tisdag 3 maj 2011

Snö-pligt

Idag var det dags för vårens första bakslag, fast det var ju väntat - om än lite oväntat! Det kom en ordentlig snöby med flingor så stora, att frukostflingorna  bleknade i jämförelse. Men, det är i alla fall inte minusgrader, så jag tror växterna klarar sig! Oj, jag tror jag får härdsmälta - nu kom jag på en bra idé: varför inte passa på att vårgödsla gräsmattan? Det här är den första nederbörd på evigheter.

Kungsängsliljor med snöhätta - och vitt på marken.

Det gröna i förgrunden är perenn vallmo, annars är det gröna mest allium.

14 kommentarer:

  1. Oj, det var inte trevligt för de ny utslagna Kungsängliljorna att få kalla snö dekorer på mössorna!
    Hoppas att det inte skadar blomningen!
    Men en vacker bild, trots bakslaget!
    Trevlig dag! /Bea

    SvaraRadera
  2. vackert på bild i alla fall, trots att Kungsängsliljorna ser riktigt ledsna ut...

    SvaraRadera
  3. Oj, så mycket snö ni fick!
    Här i Piteå har det varit/är kallt, blåsigt och tidvis korta snöblandade regnskurar i flera dagar nu.
    Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera
  4. Så mycket snö fick vi aldrig, men det både snöade och haglade i omgångar. Fick ta in alla frösådder igen som stod för avhärdning på altanen under påskhelgen, så nu undrar man ju hur det ska gå för dom!?

    SvaraRadera
  5. Ja vad är detta! Vi vill ha ljummet, finstrilande vårregn nu - för nederbörden behövs verkligen i hela vårt knastertorra avlånga land.

    Hoppas att dina växter klarade av nedkylningen...

    Ha det bra, Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  6. Usch, lika snöpligt varje gång fastän man vet att det högst sannsynligt kommer. Kanske det ser sån ut här i morgon, nu kommer kyla och regn (snö?) men det smälter fort. Läste man skulle ut fortast möjligt med vattenslangen skulle olyckan skje..

    SvaraRadera
  7. Så rolig du är idag då :) men jag ser på bilderna att du fått mer snö än jag, nu är det sol varvat med snö, precis sådär lagom att snön hinner smälta innan nästa omgång kommer.
    Jag har varit ute och gödslat så nu är jag nästan nöjd, vill ha lite mer väta förstås!

    Äter dina Rådjur Kungsängsliljor? Läste just att hemma hos "Monne"/Monica att hennes rådjur äter dem - konstiga rådjur de har vid havet! ;)

    ha det bäst :)

    SvaraRadera
  8. Usch, usch, usch! Snö har vi inte fått här men tyvärr har det varit minusgrader två nätter i rad, jag håller tummarna för alla växter! /Katarina

    SvaraRadera
  9. Vackert - men ändå förfärligt. Här har vi inte fått snö, däremot hagel och minusgrader. Tempen sjönk 25 grader på lika många timmar....
    Men men, sånt här får man räkna med. Och fritillariorna är vackra med pudertäcke ;)
    Ha det bra
    /Helen

    SvaraRadera
  10. Men fy för majsnö! Här kommer det som hagel, det slår till snabbt och hårt och lämnar hål efter sig, både på blad och i rabatter.

    SvaraRadera
  11. Hej Ruben!
    Jäklar så expressionistiskt;)))!?
    Jo,jo. Lite mjuk blötsnö på snustorra rabatter satt betydligt bättre än den som kom se'n: HAGELN. Hård och hänsynslös . Men NU Ruben! NU blir det bara bättre å bättre;)))!/Anja

    SvaraRadera
  12. Lite vatten är inte dumt men jag tar det hellre i form av regn än snö.....
    HA det bra :)

    SvaraRadera