måndag 28 juni 2010

Pionpandemi

Det har skrivits en hel del om den så kallade pionpandemin som grasserar i Uppland. Se HÄR och HÄR. Nu kan det meddelas, att den även nått de mindre skogsbeklädda delarna av landskapet. Pionen nedan är köpt på Plantagen som 'Duchesse de Nemours', alltså en vacker, vit pion. Även om hon skulle rodna (vem vet vad hon tänker på) så tror jag, sådan hertiginna hon är, att rodnaden inte skulle nå dessa färgtoner. Jag tycker, att pionen är misstänkt lik en annan kvinna, som däremot kanske rodnade en och annan gång, nämligen 'Sarah Bernhardt'. Hade jag vetat, att det skulle bli denna pion, hade jag inte helt nyligen gått och köpt just en sådan! Men, vem vet, den kanske visar sig vara någon helt annat ....


Misstänkt lik ' Sarah Bernhardt'. Allra vackrast som nyutsprungen .....


.... och fortsätter att "samla in kjolarna", vilket jag gillar. Hennes kompisar, som jag inte vet namnet på, har inte något emot att breda ut sig ....


... men som nyupsprungen var den ju ganska sedesam. Den köptes för länge sedan, då mina pionkunskaper sträckte sig till pion röd, pion vit och pion rosa.

'Sarah' vänder ryggen till, nu vill hon inte vara med om pandomier längre!!!

12 kommentarer:

  1. Herregud, detta börjar likna en skandal! Samhället borde faktiskt ta sitt ansvar!! Massvaccination av pioner omedelbums!!!

    SvaraRadera
  2. Visst blir man besviken när plantan visar sig vara något annat än man tänkt sig även om man kan tycka att den är vacker ändå. Nä, man kan inte lita på någon i det fallet... inte ens Slottsträdgårdsmästaren John Tayler! Den gula dagliljan han sålde till mig var då INTE gul! Man skulle kanske åka tillbaks och reklamera den... (vill minnas att "någon" gjorde så med lökar han köpt) Ha det gott i sommarvärmen / gittan

    SvaraRadera
  3. Ja, livet är inte alltid som man tänkt sig. Det tänkte nog också den lilla rosa pionen. Byter du ut den eller låter den leva vidare stackarn. Jag hade nog också rodnat om jag inte var till belåtenhet. Ha de gott. Anita.

    SvaraRadera
  4. Vilket sammanträffande - för några år sedan köpte jag också en Duchesse de Nemours som visade sig vara en helt annan...

    SvaraRadera
  5. Fel sort OK, men så otroligt vackra bilder:)

    SvaraRadera
  6. Att det blir fel i färgvalet är så bekant, inte med pioner ännu i alla fall, väntar på två som är i knopp och vi får se om de svarar mot färgen vid köpet.
    Däremot blev min Apoteksros rosa!!

    Jag blev upplyst på en plantskola att det finn någon, några som roas av att flytta på märkningarna :(
    Sant eller falskt, men trist att få fel färg.
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  7. Klart man ska klaga om man får fel växt...hur vackra de än är...

    SvaraRadera
  8. Åh så trist, speciellt pioner som tar lite tid på sig innan de är stora, nu får du ju ingen Duchesse de Nemours förrän tidigast nästa sommar....:o( Köpte faktiskt en sån förra sommaren och JA, det var RÄTT, hon blommar med en blomma, vit med gul mitt!! Jag köpte en Festiva Maxima också, men den kommer tyvärr inte att blomma iår, så den måste jag vänta ännu ett år på...*hoppas nu det är rätt*
    Har faktiskt en likadan rosa som du har, och den fick jag en gång i present, o på etiketten stod det "Röd pion". Nu gjorde det inget, jag föredrar rosa framför röd, men har man köpt en färg så vill man ha det!! Ta kort och KLAGA!

    SvaraRadera
  9. Vackra bilder är det i alla fall :=)
    Tycker det händer alldeles för ofta att Pionerna inte är den sort man köper, man kanske skulle klaga mer i butikerna?

    SvaraRadera
  10. Ja det är fräckt hur ofta vi blir lurade när vi köper växter. Och är det en fin blomma vill man ju inte gå tillbaka med den heller, fast man borde. Ser verkligen ut som Sarah den där Duschessen och fina bilder som vanligt. Nävan med eldlusen var också fräck!
    Eva

    SvaraRadera
  11. Jaså minsann, det är vanligare än jag trodde - att man får fel färger/sorter. Gult istället för vitt var det sist för mig. Men jag ställer till ett sådant liv att jag brukar få pengarna tillbaka iallafall - rekommenderas!

    SvaraRadera
  12. Hallå Ruben, min Duchesse som jag har köpt på Plantagen är också en Sarah. Men vilken Sarah hon är!! Oerhört vacker och väldoftande.

    Godkänd gökunge måste jag medge.

    Ha det bäst!

    Marit

    SvaraRadera