måndag 13 juni 2011

Stjärnlök och bollmåra

Stjärnlöken, Ornithogalum magnum, skall jag plantera lite fler av till hösten. Gillar de vita spirorna, som i en höjd av ca 80 cm sticker upp ovan nävor och bollmåror. Det skulle bli snyggt med en lite större grupp, tror jag. Den finns där tomten börjar övergå till vildmark, och där passar den riktigt bra.

Stjärnlök, Ornithogalum magnum.

Bollmåra, eller rosenskovmærke som den heter på danska och som även jag kallar den. Upptäckte den för flera år sedan i Claus Dalbys fina bok Den levende have, och bestämde mig, den skall jag ha. I boken finns den mest förförande bild av blomman och den anges som marktäckare. Ännu har den inte börjat breda ut sig som jag vill, men den är definitivt på gång. Jag var tvungen att gräva upp den en gång när jag djupgrävde rabatten, och efter det tog det några år innan den riktigt kom igång igen efter tillbakaplanteringen.

Bollmåra, Phuopsis stylosa.

9 kommentarer:

  1. vilket fint par
    Mina försvinner ibland...

    SvaraRadera
  2. Vitt är vackert och ger ett svalt intryck.
    Ha en fin dag! /Bea

    SvaraRadera
  3. Hold op hvor er den smuk Ruben...... den ville gøre sog rigtig godt i mit hvide bed denne Ornithogalum magnum :0)

    Knus Dorthe

    SvaraRadera
  4. Den första har jag - i klematistrekanterna på baksidan och dom är riktigt fina. Den andra har jag aldrig sett "live" - men fin var den!
    Jodå, vinet var gott och kvällen var perfekt ljummen och sval men däremot så tog gasen slut precis när jag lagt på maten på grillen. Det var bara att gå in och steka kycklingfiléerna...inte så kul!
    Jag kan berätta att jag faktiskt har hela 3(!) levande små plantor av dom vackra lejongapsrankorna jag fick frön till. Men dom är inte höga - ännu!

    SvaraRadera
  5. Vilka sötnosar, båda två!

    /Jenny

    SvaraRadera
  6. Mina stjärnlökar står i knopp fortfarande. Men de är bedårande söta! Bollmåran är ny för mig. Tack för tipset!
    Kram

    SvaraRadera
  7. HMM.. stjärnlöken måste nog skaffas, himla fin var den!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  8. Vilka fina blommor, bägge två.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  9. Stjärnlöken är ju verkligen underbar. Ser ut att vara släkt med Riddarsporre av bladen att dömma. Igår fyndade jag ett stort trädgårds lexikon för bara 50 kr på loppis. Gissa om här ska bläddras nu.

    SvaraRadera