag blev också lite förbryllad av din: "Wow, det är nästan så att till ochg med jag blir lite rost-frälst!"
    Själv vet jag ingenting som klär växter så bra som rost!
    Nu vaknade mitt obstinata jag och nästa inlägg får handla om rostiga trädgårdsrekvisita ;))))!/Anja

    SvaraRadera
  4. Fint inlägg! Jag har haft Salvia verticillata i många år i slottsparken och den är fantastisk. Den är bara till glädje och är fin tillsammans med rosa rosor, lavendel, nävor mm.

    SvaraRadera
  5. Nu vill jag åka till Enköping ännu mer! Tänk att jag inte varit där! Men att intressera familjen för en semester i Enköping är svårt... /Katarina

    SvaraRadera
  6. Jag säger varje år att jag ska åka till Enköping och studera parkerna där, men tror du det blir av ... Nu fick jag ytterligare anledning att åka :) Tack för fina bilder!
    /Jenny

    SvaraRadera
  7. Roliga pelare där..;-)

    Jag är ju heller ingen rosälskare, men just rosa rosor och lila kantnepeta eller salvina där är min favorit av romantiska kombinationer! Tack för tipset!
    Fina bilder!
    Ha det gott! kramkram Hillevi

    SvaraRadera
  8. Lyckliga enköpingsbor, och klart att du Ruben blir rosfrälst:)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  9. Ajajaj, rostfrälst stod det visst, ja rosfrälst är du ju redan...

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig park. Kram Johanna

    SvaraRadera
  11. Gillar den där salvian....och rosor...
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  12. Ser fint ut, undrar när man ska få tid att åka till Enköping ? Kranssalvian är så snygg tycker jag, den är tydligen utrotningshotad i det vilda. Har inte märkt än om den är invasiv då jag satte ut den i fjol, men i år är den verkligen jättefin. Har sått vit också som jag ska plantera ut någon dag nu.
    Ha det gott !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  13. Enköpings parker är ett semester-önskemål, och nu vet jag varför.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  15. Ser verkligen fin ut!! Skäms nästan , men erkänner att jag aldrig varit dit. Måste nog skärpa till mig och bara bestämma ett datum för utflykt:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  16. Puha der tabte jeg lige pusten. For pokker hvor ser det godt ud.

    Den park må - nej skal jeg op og se næste år. Kan desværre ikke i år på grund af min hvalp, der ikke er klar til Sverige før starten af oktober. Måske er der noget at se til den tid? Eller er det for sent på året??

    Ha' en dejlig sommerdag ;-)

    SvaraRadera