tisdag 7 juni 2011

Glöm inte ...

Glöm inte att titta till dina kungsängsliljor (och kanske andra liljor med). Under flera dagar har jag klämt sönder ganska många liljebaggslarver.  Larverna är 7-8 mm långa och verkar ha en glupande aptit, särskilt har de knaprat på de vackra fröhusen.

Nu är jag inte helt säker på om det är liljebaggens larv eller inte. Det finns tydligen även en stekel som använder liljebaggsäggen som värd. Ja, ja - huvudsaken att du plockar bort dem!!! För fler liljebaggar eller steklar vill vi inte ha!

Trolig liljebaggslarv med karaktäristiskt
exkrement på ryggen.

8 kommentarer:

  1. Ja fyyy... för liljebaggen!!
    Lyckligtvis har jag inte sett ngn ännu i år, men peppar, peppar, man vet aldrig!!
    Ha en fortsatt fin dag! /Bea

    SvaraRadera
  2. Precis idag stod jag och beundrade de vackra frökapslarna....får titta lite mer noggrant imorgon....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  3. Usch vilken liten fuling! Har inte sett sådana här, men jag borde nog kolla mer ordentligt... Tack för tipset! /Katarina

    SvaraRadera
  4. Förra sommaren kom liljebaggarna till min trädgård tyvärr, har dödat många denna sommar, trist.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Nej, usch och fy för sådant otyg!
    Liljebaggarna har även hittat till min trädgård, har hittills klämmt ihjäl 12. Går rundor flera gånger varje dag för att hålla koll.
    Fin bild på larven!
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  6. Eländiga djur - så vackra, så förrädiska... jag larverna med humhum på ryggen är ju inte vackra men baggarna.

    Grattis till din monsterhosta! Jag brukar inte mäta mina växter, fniss, men fick ett infall nu när jag skulle göra ett inlägg. Ska faktiskt roa mig med att mäta monstret nu under sommaren och se om den blir större på något håll.

    ha det bra, Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  7. För sent!
    Har inte sett så många baggar i år och nog varit lite nonchalant.
    Kungsängsliljorna har jag överhuvudtaget inte tänkt på i sammanhanget. Dumt, skulle det visa sig. När jag tittade till dem idag fanns inte en enda frökapsel kvar. Och jag som drömmer om den där mångfalden av dem. Det blir nog till att köpa några extra lökar till hösten.
    Eva

    SvaraRadera
  8. Ja dessa liljebaggar är ett sorgligt kapitel om man som mig älskar liljor. Det är bara handplock som gäller,och se om det lagt ägg, jag har aldrig sett denna larv men den måste jag nog kolla också efter...den ser inte så trevlig ut att döda:(
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera