måndag 27 augusti 2012

Ingen höst utan astrar

Nu blommar den vita skogsastern för fullt. Den har några år på nacken, så nu har det blivit ett hyfsat stort parti, vilket ju är snyggast. En gråmulen dag som idag lyser den verkligen upp fint där den står. Kan rekommenderas.

Vit skogsaster, Aster divaricatus.

Bergaster, Aster amellus.

Och här nedan en aster, som jag tror är, Balsamaster, Aster ageratoides. Jag såg den på en av bloggarna, och tyckte jag kände igen den. Men när jag sedan läser om denna, står det att den har äggformade blad. Det stämmer inte in på denna, som har lancettlika blad med tandad kant. Jag är inte riktigt säker på, var fröna kommer ifrån, mer än att de troligen kommer ifrån Dresden. Och den är förstås frösådd av mig förra sommaren (då blommade den inte).  Jag hade glömt bort den, och gick länge och grunnade på, vad det var som stod i knopp, och trodde kanske att det var något ogräs, fibbla kanske, och funderade på att dra upp plantorna, men det var ju tur, att jag inte gjorde det. Detta var den första av mina astrar som kom i blom, och det var i slutet av juli.

Balsamaster, Aster ageratoides?

11 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt en "asterfri" trädgård....hur nu det är möjligt?!?

    Men det skall bli skärpning på den fronten....astrar är ju helt underbara!

    /Nora

    SvaraRadera
  2. Vilka fina astrar. Jag har funderat på att köpa skogsastern, den är så söt. Jag läste att den tål torr skugga och det hade passat perfekt på ett ställe hos mig.
    Härlig färg på bergastern!
    Vilken fin form på blomman hos balsamstern.
    Ha en fin vecka.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Vidunderlige farger på Astersene dine! Nå fikk jeg lyst til å kjøpe inn mange til hagen her. Har ingen og det er jo merkelig.

    SvaraRadera
  4. Nydelige asters! Det er blomster jeg setter pris på om høsten. Ingen av mine har begynt å blomstre enda. Balsamastersen var virkelig lekker!

    SvaraRadera
  5. Astrarna hinner knappt blomma här, men fina är de, den nedersta är otroligt fin, tur den fick finnas kvar.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  6. Just skogsaster står på min lista. De är så himla fina och lyser som du säger i sensommarkvällen. Jättefina bilder du har visat i de senaste inläggen. Lite nyfiken på vad det är för daglilja i fredagens inlägg. Påminner nämligen om en av mina namnlösa. Riktig snygging! :)
    Kramar!
    PS. Och ja! Garden blogger rocks! :)

    SvaraRadera
  7. Hm, skogsaster...vit...tål torr skugga...låter som något för min rabatt under eken.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  8. Den vita skogsastern skaffade jag förra året och jag är mycket nöjd med den, och jag kan tro att den blir ännu bättre när den fått växa till sig lite.
    Ha det bra!
    /Katarina

    SvaraRadera
  9. Mina astrar har inte börjat blomma än. Har två sorter. En hög och en låg. Hittade en till i år som är låg...får se om den är lik den andra. En vit har länge stått på vill-ha-listan. Hoppas hoppas att det kan vara en vit:) Annars får jag gå över till plantskolan och kolla in sortimentet:)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  10. Japp det är en balsamaster du har.
    Kanske heter den Harry?!Det gör min :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  11. Hej! Följer så gärna din blogg, vad fint och väldigt mycket inspiration att hämta! Var i Sverige är du verksam? Astrar är vackert och särskilt A. divaricatus som jag har högt upp på önskelistan. Hälsningar Maria

    SvaraRadera