onsdag 30 mars 2011

Det gror!

Visst är det något särskilt när vårsåddernas första frö har grott och det tittar upp en liten grön stängel ovan jordytan! Nu börjar våren för mig!

Eftersom jag kom igång ovanligt sent i år på grund av mexicoresa, hoppas jag att det fortsätter att gro utav bara den!! Dessa fröer sattes den 25 mars och redan nu, fyra dagar senare, kan jag se det första resultatet.

Det är en Zinnia, som enligt fröpåsen, har de allra vackraste färger. Bilden är från frökatalogen.
Herre Jemine, vad det här såg rörigt ut!! Men jag har krukorna i en plastbytta, och för att jag skall få på locket (som har små hål) måste jag sätta etiketterna på tvärs.

17 kommentarer:

  1. Den ser väldigt fin ut! Zinnia hör till mina favoriter. Mexican snow sätter jag varje år. En låg vit som blommar länge.
    Lycka till med sådderna!

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att se att jag inte är sist med att få liv i krukor och lådor;) Jag har också sått Zinnia,måste hem och se efter om det är samma sort;)
    Jag lägger mig som följare här. Titta gärna in till mig,jag har min sommar bokad redan. Ska göra en helt ny köksträdgård från noll iår. Vilken utmaning.Ha det gott.

    SvaraRadera
  3. Det ser fint ut trots skyltar på snedden!
    Zinnia är en favorit här med, fast jag väntar tills jag kan bredså i växthuset annars får jag i plats för alla krukor med chili och tomater. Tittade på förrra inlägget, bougainvillan är vacker, på något sätt passar de bra i varma länder, men här hemma är de inte så kul.
    ha det gott/Sophia

    SvaraRadera
  4. Zinnia är en favorit, fast just den du sått har jag inte sett tidigare!
    Mina frön har tagit sig otroligt nog. Ja inte alla förstås, bara hälften, men den allra viktigaste; Lejongapsrankan jag fick av dig!!

    SvaraRadera
  5. Hej Ruben Men ohhh så härligt det första lilla livet som jorden givit denna vår i fröbyttorna . Det är lika underbart var gång det händer Just det första! Tycker inte det ser rörigt ut alls Man måste ha lappar och pinnar och grejor så man kommer ihåg vad man tryckt ner ju.Zinnian blir säkert så där fin som din bild visar det r en fin växt.

    SvaraRadera
  6. Den är så vacker, älskar dessa färger.
    Rörigt är det ju inte, byttorna står ju på rad. hoppas att du har haft en härlig och upplevelserik resa. ha r kiat in tite och tittat på dina bilder.
    / Pella

    SvaraRadera
  7. På sned eller inte, de finns ju där. Tänk hur det skulle kunna bli utan skyltarna ;))
    Ha det bra ;)

    SvaraRadera
  8. Det ser ju trevligt ut med den lilla zinnian! leve våren!

    Ha det bra,
    Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  9. Zinnia har jag sått för första gången i år. Någon lite rosaaktig och så en i limegrönt. Ska bli kul att se hur de blir. De har grott och omskolats i alla fall. /Anette

    SvaraRadera
  10. Så härligt. Vacker blomma på bilden!
    Karin

    SvaraRadera
  11. Ja en del kommer väldigt fort och en del kommer inte alls. Sådde blomman för dagen i söndags och nu finns det en lång stängel med blad på. Det var fröer från i fjol så man vet ju inte om de tar sig.Så härlig färg på din Zinnia. Ha de gott. Anita

    SvaraRadera
  12. Bra val!!! Tror jag i alla fall.... Bilden ser lovande ut - eller hur!!! Har också beställt fröer till denna vackra zinnia. Har inte lyckats peta ner dom i jord ännu dock. Förhoppningsvis till helgen :-) Zinnia är en favvoblomma...... och jag blev riktigt förtjust när jag såg denna! Blir spännande att se hur den blir i verkligheten. Lycka till! Å lite slarvigt verkar du allt ha det där på fönsterbrädan, hihi..........

    Ha det gott!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  13. Ser bra ut, lycka till med dina sådder!

    SvaraRadera
  14. Vad roligt, vilken fart de var på dina frön! Jag håller på med mina, blev lite försenad men nu ska det odlas... Hälsningar från regnet!

    SvaraRadera
  15. Välkommen hem igen!
    Jag ser inget rörigt alls. Bara prydliga krukor med lika prydliga etiketter. Har sått zinnia i år för första gången. Plus en massa annat. Visst är det härligt!
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  16. Hej Ruben,
    Kan vara värt att vara lite på efterkälken till priset av en mexicoresa:)

    Men visst är det galet, vad det spritter i livsnerverna av de där små groddarna! Finns nog inget bättre sätt att få igång livsandarna:)

    Ha det vårgott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  17. Älskar zinnior de kan man inte vara utan. Fast jag sår inte mina förrän en bit in i april.
    Vårn börjar när man får så och imorgon skall jag sätta potatis och så rädisor.
    Ha en bra dag min vän
    Annika

    SvaraRadera