tisdag 15 juli 2014

Lite vallmobilder

De rosa pionblommande vallmonen är verkligen praktfulla i år. Tror det var så, att jag strödde ut vallmofröerna från en kapsel i höstas. Nu när våren kom var jorden nästan som en matta med gryende vallmon. Jag lät de sköta sig själva, och tänkte, att när de står så tätt blir det väl ingenting ordentligt med dem, de blir väl bara taniga i all konkurrens. Men se, så blev det inte. Konstigt nog bryr de sig inte om att de står tätt och de flesta är stora och kraftiga.

Malvan i förgrunden harmoniserar färgmässigt rätt bra, tycker jag.

Samsas rätt så bra med Studentnejlikan, som är väldigt hög i år.

Och så kom ett efterlängtat regn som gör att vallmonen böjer sina nackar...

... och det blir en alldeles särskild lyster i blommorna.

8 kommentarer:

  1. Vackra vallmobilder! Du "bara strör ut" och får fina vallmofält.... det får inte jag ;) Tror det beror på starka frön och dina gröna fingrar. Ha en fortsatt skön sommar :)

    SvaraRadera
  2. Underbart! Dom ser verkligen ut att trivas. Jag tar efter och gör likadant i höst:) Tack för tipset!
    Ha det gott

    SvaraRadera
  3. Vakre valmuer. Her går det opp og ned med valmuebestanden. I år, nesten ingen, andre år er det masse. Ja,ja, en rår ikke over naturen :)

    SvaraRadera
  4. Så helt ljuvlig ditt bestånd av fluffvallmo är! Läckert tillsammans med studentnejlikan. Mina vallmo har inte börjat blomma ännu. Sådde nog väl sent.

    Vilka fina bilder på ditt barnbarn!! Härligt med blåbär. Funderar på att plantera några amerikanska, men smaken är ju inte densamma. Fast de är större :-)

    Oh, ser nu ditt inlägg om digitalisen. Snygg! Sådde flera olika sorter förra året som jag inväntar resultatet av nu. Två har börjat blomma - resten kvar att se fram emot.

    SvaraRadera
  5. Så det är så man ska göra, bara strö ut en vallmokapsel :) Jag tror nog att dom trivs extra bra hos dig. Fantastisk blomning! Studentnejlikan är väldigt ståtlig också. Blomsterprakt när den är som bäst!

    Ha det gott!
    /Anita

    PS! Du var förvånad att jag inte hade några bladlöss på mina fänrikshjärtan. Det underliga är att jag har inte några bladlöss alls i trädgården i år. Rosorna är helt lusfria liksom alla hjärtan. Väldigt konstigt. Men jag har sett en del nyckelpigor i år. Det kan vara dom som gjort ett bra jobb. I uterummet har jag haft löss på mina chiliplantor men dom verkar också vara borta nu.

    SvaraRadera
  6. Åh, vad fina! Men hur lyckas man bara strö ut vallmo och så får man ett hav. Jag har alltid haft problem med vallmo, de vill liksom inte. Vare sig ettåriga eller andra. Men i år, kors i taket, lyckades jag faktiskt så ettåringar i min nya rabatt, de ska vara lila, det är det enda jag minns, så nu är det bara att vänta och se vad som dyker upp. De borde blomma snart.

    /Jenny

    SvaraRadera
  7. Vilken fantastisk utdelning av en kapsel! Tjusigt!

    SvaraRadera
  8. Man kan inte få för mycket pioner. Jag köpte en del fröer i år igen av pioner. Vill ha massor! Underbart.

    SvaraRadera