tisdag 28 juni 2011

Alliums still going strong

Nu har alliumbollarna gjort sitt i trädgården, men fröställningarna pryder förstås sin plats länge än. Dock finns det en sort, nämligen Allium Nigrum, som kommer lite senare i blom och fortfarande blommar så fint. Men, man kanske inte kan kalla blommorna för bollar, för den blir ju inte riktigt rund. Hos mig har den tyvärr hamnat på en eländig plats så i år blommar endast en lök (utav tre). Får köpa flera till hösten och ge dessa en bättre plats. Här blir den ungefär 50 cm hög, dvs betydligt lägre än sina lila alliumkamrater. Kan rekommenderas!


Ja, vi har förstås Allium Christophii som blommar ännu och matchar petunian färgmässigt.

7 kommentarer:

  1. Allium är snyggt! Och brukar funka bra på många ställen i trädgården. Kul att få se några av dina allium!
    /Pernilla

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att fröställningarna skänker glädje lång tid efter blomningen också...
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  3. Det är läckert med vita allium... även om dem inte är runda till formen :-) Christopii skaffade jag massor av i höstas och belönas nu av de taggigare bollarna som är väldigt snygga....

    Men du... vilka blomster du sov på i helgen då.... Knölssyska skulle jag mycket väl kunna tänka mig i något hörn i trädgården... Mmmm... Den måste jag googla på. Påminner lite grann om praktbetonika på ett sätt i utseendet. Knölsyskan är dock mycket finare.

    Du har så rätt att det är en Knatuia macedonica-knopp jag har i handen. Den blommar också nu hos mig. Frösådde den förra året och fick en enda rackarns planta. Tur att den blir ganska storväxt och omfångsrik.... hihi... Min enda planta är som en mindre buske nu. Säkert över 1,5 meter hög och mycket välförgrenad. MInns ditt inlägg när du visade dina och jag fick en aha-upplevelse gällande färgen som jag trodde skulle dra mer mot rött. Mina är mer ljuslila/rosa.... Tyckte dina såg cerise ut. Men jag kanske såg fel.

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  4. Jag visste inte att de vita var senare och var orolig för att lökarna hade "försvunnit" i vinter men nu snart blommar de! De lila är redan överblommade, den sagan var kort!
    Till hösten blir de fler av den vita sorten, tror de skall få ploppa upp vid Hostorna.

    Ha en underbar dag! Jag är så avis på alla som är lediga och kan njuta till fullo av sommardagen (smygbloggar på jobbet idag, brukar inte göra det men det är lungt idag :)

    SvaraRadera
  5. Varför finns allt vackert hos dig?! Mina vita Allium måste ta gått händan i vinter (de med)för de har då inte synts till än... Får väl kosta på mig en laddning till i höst =) Angenämt "problem" att köpa och plantera lökar. De lila däremot har redan lämnat sin plats för andra aktörer / gittan

    SvaraRadera
  6. Allium är så fina, men jag vet inte vart de alltid försvinner i min trädgård! Dina är otroligt vackra. /Mimi

    SvaraRadera
  7. Sval vår, här har det blommat länge.

    SvaraRadera