tisdag 21 juli 2009

Skulpturalt

Nu när det både regnar och stormar om vart annat samtidigt som växterna har nått en viss höjd, är det hög tid att "förankra" växterna litet! Här kommer en liten lektion i uppbindningens svåra konst. Om du till exempel har en jättestor Physalis peruvana gör du så här; ta pinne 1 och stick ner den i jorden, gör detsamma med pinne 2 och 3 men på lagom avstånd från pinne1. Ta därefter en ny pinne och förbind pinne 1 med en ny pinne, pinne 4 ungefär 1 meter upp, låt den löpa diagonalt till pinne ...... Nej, det här blev för invecklat, jag visar en bild i stället!

Uppbindning av Physalis på Bergianska trädgården (detalj).

Jag har förresten själv varit ute och bundit in lite växter idag. Bra timing hade jag, några timmar efteråt kom regnet och sedan började det blåsa utav helsike. Gissa om jag kände mig nöjd. Bättre att förekomma än att förekommas, sa man förr i världen och de hade de förstås alldeles rätt i!

Ytterligare ett exempel på uppbindning och klätterstöd. Riktigt snyggt!

7 kommentarer:

  1. Ja fy sjutton vad det har stormat idag - men jag hade redan bundit upp mina riddarsporrar! Tji fick vinden! =)
    Nu har man ju äntligen lärt sig att det kommer minst en rejäl sommarstorm. I augusti förra året blev jag av med allt som kunde knäckas/välta, och det känns lite onödigt...
    /Helen

    SvaraRadera
  2. Smått avancerat plockepinn där. SJälv har jag nu lärt mig – efter att ha fått lutande höjdare både här och där – att staka ska man visst göra på våren när plantorna inte är så höga...

    SvaraRadera
  3. oj, sånt gör inte jag på berget...

    SvaraRadera
  4. Det där var verkligen variation på uppbindning. Här blir det för det mesta två pinnar och en eller två trådar emellan.Anita

    SvaraRadera
  5. Very Clever and interesting structure, while supporting your plants! Where is the last pic taken? Carol

    SvaraRadera
  6. Snyggt bygge! Jag borde nog lära mej den ädla konsten, för här stormar nog betydligt fler än en gång i sommaren. I sommar var jag i varje fall utrustad med bambukäppar. Köpte en massa före jag flyttade hitut! /Mimi

    SvaraRadera
  7. Hmm!
    Typiskt svartbygge!

    SvaraRadera