tisdag 21 juni 2011

Här har vi Sarah

Det kan verkligen vara svårt att skilja på 'Sara Bernhardt' och 'M. Jules Elie', men nu tror jag att jag kommit på det hela. Sarah Bernhardt ger ett ljusare intryck, speciell är de bakersta kronbladen mycket ljusare än de på M. Jules Elie. Den i fjol köpta Sarah Bernhardt ståtar i år med sin första blomma, så jag har bra jämförelsematerial. Hela blomman ger ett ljusare och kompaktare intryck än M. Jules Elie.

Paeonia lactiflora 'Sarah Bernhardt'

För några år sedan köpte jag, som jag trodde, 'Duchess de Namours'. Det skulle passa bra med en vit pion bredvid den rosa, tyckte jag. Men, inte ovanligt, var pionen felmärkt, och det blev två rosa pioner bredvid varandra, de längs till vänster 'M. Jules Elie' och den till höger 'Sarah Bernhardt'. Av fotot att döma är det verkligen svårt att se någon skillnad, speciellt när M. Jules Elie börjat blekna en aning. I verkligheten syns skillnaden lite tydligare. Nu kanske någon tycker, att det inte spelar någon roll om pionerna heter si eller så, men för mig är det viktigt.

M. Jules Elie och en enda Sarah Bernhardt längst till höger.

Sarah Bernhardt är en hybrid från Frankrike (Lemoine 1906).  M. Jules Elie kommer också från Frankrike och har några fler år på nacken (Crousse 1888).

Här har vi i alla fall en Paeonia lactiflora 'Edulis Superba'.

12 kommentarer:

  1. Underbara bilder på blommande Pioner!
    ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. För mig är det kort och gott underbara pioner;) hihi men det är kul att du försöker reda ut det hela! Kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Vakre peoner er de alle sortene! :-D Jeg blir så glad jeg har kjøpt både Sarah Bernhard og M. Jules Elie når jeg ser blogginlegget ditt. Mine peoner viser ingen tegn til å få blomster i år, men da har jeg jo noe å se frem imot :-D
    Ha en riktig fin dag!
    Stein

    SvaraRadera
  4. Alldeles nyss fick gubben min i uppdrag att gräva bort en jätterugge med vallört i den f.d. potatisrabatten precis utanför staketet till yttertomten. Där har vi en liten rosenhagtorn och en syren `Sensation´ i varje ända av rabatten och så har vi tänkt lägga Penny där när det är dags. Förmodligen den här sommaren verkar det som. Och då kan man ju inte ha en massa ogräs där!
    Men...nu har jag kommit på att jag bara måste ha en pionrabatt!
    Alla visar så vackra pioner och jag tror att den djupa kraftiga jorden och det soliga läget skulle passa perfekt.
    Jag tror också att det kan passa med vackra pioner hos Penny också!!

    SvaraRadera
  5. Håller med, att känna till växternas namn är nödvändigt, både praktiskt och för nöjes skull:)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  6. Men oj så intressant! Jag har nämligen fyra pioner som jag är osäker på, varav tre är så lika dina ljusrosa...den ena är visserligen namngiven Shirley Temple och ljusnar lite efterhand, men helt vit blir den ju inte. Så nu undrar jag om det kan vara Jules Elie...och den andra en Sarah...har du gult i mitten på dina bägge (ståndare eller pistill eller vad det nu heter..) för det är det i mina. Och hur är doften på Sarah? Mina doftar starkt, men jag kan inte säga att det är en ljuvlig doft, ibland tycker jag den luktar lite fränt till och med.
    och så din sista, Edulis Superba, är bara så lik den som fanns i vår trädgård från början...kan alltså vara en sån!
    jag tycker det är kul att veta vad blommorna heter, men visst är det som du säger, inte ovanligt att man får fel pionsort...

    SvaraRadera
  7. Jag har ett antal pioner som jag har köpt som Sarah Bernhardt, men jag undrar jag... De ser ut som dina 'Sahror', men jag trodde att en stark doft alltid följde med henne! Mina doftar inte ett dugg, så jag känner mig lite lurad.
    Snygga bilder!
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  8. Oavsett vad de heter, är de fullkomligt betagande:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  9. Förstår så väl att namnen är viktiga, det är de också för mig! Vackra är de i varje fall. /Mimi

    SvaraRadera
  10. Hejsan Ruben
    Vilka underbara pioner!Mina har fortfarande inte slagit ut helt, vilket är i.o.f.s. positivt - då håller de längre.
    Även om jag tillhör den grå massan som glömmer namnet på mina pioner väldigt fort så måste jag säga att tack och lov finns det folk som Du - som har någon ordning och reda i dessa namn.
    Det vi ofta glömmer när vi hänförs av t.ex. pionernas skönhet är att det handlar trots allt om hortikulturellt vetenskap och bakom varje förförande piondam finns enträget arbete för att ha fått fram just en speciell pion med ett speciellt utseende/egenskaper.
    Jag är rätt generad över mina bristande kunskaper/minne när det gäller en del perenner.
    Du får gärna komma hit och lära mig veta hut ang namnen på mina pioner.
    Det är med andra ord jättebra att du vill lära dig att se skillnaderna på de olika namnsorterna!/Anja

    SvaraRadera
  11. Så fina de är, hela bunten. Men så är också pioner en av de stora favoriterna den här månaden. Har du varit på Julita i år? Jag tänkte jag skulle försöka hinna dit innan blomningen är slut, men jag får se om jag hinner.
    En fin dag önskar jag dig. :-)

    SvaraRadera