onsdag 28 maj 2014

Remember this?

Den 13 april skrev jag om den här mystiska "kotten". Jag trodde, att det kanske var kvanne, för det hade jag satt på denna plats. Några av er gissade rätt! Bloggvärlden är full av kunniga människor som kan identifiera det mesta!


Det var oxalis! Men närmare bestämt vilken sort är jag osäker på. Kanske är det Oxalis pulchella var. tomentosa? Nåja, så här ser "kotten" ut idag.


Det är förbaskat irriterande att jag är så glömsk, men jag har för mig att vi hittade den på Madeira. En ynka liten planta blev nedstoppad i en tom liten vattenflastka med lite vatten på botten och fick flyga hem till Sverige. Förresten kvannen dök upp till slut, precis i närheten, och det är ett blad av kvannen som oxalisen har ovanför sitt lilla huvud.


5 kommentarer:

  1. Vilket fint reseminne, det var säkert Madeira.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt med ett minne från Madeira, jag har aldrig varit där men det står på önskelistan. Valde mellan Madeira och Azorerna för ett antal år sedan, och då var yngste grabben bara 5 och då passade Azorerna bättre.

    /Jenny

    SvaraRadera
  3. Det var den sötaste kotte jag har sett!

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  4. Tänk om alla kottar blommade så vackert! Min beundran också till dig som fick ut så många plantor häromsist. Jag försöker få ner några varje dag men det minskar inte i lådorna...

    SvaraRadera