tisdag 20 september 2011

Akita

Egentligen är det ett misstag att 'Akita' blommar. Jag tyckte, att jag hade så många dahliaknölar att vinterförvara förra året, så jag bestämde mig för att "offra" Akita. Rotknölen hade utvecklats så dåligt, och den verkade inte så livskraftig. Dessutom  tyckte jag att blomman var lite för stor för att riktigt tilltala mig (stor som en desserttallrik).
Nu blev det visst någon sorts sammanblandning bland dahliaknölar och märklappar, så jag blev inte så lite förvånad när Akita visade sig i rabatten. Konstigt nog är färgsättningen helt annorlunda i år och jag tycker faktiskt hon är riktigt fin! Så nu får det vara slut på slarvet!!

Dahlia 'Akita'

12 kommentarer:

  1. Vad vacker 'Akita' är. Tur hon fick chans att visa sin skönhet.
    Önskar dig en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Spektakulär primadonna! Fin tycker jag... Hon visste tydligen vad hon ville...undras vad som åkte på komposten istället?

    Ha det gott, Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Jag tycker Akita är en riktig fullpoängare. Ursnygg helt enkelt! Tur att hon lurade dig.. ;) Undrar bara vad det var för sort som fick stryka på foten..?

    SvaraRadera
  4. Vilken snygging! Henne gillar jag...;-)

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar färg, som vispad grädde med hallon. Vad roligt att hon överraskade dig!

    SvaraRadera
  6. Wow - sikke et fantastisk billede :-)

    SvaraRadera
  7. härligt med överraskningar, vilken skönhet!

    SvaraRadera
  8. Hejsan Ruben!
    Fin bild på en tjusig dalia. Kan det stämma att män tycker om och odlar oftare dalior än vad kvinnor gör? Ett slags genusperspektiv på vad som tilltalar män i blomväg?
    Men, jag gillar dalior också!/Anja

    SvaraRadera
  9. Mycket snygg! Påminner om en jag har, fast den är så enormt hög att den inte är så kul - men blomman är underbar.

    SvaraRadera
  10. Flott dahlia! Bra du ikke kastet den!

    SvaraRadera
  11. Så flott! Jeg liker godt farge spektret!! Toppen! Akita må på min ønskeliste!

    SvaraRadera